2021-03-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneppsomfaen
Du jobbar som målare va?

Nej men jobbat på sanneringsfirma med både fukt och brandskador. Vid fuktskador körde vi ozon för att ta bort unken doft men vid brand var det spärrmålning som gällde. Så har målat både tak och väggar.
Citera
2021-03-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Nej men jobbat på sanneringsfirma med både fukt och brandskador. Vid fuktskador körde vi ozon för att ta bort unken doft men vid brand var det spärrmålning som gällde. Så har målat både tak och väggar.

QED
Citera
2021-03-21, 16:08
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

ett antal gånger

Exakt... ni visste inte hur man gör det. Du kan ju tala om för mig vad ett antal gånger Så kan dom som vart i yrket en kort stund få skratta och vi andra makalöst se på denna okunskap.

Skakar på huvudet... Aja det ger oss jobb i all fall

Du får fortsätta skratta om du vill, att folk är dumma nog att använda er tjänst är väl positivt.

För övrigt är det fullt normalt att måla om i 2-3 lager för att få full täckning och det tog bort röklukten.

25 år av ofiltrerade John Silver inomhus utan ventilation.
Citera
2021-03-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Ett goddag yxskaft-svar. Skiter i var du jobbar eller vem som spjälar dina brutna ben. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

En enda burk patent kostar sisådär 2-3000 :- SEK.
ingen här har ens nämnt den typen av färg här... Sen har vi lite verktyg, material, Så vi är uppe i ett par tusenlappar till enbart för material.

Jag skriver inte här för att utbilda någon, jag skriver för att jag vet. en sån burk går ändå åt även om den där jävligt tunn och blaskig.

Sen har vi ju det att på en femtiotals klassisk funkislägenhet så kanske man kan blaska över lite lister ett par köksluckor... Den kan man knappast i en nyproducerad lägenhet när nästa gäst förväntar sig någon form av finish. Det är eventuell sprutning av luckor på en verkstad som gäller... 600 per dörr eller lucka.
Citera
2021-03-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Du får fortsätta skratta om du vill, att folk är dumma nog att använda er tjänst är väl positivt.

För övrigt är det fullt normalt att måla om i 2-3 lager för att få full täckning och det tog bort röklukten.

25 år av ofiltrerade John Silver inomhus utan ventilation.

Det fungerar nog alldeles utmärkt om man är lite halvblind och smådum och har exakt noll aning. Du bevisar det ju nu.

Du kan måla femton lager om du vill du får ändå nikotingenomslag. Du kan ju alltid hålla upp ett vitt papper mot den listen/väggen...
Citera
2021-03-21, 22:47
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Det fungerar nog alldeles utmärkt om man är lite halvblind och smådum och har exakt noll aning. Du bevisar det ju nu.

Du kan måla femton lager om du vill du får ändå nikotingenomslag. Du kan ju alltid hålla upp ett vitt papper mot den listen/väggen...

Du kan fortsätta försöka intala dig det, hur skulle du annars få jobb
Citera
2021-03-22, 00:17
Medlem
killawifes avatar
Citat:
En enda burk patent kostar sisådär 2-3000 :- SEK.
ingen här har ens nämnt den typen av färg här... Sen har vi lite verktyg, material, Så vi är uppe i ett par tusenlappar till enbart för material.

Jag skriver inte här för att utbilda någon, jag skriver för att jag vet. en sån burk går ändå åt även om den där jävligt tunn och blaskig.

Sen har vi ju det att på en femtiotals klassisk funkislägenhet så kanske man kan blaska över lite lister ett par köksluckor... Den kan man knappast i en nyproducerad lägenhet när nästa gäst förväntar sig någon form av finish. Det är eventuell sprutning av luckor på en verkstad som gäller... 600 per dörr eller lucka.

