2021-03-21, 16:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag är ambivalent. Och misstänksam.

Jag kan mycket väl tänka mej att HD är den som trashat LW:s cache på BP.
Jag tror att HD är den som hatat LW mest.
Jag tycker att HD:s motiv att ”få bort” LW är minst lika tunga som SD:s, både på det personliga planet och vad gäller geocaching, som verkar vara hur viktigt som helst för henne.
Jag är brydd över HD:s agerande under förhör och rättegång. Jag får inte ihop det.
Att jag ibland mitt i alltihop kan tycka synd om henne, med hennes historik av uselt mående etc, komplicerar min bild av henne.

Ibland är hon dock som en kvinnlig SD, ”nej, jag ska inte spekulera”, hon utnyttjar JS för sina egna syften (?), hon talar om ”där och då”, barnen ”signalerade tydligt”...

Jag blir inte klok på henne - men nåt knas är det. Jag tror att hon i vart fall vet mer än hon berättar.

Ja, hon är knepig.

Det här med att både SD och hon kör "nu ska jag inte spekulera", kanske de har fått sina advokater?
Eller så har de pratat om det hemma, eller både och.

Jag tänker att det är vanligt att misstänkta får frågor som de inte kan/vill svara på och det blir lätt att hamna i gränslandet mellan att berätta något man vet och sedan börja spekulera. Och spekulation är ju inget som förhörsledarna egentligen vill ha om det inte är så att de specifikt efterfrågar det, men särskilt så gagnar det inte en misstänkt att spekulera för mycket. Något kan ju tas som en sanning i värsta fall, eller vändas emot en. Så där är jag lite inne på att advokater lämnar en del tips till den misstänkte, som att de inte behöver svara, eller att de inte ska spekulera för att inte hamna i trassel.

Jag tänker också att man absolut kan ha blandade känslor för människor, även om de är skyldiga till brott.
T ex är det väl inte så "kul" att ha blivit bedragen av SD i så många år, som ljugit och skitit i HD. Inte heller tycker man att psykisk sjukdom är något som är så "roligt" att ha. Där kan man väl känna medlidande med henne.

Om hon däremot har varit med och slagit ihjäl Lena, oavsett om hon har tagit eget beslut eller inte, då är det svårare att förlåta. Det gäller väl även om hon skulle uttryckligen sagt till SD att hon vill ha "det utfört" så att säga.

Men i mitt bakhuvud ligger något som en postare skrev en gång; att vi är så oerhört lättmanipulerade. Och jag tror att det stämmer.

Inte sällan tänkt på hur det ser ut i världen, hur människor i olika länder tycker att just deras seder och buk är det som är det rätta. Vi är kristna och i andra länder har man andra normer. Vi påverkas av varandra otroligt mycket.

Jag har alltid det där samtalet i huvudet som HD och SD hade 2016, där HD svarar : Nej hon får leva.

Jag tänker ofta att det är SD som håller på med konstigt sätt att prata om att HD hatar, och då är det nära till att tro att du önskar henne död, samtidigt som han pratar om att Lena ska straffas för något som han tycker att Lena gjort mot HD, men det vill inte HD att han ska lägga sig i. Han håller också på att plåga HD med att han inte tycker att Lena är knotig, utan det är hans bästa vän och ha tycker att hennes namn Soft passar henne jättebra. I det samtalet är det piska och smek, piska och smek. Samtidigt är det tydligt (för mig) att de tär han som planterar in önskan om död i HD.

En dag kanske HD tycker att det är normalt att tänka att hon hatar Lena så mycket att det är helt normalt att prata om att hon vill att hon ska dö?
Och då ligger det "nära till hands" för mig att tänka att det egentligen handlar om SDs sjuka sätt att tänka ut lösningar på problem.

Mot min vilja, säger SD. Ja, han kanske tycker att det känns bättre att det inte är han som önskar Lena död. Nej, det är HD?

