2021-03-21, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med ett erkännande kommer ju ofta lite bonusinfo som kan leda vidare även om de inte hittat tillhygget tidigt osv.

SD: Jag erkänner, jag mördade med det och det tillhygget osv. Sen cyklade jag med mobilen över cykelbron osv osv.
Vad jag skriver är hur viktig bevisningen är när det kommer till prioritering.

Det är snabb spårsäkring som är A och O samt att hitta den försvunna.
Det är metodsök som FuL ansvarar för.
Som ska se till och styra eftersök.

Om inte död, möjligen svårt skadad.
Om död är det hastande ju högre temperatur och likaså att inte förövare knallar tillbaka.

Det handlar om att vinna tid och det handlar om att inte göra en version av van der Kwast.
Citera
2021-03-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det där är rent bs i förhållande till MSO och spaningsledarens roll.
För att inte tala om puggen.

Vad gäller EFP som är baserat på MSO så finns det alltid en räddningsledare. Vem var det i detta fallet?
Behövdes väl knappast en spaningsledare första timmarna hon var borta.

För den som undrar vad detta är:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/forsvunna-personer/
Citera
2021-03-21, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad gäller EFP som är baserat på MSO så finns det alltid en räddningsledare. Vem var det i detta fallet?
Behövdes väl knappast en spaningsledare första timmarna hon var borta.

För den som undrar vad detta är:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/forsvunna-personer/
Men du begriper väl att det är polis vid brottsmisstanke?
Citera
2021-03-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Av de poliser och andra källor jag läst var PS direkt ointresserad av fallet, sa rakt ut jag går på semester. Att gömma sig bakom omorganisation var vanligt inom polisen vid tidpunkten.

Första misstaget var helt enkelt att inte undersöka omgivningen klart. Andra inte stå emot jouråklagaren, man böjde sig av ointresse.

De poliser jag känner, duktiga utredare, sa att utav abc utförde man knappt a. De lyckades inte ens koppla skriket i början. En sörja. Misstag begps, det ska gudarna veta, men att inte få kritisera PS för att han är populär är ju befängt.

Kan vid tillfälle pm dig om vad för källor jag har.

Men var PS eller JR ansvarig när området undersöktes? Tog de beslutet att flytta hunden till skogen om det nu var det som hände?
Citera
2021-03-21, 12:58
Medlem
Citat:
Var hade den hunnit söka nånstans då och hur länge?
(Får kolla upp sen i fupen om ingen vet på rak arm)

Inte i närheten av planket iaf. För länge sen, säkert var det i början när Lena hade hittats, uttalade sig hundföraren om detta. Att hunden var intresserad av omgivningen.

Även en boende i området som rastade sin hund berättade att hunden drog i riktning mot planket, vilket den inte brukade göra.
Citera
2021-03-21, 12:59
Medlem
Citat:
Finns det hamburgare 🍔 med hästkött i på svenska marknaden?

Det var inte mackor med sånt här istället då? Desto vanligare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hamburgerk%C3%B6tt

Oavsett så är det inte helt friskt att bjuda på.

Att bjuda hästtjejer i den åldern på hästkött är i princip (ingen överdrift) som att bjuda Pelle i Saltkråkan på hund, nästan som att bjuda random person på människokött.

Vet en som direkt sprang in på toa och stoppade fingrarna i halsen när hon ätit hästkött av misstag.

Bara att säga att man gjort det, även på skämt, är sjukt sadistiskt.

Ångesten hos flickan att behöva bära på att hennes pappa gjort nåt sånt mot hennes vänner... Nåt som sannolikt kunnat göra dem så upprörda att de skulle kunnat bryta med henne och de skulle garanterat tycka att hennes pappa var hemsk om de visste det...

Vilket svek som förälder om det är sant.
Citera
2021-03-21, 13:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Läs om bas p och bas u

"Arbetsmiljolagen säger att den som ansvarar för ett byggprojekt ska utse två byggarbetsmiljösamordnare BAS P (planering och projektering) tar fram en arbetsmiljöplan och BAS U
(Utförande) upprätthåller efterlevanden. Det är möjligt, men ovanligt att en person fyller båda rollerna. För närvarande, januari 2021, har vi inte möjlighet att ta oss an dessa roller. Kontakta oss för diskussion om byggstart och våra möjligheter längre fram."

Självklart så kommer nattens riddare att fylla alla funktioner, även om arbetsmiljölagen säger annat.. måste bara få hovrättsförhanlingarna ur världen först..

Än en gång detta ”vi”...
Jag tolkar det som pluralis majestatis när det gäller SD, och inte bara allmänna och generella vi-termer.
Han har (alltför) höga tankar om sej själv!

Om sidan är under uppbyggnad borde det tydligt framgå, så att man har större tolerans för stavfel ”med mera”.
Citera
2021-03-21, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Men var PS eller JR ansvarig när området undersöktes? Tog de beslutet att flytta hunden till skogen om det nu var det som hände?
Hur fungerar MSO som FuL är övergripande ansvarig för då Fu inleds med brottsmisstanke.

