2021-03-20, 21:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
FLCCC har precis lagt upp en ny video på sin hemsida där de går igenom läget för Ivermectin.

https://covid19criticalcare.com

Ja, ser väldigt bra ut men tyvärr är läkemedelsbolagen mot detta av ekonomiska skäl.

Ivermectin kanske är det som skulle kunna få bukt med den sydafrikanska mutationen?
Citera
2021-03-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då är frågan hur lång tid det tar innan vaccineringen är färdig. Med nuvarande hastighet så kommer det att ta mycket lång tid.

Efter nästan 3 månaders vaccinering, så är 3,8 % av svenskarna färdigvaccinerade. Ytterligare 5,2 % av svenskarna har fått första dosen vaccin. Varje dag får ungefär 0,25 % av svenskarna någon av doserna vaccin. Ifall fortsätter i den här takten så kommer vi inte att vara klara det här året, och kanske inte nästa år.

Det är märkligt att det dröjde så länge innan regeringens förtroende minskade. Svenska folket borde ha blivit rasande redan när skidturisterna fick komma hem från Alperna, helt utan kontroll.

Nu är ju strategin att alla ska få en dos före att flera ska få två.
Detta tycker jag är en bra idé, en dos ger bra skydd. Vi måste skynda oss.

Ja många har varit förbannade på att dom fick komma in som
Smitthärdar, slarvigt av dom styrande.
Citera
2021-03-20, 21:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, ser väldigt bra ut men tyvärr är läkemedelsbolagen mot detta av ekonomiska skäl.

Ivermectin kanske är det som skulle kunna få bukt med den sydafrikanska mutationen?
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

De flesta som är emot Ivermectin, tror jag är emot på rent vetenskapliga grunder för att det inte finns några fullständiga studier för behandling av covid-19 ännu.

Säljer man Ivermectin med endast ett par kronors vinst per behandlad patient så blir vinsten några sköna miljarder kronor som säkert ingen säger nej till.
Citera
2021-03-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Fler och fler börjar gå med andningsskydd vilket är utmärkt, men med tanke på partikelstorleken på detta virus så torde de flesta andningsskydd inte vara tillräckliga som jag ser det.
Själv använder jag andningsskydd av den högsta nivå jag kan hitta, därefter kommer typ militär skyddsmask.
Ett N95 (FFP2, KN95) andningskydd ger enligt Michael Osterholm på CIDRAP ett mycket effektivt skydd och släpper bara in 1% av vad man annars skulle fått i sig utan skydd. Exponeringstiden är också viktig, normalt (utan skydd) så säger man (tumregel) att det krävs 15 minuter närmare än 2 meter från någon smittad person för att man själv skall bli smittat. Viruset som folk utsöndrar är bundet till droppar och aerosoler av olika storlek. Det är därför man räknar med en bättre skyddseffekt än om man bara går på specifikation av skyddsmasken (som för N95 skyddar till 95% mot partiklar på 0,3 mikrometer). Tillskillnad mot vad man kan tro så är skyddet bättre för både större och mindre(!) partiklar enligt experterna, 0,3 mikrometer har valt för det är den svåraste partikelstorleken att filtrera.

Sedan är passformen väldigt viktig. Glasögon eller visir är också viktigt. Andra enklare munskydd ger också ett visst skydd, men bara runt ca 50%.
Citera
2021-03-20, 22:07
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Ett N95 (FFP2, KN95) andningskydd ger enligt Michael Osterholm på CIDRAP ett mycket effektivt skydd och släpper bara in 1% av vad man annars skulle fått i sig utan skydd. Exponeringstiden är också viktig, normalt (utan skydd) så säger man (tumregel) att det krävs 15 minuter närmare än 2 meter från någon smittad person för att man själv skall bli smittat. Viruset som folk utsöndrar är bundet till droppar och aerosoler av olika storlek. Det är därför man räknar med en bättre skyddseffekt än om man bara går på specifikation av skyddsmasken (som för N95 skyddar till 95% mot partiklar på 0,3 mikrometer). Tillskillnad mot vad man kan tro så är skyddet bättre för både större och mindre(!) partiklar enligt experterna, 0,3 mikrometer har valt för det är den svåraste partikelstorleken att filtrera.