Att leva med SD som är en mästare på att dupera kan jag inte annat än tänka att det måste ha påverkat HD enormt mycket efter att ha levt med honom i över tjugo år. Han har flörtat (och kanske även varit otrogen?) när barnet hade kolik och skrek, HD var körd i bottten. Varför var SD på dykarklubben då och flörtade på värsta sätt och krävde svar: SVARA, SVARA, SVARA;SVARA... ?

Jag tänker också på Knutbypastorn som duperade den unga tjejen att begå mord.

Ja, så där håller jag på att tänka. Och kan inte bestämma mig riktigt.
Min övertygelse är att om HD gjort något, då har hon blivit så manglad och hjärntvättad under många år, så hon vet knappt vems tankar hon tänker.

Finurligheten i att kunna lura JG att han inte sett det han har sett, genom att filma med GPS:en och visa "bevis" och sedan få HD att gå med på att lura JG, det är något av det mest sjuka lurendrejeri jag har hört för att dölja att han träffat Lena. Här handlar det inte om att dölja något som ett rån eller ett mord. Det handlar om att dölja att han träffat Lena. Och då väldigt kort i bilen. Man blir ju helt tagen av SDs förmåga att luras. Då hade ju också JG sett det.

HD har att göra med en mycket läskig person, det vill jag absolut hävda. Något utöver det vanliga.
Citera
2021-03-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Den artikeln var i aftonbladet 2018 med bild och intervju av hundägaren.

Det var en Hundförare (polis) jag tänkte på.
Citera
2021-03-21, 16:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du droppade EFP och MSO som om alla vet vad det var. Jag skrev ut vad dessa förkortningar betyder och i vilket sammanhang de används och länkade till polisens info om EFP. Det så alla kan förstå bättre och blir mindre kryptiskt.
?
Citat:
Alltså MSO är sökmetoden och har inget med vem som leder EFP.
Avgränsningar, spårfällor, regndans, riktkarl, attraktioner, genomspringning, ljudkedja är MSO.

Metoderna från MSO ingår i EFP. Och vem ledde nu Efterforskning av förvunnenperson i detta fall undrar jag.
En EFP har en räddningsledare. Vem var det innan LW hittades?
Finns grundläggande info på polisen.se ang den läsning jag rekommenderade till dig dvs
MSO (Managing Search Operation)

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/forsvunna-personer/

Fördjupningsnivå.
https://pbk.mikromarc.se/Mikromarc3/detail.aspx?Unit=6473&db=pbk&Id=21821&SW=Procedure %20manuals&SC=AM&LB=TI&MT=0&SU=6489&DG=0&ST=Normal &Browse=1&P=1

Snabbt i polisiär regi, beslut Fu.
Citat:
BESLUT OM FÖRUNDERSÖKNING
Datum: 2018-05-15 Beslut av: Inspektör AW.
Förundersökning inleds
Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.
Senast redigerad av develi 2021-03-21 kl. 16:29.
Citera
2021-03-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det ses tre hundsök i FUP.
15 och 16 maj:

För övrigt är de snabba på hanen om beslut att inleda Fu:

Finns karta över söket väster om Baronsbackarna.
Citera
2021-03-21, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns karta över söket väster om Baronsbackarna.
Ja, det hänvisas till karta i sista spoiler.
Citera
2021-03-21, 16:27
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Var det han som gick utmed en vägren på vänster sidan ?
Den bilden minns jag ...
Citera
2021-03-21, 16:28
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Ok fel av mej, Artikeln i aftonbladet handlade om en hundägare som var ute med sin hund och hunden började dra mot den plats LW låg död på men han drog tillbaka hunden och gick hem, Synd för hade han följt hunden då hade LW hittats tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Är inte så förtjust i man/man sex så jag har faktiskt ingen aning ...hmm...
det där med att INGEN sett honom just där ,just då , på mordplatsen ,trodde jag var en så pass viktig sak i det hela ?Men jag kan ha fel ?
Om sillen haft sex med HD beror väl på hur pass mycket de gillar varandra .det är väl inte så viktigt i det här mordet ,eller ?

Ja att N*a sa till JG på skarpen var bra!

Slingra inte dig, hur många mord tror du hade löst om man måste ta mördaren på plats. Du måste nyttja hjärnan lite.