De ska inte irra omkring som Monty Pythons no sense of direction.

Skulle tippa att vissa svar ligger i FUP ang nämnda för det är beslut.
Citera
2021-03-21, 13:02
Medlem
honung66s avatar
Intressant (men lite gammal kanske?) info:

Åklagarna har skickat in ny bevisning till hovrätten. Det handlar främst om ringen som Lena Wesström bar när hon dödades. Där har man hittat dna från den misstänkte 46-åringen.

– Det viktiga vi vill visa är att hon haft närkontakt med väldigt många andra människor dagarna innan hon dör. Ändå är det bara dna från den misstänkte som återfinns på brottsplatsen, säger Åsa Hiding.

Från NA 9/12
Citera
2021-03-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Detta börjar bli en tråd om PS istället. Sluta fixeringen, snälla!

Om ni personligen inte jobbar/jobbade med just denna utredningen, så vet ni sannolikt inte alls vad som hände.

Men så här mycket vet vi:

-PS blev INTE sparkad. Han och en person till blev omplacerade (de blev sedan utköpta för stora pengar, inte sparkade). Eftersom han var 64 och hade ett år kvar till pension, så accepterade han de stora pengarna, istället för att dra ärendet till Arbetsdomstolen. Han blev utköpt för 766 080:-. Hade han gått till AD, så hade han i bästa fall fått 150 000:- i skadestånd för den olaga omplaceringen. Så han tog ett klokt beslut.

-De som tog över utredningen vägrade prata med med PS och kollegan om utredningen, därav ingen överlämning.

-Att han åkte på semester får ni sluta att tjata om nu. Det gör alla. Annars kan inte nästa gäng poliser gå på sin semester. Det är bara i TV-deckare poliser inte åker på semester. De grova brotten slutar aldrig att välla in. De kriminella tar inte semester.

-Och dra inte rasistkortet mer! PS är ingen rasist. Däremot är han en polis som många (som jobbat med honom) har önskat skulle varit kvar. De benämner honom som Örebros bästa utredare.

Man kan dessutom lätt se att enda gången utredningen kunnat få succé i starten, var just när PS höll i förhören. Han han fattade - till skillnad mot en del andra - att det inte går att köra några mjukistakter med SD. Han fattade också hur han skulle skapa lagom "grabbig" känsla med SD, innan han högg som en kobra.

Min och många andras övertygelse är att om PS hade varit kvar, så hade detta varit löst för längesen.

Kan vi nu ägna oss åt fallet, istället för att rabbla obekräftat skvaller?

#TeamÅsaHiding

Peter S om överlämningen

https://www.bildtagg.se/bild/yvzivmbwczo11z05pk7f2uik

Tack! Med bildtaggen där blev jag lite klokare. De blev omplacerade och nya ledningen och cheferna visste bättre och körde på utan att stämma av med den tidigare spaningsledningen. Det ksn förklara en del om sant ja.

Känns som att åklagaren och nya spaningsledningen/utredarna kan vara större bovar i dramat om han går fri.
Citera
2021-03-21, 13:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Att bjuda hästtjejer i den åldern på hästkött är i princip (ingen överdrift) som att bjuda Pelle i Saltkråkan på hund, nästan som att bjuda random person på människokött.

Vet en som direkt sprang in på toa och stoppade fingrarna i halsen när hon ätit hästkött av misstag.

Bara att säga att man gjort det, även på skämt, är sjukt sadistiskt.

Ångesten hos flickan att behöva bära på att hennes pappa gjort nåt sånt mot hennes vänner... Nåt som sannolikt kunnat göra dem så upprörda att de skulle kunnat bryta med henne och de skulle garanterat tycka att hennes pappa var hemsk om de visste det...

Vilket svek som förälder om det är sant.
👍

Exakt så. Det är allt mellan plumpt, social inkompetens till rent sadistiskt.

Du är en bra pappa sa HD, jag älskar dig, mitt i hans jävla trakasserier av dottern.
Citera
2021-03-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honung66
Vad tror ni det hade gjort för skillnad om hon hade hittats redan på tisdagen?

(Seriös fråga)

Kan hända de plockat in SD tidigare då och han inte hunnit till USA (där han förvisdo inte gjorde så mkt skada).
Så fått förhöra honom när han var som mest stirrig efter mordet hade kanske inte varit fel.

Bevis på brottsplatsen hade lunnat säkras bättre kanske. Sperma dör väl efter typ 48 timmar så då hade man kunnat se om det var ”nya eller gamla fläckar”.

Tidigt är alltid bra men folk har hittats väkdigt mycket senare än LW och det har ändå klarats upp och dom har fallit.

Så i teorin kanske de dagarna varken gjorde till eller från även om tidigt som sagt alltid är bra oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in