Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Jag är också intresserad av vad som verkligen hände innan nyheten var borta dessutom hade den motsägande information.
Var det 12 eller två som blev smittade och med vilket vaccin hade personerna blivit vaccinerade med.
Som jag begrep det var det 12 personer som vaccinerats. 11 av dessa var fullvaccinerade och 1 person hade fått första dosen.
Av dessa 12 blev 2 personer blev MILT sjuka och de övriga 10 fanns vid kontroll vara positiva (men asymptomatiska).
Av de två sjuka var det EN som var fullt vaccinerad + den personen som bara hade fått EN dos.
Det här var vad jag lyckades gräva mig fram till men som du säger var informationen knapphändig och i vissa fall motsägelsefull, så jag kan ha helt fel.
Personerna vaccinerades enligt uppgift i Januari, vilket gör att jag utgår ifrån att det var Pfizers vaccin.
Det skulle i så fall betyda att vaccinet gav 84% skydd mot mild eller allvarlig sjukdom ÄVEN om man räknar med den person som bara fått en dos. Vilket märkligt nog ligger EXAKT på den nivå av effektivitet som Pfizer har i den studie som gjorts på miljontals vaccinerade i UK.
Summa, summarum - Pfizer's vaccin fungerar exakt som det skall. Bra!
Det smått obehagliga är dock OM 100% av samtliga på det aktuella boendet skulle blivit smittade. Brittiska varianten, skulle jag gissa är orsaken i så fall.