Att du är emot gaysex, låter väldigt utländskt eller kristet. Jag hävdar att de behöver inte ha, sex, jag hävdar jg har en liten crush på SD och hans utländska falska moral och sk kristna tro gör det syndigt

Klart HD och hennes horeri är av stor vikt i detta. Till och med jg misstänkte ju henne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, vet inte om jag förstår dig nu med hr (personalavdelningen, dvs human resources? ) och EFP eftersök av försvunnen person?

Sanningen, det fatar jag .

Och det är väl den vi alla vill veta, men förmodligen vill alla skylla ifrån sig. Ligger efter lite idag med att läsa, men så ett inlägg från dig i morse där du pratade om den avbrutna husrannsakan.

Som jag minns det nu, var det ju jouråklagare /M*ats B*erg) som hade hand om fallet de första dagarna och först 16:e fick åklagaren fallet "på sitt bord" som hon sa. Och samma kanske gällde PS?

Klart att det är pinsamt att kroppen ligger å förstutrappen och polisen sökt efter en försvunnen person i dagar utan att hitta den.

Jag har berättat om min försvunna katt som en sökhund lyckades ringa in, trots att den varit borta i fem dygn. Då blåste det jättemycket och nu minns jag inte hundra, men tror att det hade regnat vid något tillfälle också.

Nu sa hundföraren att om katten varit död, då hade den inte markerat, eftersom den letade efter lukten på min levande katt.

Jag förmodar att inget hindrar att vid sök efter försvunnen person där man misstänker brott, letar efter en avliden person också. Det måste väl ändå vara det vanligaste vid försvinnanden och misstanke om brott? Hunden är väl då tränad i både att leta efter en levande Lena (spåren ner mot planket) och liklukt (Lenas kropp) bakom planket.

Hur ofta rövas kvinnor bort och hålls fångna?

För mig känns både PS och Ruplas förklaringar som bortförklaringar.

”Tack för info som gör en klokare här” skulle det stå.

Ok då är vi lite närmare vad som hände i ”ledningen” i o m att åklagaren fick det 16/5. Och PS ska ha åkt på semester antingen den 17/5 el 18/5 enligt uppgift i tråden.

Blivit lite klokare nu efter att ha ställt frågan om misskötsel och ja alla är kassa var och en på sitt sätt.
Om jag tolkar allt rätt, inkl MN mfl, så var omplaceringen mer kopplad till nån annan konflikt än att PS efter 40 år som polis helt plötsligt glömt bort ”hur man gör”.

Stökigt verkar det ha varit där i polishuset om man läser mellan raderna i uttalanden i pressen osv.
Citera
2021-03-21, 16:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om jag tolkar allt rätt, inkl MN mfl, så var omplaceringen mer kopplad till nån annan konflikt än att PS efter 40 år som polis helt plötsligt glömt bort ”hur man gör”.

Stökigt verkar det ha varit där i polishuset om man läser mellan raderna i uttalanden i pressen osv.
Vad vittnar om att han agerat effektivt som spaningsledare bortom semestern?
Citera
2021-03-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Den artikeln var i aftonbladet 2018 med bild och intervju av hundägaren.

Helt rätt. Minns det också. Glasklart.
Citera
2021-03-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En stor skillnad på SD och LW tycker jag är att SD ville inte för allt smör i Småland hamna i knipa medans LW gick rakt på som en bulldozer för att få visa på hur hon kände - med kontentan att hon ofta hamnade i knipa både på jobbet och privat...

Feg/modig , modig /feg feg/modig , modig /feg - ja vad var bäst ?

Det som har hänt förr är ju att älskarinnor som vill tala om för mannens fru att det förekommit sex utanför äktenskapet brukar oftast bli illa behandlade ,så i den saken verkade LW vara orädd...

Lever du på femtiotalet,du slätar hela tiden över SD och fokuserar på LW.

Hur kan någon som läst fup och denna tråden fortfarande umgås, som vän med SD likt JG?

Varför fokuserar du på LW och spekulerar om hennes tillkortakommanden, det leder ingenstans. Bara till trollskogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in