2021-03-21, 14:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Minnet blev kasst där för en stund. Men hon mördades på andra sidan vägen. Fick för mig att allt var samma gård när det i själva verket är tre ställen där, inkl där GM bodde.

Inte bästa exemplet.

Men ändå, mord har lösts trors sena fynd. Det var väl min huvudpoäng i sammanhanget ”hittad efter fyra dagar”.
Och min huvudpoäng är att du är ute och cyklar när det kommer till vikten av de första kritiska dygnen.

Jag lär veta att mördare dömts senare.
Likt i fallet med LH var det spår försvunna på kroppen för att kroppseget DNA ger en blandbild som inte är tolkningsbar pga föruttnelse, att det var viss problematik ang strypning, kvävning, band fr höbalar som använts och silvertejp.
Försvaret tog in sakkunnig och ÅK justerade i åtal så att rättsmedicin inte blev paradoxalt.

Det ÄR mer viktigt med snabb Spårsäkring än nån käck Springare i förhör och jag säger det igen:

Om offret överlever så kan offret eventuellt vittna.
För att inte tala om allas glädje, speciellt barnen.
Så jag är jävligt kritisk i de fall där förundersökningar inte fungerar enligt MSO och riktlinjer i puggen.
Citera
2021-03-21, 14:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Berätta gärna var det står så slutar jag tjata ja.
Citat var ur huvudprotokoll.
Citera
2021-03-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo det ligger mycket i det du skriver .
När jag menade speciell så vet du inte om jag menade positivt eller negativt ...

Varför har någon dödat LW ?????
Det är det som är viktigt!!!!
Varför ????
Det här är förfasen inte klokt!

Jag blir arg ,ledsen ,förtvivlad och förbannad!!

Hur kan man döda en människa för att den hotar med att tala om för frun att mannen fortsatt legat med offret.?
Det var ju sant ,skall sanningen undanhållas ?

Förvisso. Var det förresten inte JG som ringde polisen och tipsade om att de borde genomsöka HDs hus?

Han verkar ändå inte litat på sin nya bästa tjejkompis...
Citera
2021-03-21, 14:29
Medlem
Citat:
Du menar GS topsade bara så vi inte blandar ihop?
Göran Swartz topsade
Citera
2021-03-21, 14:29
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Förvisso. Var det förresten inte JG som ringde polisen och tipsade om att de borde genomsöka HDs hus?

Ne precis ...

Tror han blev alldeles bortkollrad när detta hände ,att han inte visste vilken fot han skulle stå på ?
Citera
2021-03-21, 14:31
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Fritt från minnet 17 eller 18.

Är det av stor vikt kan du få exakt datum i morgon.

En undran ?

Vill inte du "Drakhuvudet a la JamesBond " att mördaren åker fast ?
Citera
2021-03-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med en dåres envishet hävdar jag att jag läst en artikel av en hundförare som just gick vid planket med sin hund och tvingades avbryta. Han var övertygad att dom skulle hittat LW. Jag har dock letat förgäves efter denna. Det var foto på förare m hund. Ngn facktidskrift/mindre blaska.
Jag släpper detta NU.
Jag har läst detta. Jag ska leta. Han fick inte leta vidare, allt skulle släppas
Citera
2021-03-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är just så jag minns det. Det var jouråklagare MB som hastigt och lustigt avbröt en extremt viktig husrannsakan. Illa, mycket illa.
Ja, det var ingen misstanke om mord, endast ev. människorov
Citera
2021-03-21, 14:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Inte för att det har så stor betydelse, men skickades verkligen en ambulans på det larmet?

I de flesta större städer har polisen egna bårbilar (ser ut typ som minibussar/ arbetsbilar som tekniker använder och inget som gemene man kan koppla till att det är en likbil).

I många regioner norr om Uppsala köper polisen in dessa tjänster av externa aktörer.
Där hämtas även mordoffer (även utomhus) av dessa efter att tekniker har placerat kroppen i säck.
Efter spårsäkring, fotografering av brottsplatsen osv.

Brukar i regel ta några timmar om det inte är där det är mycket folk och hindrar trafiken. Även dessa bilar är i regel av typen ”minibuss” och ser alltså inte ut som begravningsbilar.

Ambulans och räddningstjänst kan i undantagsfall ta med avlidna som ligger väldigt öppet och synligt vid tex trafikolyckor, men oftast inte.

Men kanske skickades ambulans just in case efter larmsamtalet? Sen var det säkert pådrag polisfordon som SOA mfl kan ha sett, så jag förstår vad du menar.
Ja, den verkar gått ut först, om inte annat samtidigt.
Det beror ju på uppgiftslämnare likaväl och det är vanligt att båda dras samtidigt.
Här återspeglas det jag säger om att personer kan vara svårt skadade.

Det var amb på plats som första radiobil stoppade och kollade själv, hög misstanke om LW I guess och Spårsäkring.

Det är larm prio 1 troligen i det läget, senare kallas entreprenör efter krimtekniker gjort sitt.
Senast redigerad av develi 2021-03-21 kl. 14:40.
Citera
2021-03-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Riktigt så gick det inte till. Man ansåg sig inte ha bäring för en utökad (stor) husrannsakan i det läget. Åtminstone inte vad jag kan läsa mig till. Han var inte misstänkt för mord på något sätt i det här läget. Det är inte helt onaturligt med nån bloddroppe i badrum.
Fast en hund hade markerat, men som sagt, i början var det inte rubricerat som mord,
Citera
2021-03-21, 14:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Eller så gjorde han precis det...han kanske antog att de inte skulle finna något av intresse?
Det kan ju vara av visst intresse att bli utredd och avförd från misstanke för att i någon mån hoppas slippa spekulativa anklagelser?
Citera
2021-03-21, 14:39
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man bedömde som människorov rätt snart, vilket är hyfsat vettigt. Man tar höjd för att hon kan vara vid liv och därigenom får man mer resurser att söka och spana jämfört med mordmisstanke (där man principiellt begränsas i någon mån till den som ev. är misstänkt i någon grad).

Du uttrycker dig som att du tycker det varit bättre att sätta mordmisstanke, om man bortser från att man inte hade tillräckligt för att med någon styrka kunna se hene som dödoch dessutom mördad, på vilket sätt tänker du att utredningen initialt skulle gynnats av att välja misstanke om mord istället för människorov? Man får ju mer befogenheter i möjligheten att rädda liv jämfört med att klara upp ett brott.

Nej, det gjorde jag INTE! Har aldrig någonsin skrivit att de skulle se det som ett mord direkt. Där missuppfattar/väljer du att missuppfatta. Eller så uttrycker jag mig dåligt.

Men du som varit med under dessa år, borde veta att jag aldrig kritiserat att man inte rubricerar det som mord direkt. Hur skulle de kunna göra det, utan bevis på detta?

Nu letar du fel igen. På folk i tråden. Och det är därför vanligtvis ingen idé att svara dig. Vilket jag heller inte kommer göra framöver, om du fortsätter på din väg

#TeamÅsaHiding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in