Sedan är passformen väldigt viktig. Glasögon eller visir är också viktigt. Andra enklare munskydd ger också ett visst skydd, men bara runt ca 50%.

Ett stort tack för ditt inlägg, jag orkade inte göra det arbete du just gjorde.
Vi kan slippa smitta genom att inte får in för många partiklar som jag ser det och koncentrationen av partiklar är också avgörande.

Distansering bidrar alltså stort till smittrisk, lägre koncentration av partiklar i din närhet. Andningsskydd arbetar också åt båda hållen, du sprider långt mindre virus om du använder andningsskydd om du är smittad.
Citera
2021-03-20, 22:25
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Vi kan slippa smitta genom att inte får in för många partiklar som jag ser det och koncentrationen av partiklar är också avgörande.

Distansering bidrar alltså stort till smittrisk, lägre koncentration av partiklar i din närhet. Andningsskydd arbetar också åt båda hållen, du sprider långt mindre virus om du använder andningsskydd om du är smittad.

Jag glömde att användande av glasögon eller "visir" också är viktigt, får man smittan i ögat eller i ett sår så har man en större risk för smitta.
Citera
2021-03-20, 22:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Drogsmugglande länder i topp. Kokain o covid e farliga grejor
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Eller indianer och covid-19!

Jag återkommer till en fråga som jag har ställt förut.

Är det någon som vet den etniska fördelningen av offren för Covid-19 i Sydamerika?
Citera
2021-03-20, 22:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Är det någon som vet den etniska fördelningen av offren för Covid-19 i Sydamerika?

Jag har länge velat se uppgifter på Coid-19 smitta rörande etnicitet, kan finnas intressanta uppgifter här.
Citera
2021-03-20, 22:46
Moderator
OYs avatar
Citat:

Så kan det vara, och det tycks trots allt vara så att tid och miljö är betydande faktorer för att en smittöverföring skall ske. Lägg därtill den smittades status på immunförsvaret.

Man sprider troligen mindre virus om man använder diverse skydd, dock ackumuleras virus i ett dåligt ventilerat utrymme, så logiskt sett bör längre vistelsetid i utrymmet ge en högre koncentration virus i luften. Miljön blir då riskablare för den som inte bär ett andningsskydd och risken ökar med exponeringstid?

Om tumregeln är 15 minuter och mindre än två meters avstånd för att smittöverföring skall ske kan man ju fundera på vilka situationer och miljöer som kan vara smittdrivande.

Skall vi gissa på att många skolor som ständigt klagar på dåliga lokaler med usel ventilation kan vara en sådan miljö?

Att folk umgås över familjegränser i varandras bostäder är kanske drivande?
Citera
2021-03-20, 22:47
Medlem
Citat:

Jag har för mig att jag läst att indianer är hårdare drabbade. Om det är för att indianer är fattigare/ sämre folkhälsa eller pga genetik vet jag inte. Kan inte tyvärr inte bidra med en länk just nu 🙂
Citera
2021-03-20, 22:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, Pfizer har medgett att effekten mot det sydafrikanska varianten är mycket sämre.
https://www.nbcnews.com/news/us-news/pfizer-says-south-african-variant-could-significantly-reduce-vaccine-protection-n1258198
Är det inte möjligt att lansera ett nytt vaccin 2.0 som även har skydd mot de senaste mutationerna? Eller måste hela utprovningsfasen på några månader ske först innan man kan göra ett "modellbyte" i tillverkningsprocessen?
Citera
2021-03-20, 22:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

Det är ingen nyhet att journalistkåren ägnar sig åt desinformation. Det började långt innan Covid-19.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kanske, kanske inte!
(Om det nu har med att vaccinet hamnat på fel plats i kroppen att göra.)

Jag misstänker att många vaccin kan gå banans om det kommer in i blodomloppet, men jag tror inte det har med erfarenhet att göra.
Det kan lika gärna vara så att den erfarne vaccinatören gör som den alltid har gjort, vilket kan vara fel.

Kan det ha att göra med vilka nålar som används? För Pfizer's vaccin, Comirnaty, används speciella nålar med liten dödvolym, för att få ut maximal mängd vaccin ur varje flaska. Kan det påverka sannolikheten att vaccinatören träffar rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in