2021-03-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Varför inte? Ett utsug för matos?

Varför frågar du...? Frågar du läkaren om du kan åka skidor när du brutit benet också.

kan kan bara säga vad jag sett i mitt yrkesliv... Tror inte du jag har haft HG som jag pratat med ett absurt antal gånger...Citat: men jag.... Skulle bara, visste inte.

Suck.

Right detta kostar 25 papp. Nää såå dyrk kan det VÄL inte vara.

bra bla bla bla.

Jag ja du får ta det med din hyresvärd jag är bara här för att göra jobbet jag är inte här för att ha en debatt med dig när det ändå inte är du som är min kund. ( HG tittar förvånat på mig men men men) (HG som inte äger lägenheten , min kund är hyresvärden),,,

detta har man ju var med om ett par gånger per år.

Men jag bytte firma till en som mest kör stora entreprenader och utomhus... Så jävla nice att slippa alla spån ett tag.
Citera
2021-03-20, 12:33
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Hyresvärden är inte skyldig att ta det billigaste alternativet, så de skulle i praktiken kunna anlita en släkting som gör det för 100 000 om de vill.
Att söka upp fel och tjäna pengar på sina hyresgäster är big business.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2021-03-20 kl. 12:35.
Citera
2021-03-20, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Har man som hyresvärd sagt att rökning inte är tillåten så har man ju en lägre tolerans vid en besiktning vid utflyttning, än om det inte hade funnits några restriktioner alls.
Har svårt att tro att en sådan formulering skulle ge rätt att vara hårdare vid en besiktning rent juridiskt. Det omvända skulle dock gälla. Om det specifikt står att kedjerökning är fullt tillåten så skulle hyresvärden inte kunna klaga vid en besiktning.
Citera
2021-03-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Precis. Svårt att tänka mig att de kan debitera för röklukt/nikotinfläckar medans man bor kvar. Skulle detta gälla även på balkongen eller vart går gränsen? Nä har svårt att tänka mig att hyresvärden lyckas vinna en sån tvist. Åtgärda, Omtapetsera vid utflytt.

Att du har svårt att tänka dig det säger ju bara mest någon om dig själv inget annat.

beklagar din okunskap. kan kosta dig dyrt.
Citera
2021-03-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Att du har svårt att tänka dig det säger ju bara mest någon om dig själv inget annat.

beklagar din okunskap. kan kosta dig dyrt.
Kostar snarare dig dyrt, som skulle betala blint.
Citera
2021-03-20, 14:10
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Mmm jag har även i jobbet fått rätta till när folk " Fixat till".

Det är så kul i tråden att läsa. Det kan man väl, jag tror att... Ska ni inte dra till med känna också

Klämmer aldrig ett par i Billdal som grät och ville ha hjälp. man hade kopt en sån där tomt och anlitat en byggare som smällde upp en villa. Alla hade sagt till paret... måla själv det är ju lätt att måla så det kan man l göra själv.

Det som spacklat på skarvarna far ingen lek kan jag tala om.

Allt floskler där VÄL ja jo men vist... jag säger att ALLA KAN INTE.

Så sitt för fan inte på nätet och säg till någon du inte vet ett skit om att det är ju lätt att bara måla över Det där kan alla.

Nej! Långt från alla kan inte det.

Dessutom har man klafsat på färg på fel sätt så har man fördärvat och då blir det ännu dyrare att fixa till. målaren ringer Snickarna, snickarna ringer elektrikern...

Oj då blev det genast mycket dyrare.
Jag tror du tar ditt yrke på för stort allvar, målare tar man in om man själv inte orkar göra det och när det är större projekt och inte en liten lägenhet.
Lite som att alla kan byta till vinterdäck, men man orkar inte göra det och därför åker man till en däckverkstad så någon annan gör det åt en.
Jag kan nästan se det framför mig hur du sitter i din byssja och dricker ur din välanvända kaffekopp och äter ur din köttfärssås flottiga lunchlåda och berättar till dina thinnerskadade arbetskamrater om att det här jobbet är ingen lek, det är inget jobb för fruntimmer och snorvalpar och dina jobbarkompisar håller passivtmed och får nästan en droppe lacknafta från ögat.
Citera
2021-03-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Jag tror du tar ditt yrke på för stort allvar, målare tar man in om man själv inte orkar göra det och när det är större projekt och inte en liten lägenhet.
Lite som att alla kan byta till vinterdäck, men man orkar inte göra det och därför åker man till en däckverkstad så någon annan gör det åt en.
Jag kan nästan se det framför mig hur du sitter i din byssja och dricker ur din välanvända kaffekopp och äter ur din köttfärssås flottiga lunchlåda och berättar till dina thinnerskadade arbetskamrater om att det här jobbet är ingen lek, det är inget jobb för fruntimmer och snorvalpar och dina jobbarkompisar håller passivtmed och får nästan en droppe lacknafta från ögat.

Ah du klarar inte annat än att föröka gå på personangrepp... Vilket gör det här ännu roligare.

Du vet inte ens vad det jobbet går ut på vilket du bevisar på flera plan så om det kan lalla mot stjärnorna om. En sån som du knäcker jag på en förmiddag.

Det har nämligen hänt... Folk kommer och går i yrket... En kroppsbyggare kom och var mallig, efter två och en halv dag satt han och grät. han orkade inte.

En stackars lärling som gjort klart hela yrkesprogrammet, kommer ut och ger upp efter en månad.. jaja tragiskt men så är det.

Det kan ju andra som är yrkesarbetare vittna om som sitter och läser har och nicka igenkännande.
Senast redigerad av Brodrude 2021-03-20 kl. 14:17.
Citera
2021-03-20, 14:23
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ah du klarar inte annat än att föröka gå på personangrepp... Vilket gör det här ännu roligare.