Fast Biltema säljer spärrfärg som funkar utmärkt för en tiondel av priset så man behöver inte bli utfattig på en sån här grej. Och det är lite svårt i detta fallet att uppfatta hur illa det är då TS ger knappt ingen info alls. Som jag skrev innan så funkar det ofta med vanlig rengöring men företag vill tjäna pengar och därför saneras det istället. Ibland är det jävligt illa och då förstår man varför det saneras men här verkar det inte så med den futtiga info som getts.
Citera
2021-03-22, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
När man hyr saker så den ska återlämnas i samma skick, det hör till till folkvett. Om du röker så du får acceptera att du får pröjsa för tapeterbyte och eventuellt takmålning. Dessutom det är whitetrash att röka cigaretter 2021.
Haha, white trash. Alla coola män rökte förr i tiden, jag bibehåller den traditionen.
Citera
2021-03-22, 14:05
Medlem
Dessutom det är whitetrash att röka cigaretter 2021.

Word om beröm för den som sa det. Jag håller bara med...
Citera
2021-03-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Du kan fortsätta försöka intala dig det, hur skulle du annars få jobb

lite svårt att förå vad du menar.

Jag har jobbat med detta sedan byggymnasium typ år 1990 gjorde en nikotinlägehet första året. Brukar höra till att man skickar lärlingen hop med någon gammal i gamet år ett.

Ganska säker på att du inte sett något liknade och andra gubbar här i gamet kan nog instämmande skratta väldigt gott åt samma saker som jag... jösses vilka lägenheter man sett genom åren.

Har inget jag behöver bevisa jag vet vad jag snackar om helt enkelt.
Citera
2021-03-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast Biltema säljer spärrfärg som funkar utmärkt för en tiondel av priset så man behöver inte bli utfattig på en sån här grej. Och det är lite svårt i detta fallet att uppfatta hur illa det är då TS ger knappt ingen info alls. Som jag skrev innan så funkar det ofta med vanlig rengöring men företag vill tjäna pengar och därför saneras det istället. Ibland är det jävligt illa och då förstår man varför det saneras men här verkar det inte så med den futtiga info som getts.

Sådan färger funkar sällan för proffsen... Du tror inte jag testat färger genom åren från många ställen.

Det där skrattar man åt. men det kan hända att jag gör nån test då och då. Ska vara ärlig att säga att jag har faktiskt inte ens kännedom att Biltema har en men i vanliga fall så är mycket på Biltema rena skräpet så jag brukar undvika det.

Det bukar vara skräp som regel.

har man än gång kört med SIGMA så vill man inte köra med något annat igen. Dom har en takfärg som både isolerar och är färdigfärg som är kanon på tak till exempel om det inte är allt för kletigt.

Vill inte använda något annat.
Citera
2021-03-22, 17:11
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Sådan färger funkar sällan för proffsen... Du tror inte jag testat färger genom åren från många ställen.

Det där skrattar man åt. men det kan hända att jag gör nån test då och då. Ska vara ärlig att säga att jag har faktiskt inte ens kännedom att Biltema har en men i vanliga fall så är mycket på Biltema rena skräpet så jag brukar undvika det.

Det bukar vara skräp som regel.

har man än gång kört med SIGMA så vill man inte köra med något annat igen. Dom har en takfärg som både isolerar och är färdigfärg som är kanon på tak till exempel om det inte är allt för kletigt.

Vill inte använda något annat.

Det kan ju givetvis vara så att man VILL använda nåt som är riktigt bra men när en hyresvärd kommer och gnäller så skiter man ju i om färgen man använder är den bästa, bara den gör jobbet och det itne kostar skjortan. Jag är utbildad byggnadsmålare och har jobbat med sanering och jag har använt Biltema-färgen som faktiskt fungerar bra. Den stänker mycket dock vilket är standard för billiga färger med billigt bindemedel men den binder underlaget alldeles utmärkt.
När jag jobbade som målare så använde vi inte patentfärg utan istället användes en blandning av utomhus alkydfärger som användes för att spärrmåla nikotin, tusch, kalk, limfärg och även brandskador. Det fungerade utmärkt men var nog mest företagets sätt att slippa att betala för den dyra patentfärgen. Men man kan även använda en alkydbaserad takfärg och den gör i princip samma sak. Denna finns också på biltema och är lite billigare än spärrfärgen. Denna behöver heller inte målas över då den redan är matt som vanlig väggfärg.

Jag brukar inte heller köpa min färg på Biltema utan på Jem & Fix då deras färg kostar lika mycket men är bättre. Man måste veta vilken man ska köpa bara för de har även skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in