Citat:
Jag är ambivalent. Och misstänksam.
Jag kan mycket väl tänka mej att HD är den som trashat LW:s cache på BP.
Jag tror att HD är den som hatat LW mest.
Jag tycker att HD:s motiv att ”få bort” LW är minst lika tunga som SD:s, både på det personliga planet och vad gäller geocaching, som verkar vara hur viktigt som helst för henne.
Jag är brydd över HD:s agerande under förhör och rättegång. Jag får inte ihop det.
Att jag ibland mitt i alltihop kan tycka synd om henne, med hennes historik av uselt mående etc, komplicerar min bild av henne.
Ibland är hon dock som en kvinnlig SD, ”nej, jag ska inte spekulera”, hon utnyttjar JS för sina egna syften (?), hon talar om ”där och då”, barnen ”signalerade tydligt”...
Jag blir inte klok på henne - men nåt knas är det. Jag tror att hon i vart fall vet mer än hon berättar.
Jag kan mycket väl tänka mej att HD är den som trashat LW:s cache på BP.
Jag tror att HD är den som hatat LW mest.
Jag tycker att HD:s motiv att ”få bort” LW är minst lika tunga som SD:s, både på det personliga planet och vad gäller geocaching, som verkar vara hur viktigt som helst för henne.
Jag är brydd över HD:s agerande under förhör och rättegång. Jag får inte ihop det.
Att jag ibland mitt i alltihop kan tycka synd om henne, med hennes historik av uselt mående etc, komplicerar min bild av henne.
Ibland är hon dock som en kvinnlig SD, ”nej, jag ska inte spekulera”, hon utnyttjar JS för sina egna syften (?), hon talar om ”där och då”, barnen ”signalerade tydligt”...
Jag blir inte klok på henne - men nåt knas är det. Jag tror att hon i vart fall vet mer än hon berättar.
Ja, hon är knepig.
Det här med att både SD och hon kör "nu ska jag inte spekulera", kanske de har fått sina advokater?
Eller så har de pratat om det hemma, eller både och.
Jag tänker att det är vanligt att misstänkta får frågor som de inte kan/vill svara på och det blir lätt att hamna i gränslandet mellan att berätta något man vet och sedan börja spekulera. Och spekulation är ju inget som förhörsledarna egentligen vill ha om det inte är så att de specifikt efterfrågar det, men särskilt så gagnar det inte en misstänkt att spekulera för mycket. Något kan ju tas som en sanning i värsta fall, eller vändas emot en. Så där är jag lite inne på att advokater lämnar en del tips till den misstänkte, som att de inte behöver svara, eller att de inte ska spekulera för att inte hamna i trassel.
Jag tänker också att man absolut kan ha blandade känslor för människor, även om de är skyldiga till brott.
T ex är det väl inte så "kul" att ha blivit bedragen av SD i så många år, som ljugit och skitit i HD. Inte heller tycker man att psykisk sjukdom är något som är så "roligt" att ha. Där kan man väl känna medlidande med henne.
Om hon däremot har varit med och slagit ihjäl Lena, oavsett om hon har tagit eget beslut eller inte, då är det svårare att förlåta. Det gäller väl även om hon skulle uttryckligen sagt till SD att hon vill ha "det utfört" så att säga.
Men i mitt bakhuvud ligger något som en postare skrev en gång; att vi är så oerhört lättmanipulerade. Och jag tror att det stämmer.
Inte sällan tänkt på hur det ser ut i världen, hur människor i olika länder tycker att just deras seder och buk är det som är det rätta. Vi är kristna och i andra länder har man andra normer. Vi påverkas av varandra otroligt mycket.
Jag har alltid det där samtalet i huvudet som HD och SD hade 2016, där HD svarar : Nej hon får leva.
Jag tänker ofta att det är SD som håller på med konstigt sätt att prata om att HD hatar, och då är det nära till att tro att du önskar henne död, samtidigt som han pratar om att Lena ska straffas för något som han tycker att Lena gjort mot HD, men det vill inte HD att han ska lägga sig i. Han håller också på att plåga HD med att han inte tycker att Lena är knotig, utan det är hans bästa vän och ha tycker att hennes namn Soft passar henne jättebra. I det samtalet är det piska och smek, piska och smek. Samtidigt är det tydligt (för mig) att de tär han som planterar in önskan om död i HD.
En dag kanske HD tycker att det är normalt att tänka att hon hatar Lena så mycket att det är helt normalt att prata om att hon vill att hon ska dö?
Och då ligger det "nära till hands" för mig att tänka att det egentligen handlar om SDs sjuka sätt att tänka ut lösningar på problem.
Mot min vilja, säger SD. Ja, han kanske tycker att det känns bättre att det inte är han som önskar Lena död. Nej, det är HD?
Att leva med SD som är en mästare på att dupera kan jag inte annat än tänka att det måste ha påverkat HD enormt mycket efter att ha levt med honom i över tjugo år. Han har flörtat (och kanske även varit otrogen?) när barnet hade kolik och skrek, HD var körd i bottten. Varför var SD på dykarklubben då och flörtade på värsta sätt och krävde svar: SVARA, SVARA, SVARA;SVARA... ?
Jag tänker också på Knutbypastorn som duperade den unga tjejen att begå mord.
Ja, så där håller jag på att tänka. Och kan inte bestämma mig riktigt.
Min övertygelse är att om HD gjort något, då har hon blivit så manglad och hjärntvättad under många år, så hon vet knappt vems tankar hon tänker.
Finurligheten i att kunna lura JG att han inte sett det han har sett, genom att filma med GPS:en och visa "bevis" och sedan få HD att gå med på att lura JG, det är något av det mest sjuka lurendrejeri jag har hört för att dölja att han träffat Lena. Här handlar det inte om att dölja något som ett rån eller ett mord. Det handlar om att dölja att han träffat Lena. Och då väldigt kort i bilen. Man blir ju helt tagen av SDs förmåga att luras. Då hade ju också JG sett det.
HD har att göra med en mycket läskig person, det vill jag absolut hävda. Något utöver det vanliga.
) och EFP eftersök av försvunnen person?
.