2021-03-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Va??

Kompis till Lena?

Säg nu inte att det är SD, då kräks jag.

De söker inte systematiskt. Att använda MSO är att beta av del för del utifrån sista synliga punkt, bocka av, utöka radien successivt och där har spaningsledare huvudansvar.
Vilket väl var det enda vettiga, dvs att rubricera människorov snabbt.

Han ba’ det är lugnt ni kan avbryta sökandet...

Då måste det vara nån de är i kontakt med innan hon ska börja jobbet LW runt 11 där. Måste framgå av händelserapporten om nån har den bättre tillgänglig än jag har just nu.
Citera
2021-03-21, 19:30
Medlem
Citat:
Jag tänker om det skulle stå FuL.
Åklagaren är FUL, eller jouråklagaren. Jag hade nog protesterat då också
Citera
2021-03-21, 19:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren är FUL, eller jouråklagaren. Jag hade nog protesterat då också
Jag vet, men det kan vara polis i tidigt skede.
Citera
2021-03-21, 19:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, vem kan den kompisen vara?

Polisen tog, enligt UW, familjens oro på allvar. Man avvaktade inte 24 timmar innan man började söka, men sen verkar (sök)insatserna ha varit lite hipp som happ.
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han ba’ det är lugnt ni kan avbryta sökandet...

Då måste det vara nån de är i kontakt med innan hon ska börja jobbet LW runt 11 där. Måste framgå av händelserapporten om nån har den bättre tillgänglig än jag har just nu.
Ja det där verkar ju bara för mycket.
Citera
2021-03-21, 19:34
Medlem
Citat:
Jag vet, men det kan vara polis i tidigt skede.
Absolut. Och ibland kopplas inte ens åklagare in som FUL. Som i Bjärredfallet. Fast denna gång var väl jouråklagaren inkopplad redan från start om jag minns rätt - och det var han som avstod från en större husrannsakan eftersom man inte hade bäring för det vid den tidpunkten.
Citera
2021-03-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
PS är mycket delaktig i röran i början. Kan inte kasta honom för allt, men han har genom sin roll stort ansvar.

Till Avel, spelar det någon roll om semester började sjutton eller arton. Han tog semester och inget gav han i order i ärendet. Källorna en googling bort och SVT Örebro när han avsattes som soaningsledare.

Hade han gjort femtio procent av manualen hade läget varit annorlunda.

Man får semester beviljad.
Det är inget man tar.

Jag får rapporter i PM angående semestrar och annat så jag behöver inte förlita mig på pajkastningen som var i media initialt där i Örebro.
Citera
2021-03-21, 19:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut. Och ibland kopplas inte ens åklagare in som FUL. Som i Bjärredfallet. Fast denna gång var väl jouråklagaren inkopplad redan från start om jag minns rätt - och det var han som avstod från en större husrannsakan eftersom man inte hade bäring för det vid den tidpunkten.
Exakt så. Hur det var här gör jag en HD på. 😂

Detvetjainte.
Citera
2021-03-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, vem kan den kompisen vara?

Polisen tog, enligt UW, familjens oro på allvar. Man avvaktade inte 24 timmar innan man började söka, men sen verkar (sök)insatserna ha varit lite hipp som happ.

Det måste ha varit omständigheterna där med öppen dörr och mitt i paketinslagning som gjorde att de rejsade igång 15/5 med hund och husrannsakan etc.
Redan 15/5 på kvällen anhöll de dessutom SD. Som redan kallats till förhör några timmar efter att hon inte dök upp på jobbet.

Så det var rätt bra fart på det från början ändå även om misstag gjordes här och där.

Sämre och färre insatser har gjorts de första ”kritiska 24 timmarna” i andra fall kan jag tänka mig.
Citera
2021-03-21, 19:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Det måste ha varit omständigheterna där med öppen dörr och mitt i paketinslagning som gjorde att de rejsade igång 15/5 med hund och husrannsakan etc.
Redan 15/5 på kvällen anhöll de dessutom SD. Som redan kallats till förhör några timmar efter att hon inte dök upp på jobbet.

Så det var rätt bra fart på det från början ändå även om misstag gjordes här och där.

Anhöll de SD?
Var inte han på 24:8 senare och de drog till USA?
Citat:
Sämre och färre insatser har gjorts de första ”kritiska 24 timmarna” i andra fall kan jag tänka mig.
Vem pratar om 24 tim om hon inte hittas förrän på lördag?

För övrigt gör inte två fel ett rätt.
Senast redigerad av develi 2021-03-21 kl. 19:52.
Citera
2021-03-21, 19:44
Medlem
Citat:
Man får semester beviljad.
Det är inget man tar.

Jag får rapporter i PM angående semestrar och annat så jag behöver inte förlita mig på pajkastningen som var i media initialt där i Örebro.

Inget har ifrågasatt semestern. Utan insatsen tills han gick på semester, två eller tre dagar efter försvinnandet samt hans icke överlämnande.

Normalt lämnar spaningsledning vid semester och dyl över med instruktioner och vad som ska, göras framöver. Det skedde inte.

Jag är förvånad över att PS försvaras, kan bara se förklaringen i att hans politiska sida. För bra insats gjorde han inte.
Citera
2021-03-21, 19:45
Medlem
Citat:
Nu blir jag lite undrande. Du beskriver att PS var FHL (förhörsledare?) en hel månad. En förhörsledare har väl inget med förundersökningsledning att göra. Så vitt jag förstår så rapporterade inte poliserna direkt till PS. PS satt väl inte med tipstelefonen? Var det någon som berättade för PS om skrikvittnena eller lämnades dessa helt utan åtgärd?

Jag frågar - för det är fortf en stor fup och jag orkar bara inte leta efter alla pm som skrivits - men det verkar som om du vet exakt vilken roll PS hade i utredningen - förutom att vara förhörsledare. Dvs den som förhörde personer och hade det övergripande ansvaret i förhören på de personer just han förhörde.

Jag begriper inte varför just PS skall kunna lastas för allt som hände.

Spaningsledare, var ordet.
Citera
2021-03-21, 19:48
Medlem
Citat:

Vi säger så, vill man ha sin bild av PS fläckfri så var det fint gjort. Bara lite trist offret låg 160 m från hemmet, larm ignorerade, manualer negligerades, överlämning nollad.

Trist att politik ska färga något som detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in