Du vet inte ens vad det jobbet går ut på vilket du bevisar på flera plan så om det kan lalla mot stjärnorna om. En sån som du knäcker jag på en förmiddag.

Det har nämligen hänt... Folk kommer och går i yrket... En kroppsbyggare kom och var mallig, efter två och en halv dag satt han och grät. han orkade inte.

En stackars lärling som gjort klart hela yrkesprogrammet, kommer ut och ger upp efter en månad.. jaja tragiskt men så är det.

Det kan ju andra som är yrkesarbetare vittna om som sitter och läser har och nicka igenkännande.
Haha jag tror nog den där kroppsbyggaren hade andra problem om han börjar gråta efter två dagar. Tog du det jag skrev som personangrepp så ber jag om ursäkt!
Det är bra att du har yrkesstolthet, vi alla behövs i samhället, jag ser inte ner på något yrke.
Citera
2021-03-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasmoln
Vad betyder "väggarna måste om"?
förvaltningsassistenten skrev så till mig på Mail så jag fatta sjäv inte vad hon mena.
Citera
2021-03-20, 19:47
Medlem
killawifes avatar
Om man inte kan/vill måla om så kan man komma rätt långt med vanlig rengöring. Dessa personer som sagt att det "måste om" kan troligtvis inte ett jota om ytbehandling. Du kan antingen rengöra väggar och tak som klagats på själv eller ta in en städfirma som gör det åt dig. Det finns även Joniseringsmaskiner man kan hyra som äter upp partiklar ur luften.

Om de ändå inte ger sig(för det brukar de inte göra), så kan du kontakta hyresgästföreningen om du är medlem eller hyresnämnden och be dem om hjälp med förhandling, besiktning och råd.

Kolla även ditt lägenhetskontrakt. Om det inte står specifikt att det är rökförbud i lägenheten så är det inte nödvändigtvis så att du behöver betala en krona då det beror på skadornas omfattning m.m
Citera
2021-03-20, 23:23
Medlem
Alltså det är ingen principiell skillnad mellan sotpartiklar från tex stearinljus doftljus och liknande mot cigarrettrök. De luktar olika ja, men kan ge samma fläckar på inredning och målade ytor inne i lägenheten.
För tex kyrkor och andra kulturbyggnader så rekommenderas sådana stearinljus som har extra låg sotbildning. De stearinljusen är märkta på ett särskilt sätt, vet dock inte så noga vilken märkning de har.
Förr kunde de tex heta antikljus.
De sotpartiklar som man får av att elda stearinljus är mindre än de som bildas av cigarettrök, så de syns bara när de fäster på hårda ytor av olika slag.
All sådan förbränning åstadkommer giftiga partiklar varav några är cancerframkallande. Det är en oundviklig effekt av ofullständiga förbränningsprocesser. Tex även så vid tex grillning, att giftiga ämnen bildas. Fast även då i vanligen löjligt låga koncentrationer.

Röklukten i lägenheten sitter vanligen oftast i kläder, tyger, tex gardiner, stoppade möbler mm.
Men mycket sällan i själva väggarna.
Undantag då förstås tex matos som kan sitta hårt i väggarna.

Men det är riktigt att sådan där jonisator/Ozonmaskin tar bort sådan lukt. Den måste dock stå på en ganska lång tid.
På maskinen så står det för hur stor lokal i kvadratmeter den är anpassad för.

Att sjukpensionärer röker inomhus beror väl till största delen att de är så ofärdiga att de inte kan resa sig och gå ut och röka heller.
De tar ju ofta medicin som gör dem såsiga i huvudet, och då finns det bara kaffe, treo och cigg som piggar upp tillräckligt mycket för att de ska kunna läsa tidningen, lösa tex korsord mm.

Vid något bisarrt ärende mellan en hyresgäst och hyresvärd så hade hyresvärden använt en UV-lampa för att lysa på väggarna och sett lysande fläckar på väggarna. Dessa skylldes på en katt som påstods ha kissat på väggarna. Och hyresvärden krävde att alldeles överdrivet stort belopp i skadestånd. Men sanningen att säga så är en UV-lampa inte pålitlig, den ger även utslag på om det har stänkt tex många vanliga rengöringsmedel på väggarna. Även dessa rengöriingsmedel och tex tvättmedel lyser med ett flourescerande sken vid belysning av UV-ljus. Likaså om man tex nyser på väggarna.
Senast redigerad av NegerStryparen 2021-03-20 kl. 23:43.
Citera
2021-03-21, 14:07
Medlem
Citat:
Varför frågar du...? Frågar du läkaren om du kan åka skidor när du brutit benet också.

kan kan bara säga vad jag sett i mitt yrkesliv... Tror inte du jag har haft HG som jag pratat med ett absurt antal gånger...Citat: men jag.... Skulle bara, visste inte.

Suck.

Right detta kostar 25 papp. Nää såå dyrk kan det VÄL inte vara.

bra bla bla bla.

Jag ja du får ta det med din hyresvärd jag är bara här för att göra jobbet jag är inte här för att ha en debatt med dig när det ändå inte är du som är min kund. ( HG tittar förvånat på mig men men men) (HG som inte äger lägenheten , min kund är hyresvärden),,,

detta har man ju var med om ett par gånger per år.

Men jag bytte firma till en som mest kör stora entreprenader och utomhus... Så jävla nice att slippa alla spån ett tag.
Ett goddag yxskaft-svar. Skiter i var du jobbar eller vem som spjälar dina brutna ben. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in