2021-03-21, 07:10
Medlem
Snubchurps avatar
Känns som det är många i tråden som går i fällan att förkasta teknik bara för att den inte passar ens politiska agenda. Jag är höger men kan ändå se fördelar och användningsområden i både solceller och vindkraft. Extremt vanligt på Flashback att man rättar in sig i det politiska ledet istället för att man testar och läser på.
Citera
2021-03-21, 07:15
Bannlyst
offgrid funkar solpaneler riktigt bra , typ fritidshus , jakt/fiskestuga på skogen där ingen el finns framdraget , kravet på mycket el i en sådan stuga är inte nödvändig, så då kan man med relativ liten summa pengar komma igång med egen produktion av den el man behöver .

att driva bil och permanentboende med solel , GLÖM DET .
Citera
2021-03-21, 07:52
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det du helt missar i dina tankar är att dessa diskussioner gäller som ett komplement till vanlig laddning. Dessutom antar gemene man att solceller (som allt annat) kommer att utvecklas och bli effektivare. Om några år är verkningsgraden kanske 50% vilket istället ger 95 KWh i ditt exempel.
Snittbilen rullar ca 4 mil per dag och en elbil förbrukar runt 2Kwh/mil. Efter att ha laddat sina 8 KWh har man alltså 87Kwh över till kåken och att sälja.

Är du ens allvarlig med ditt exempel eller är du såhär dum i huvudet? Vilka tesla-ägare förutom taxichaufförer kör sina 60 mil (100Kwh) VARJE DAG?

Jag kör själv elbil och arbetar som projektledare i hela Mälardalen. I snitt kör jag 10 mil per dag (det är extremt mycket högre än genomsnittet). Även jag hade klarat mig gott och väl i ditt exempel och både kunnat ladda bilen, driva kåken och dessutom sälja överskottet.

Suck alltså.

Kan också intyga att det funkar fint. Mängder med åsikter från personer som aldrig ägt en elbil eller solcellsanläggning. Testa så får ni andra siffror i huvudet.

Tror det kommer dröja innan vi ser en verkningsgrad på 50% på solceller även fast man nått relativt långt på labb-nivå.

Tänk att om några år kommer man säkerligen kommit en bra bit under 2 kWh/mil med elbilen även på vintern (sommaren är 1,5 kWh rätt normalt) då blir siffrorna ännu tydligare.
Senast redigerad av Snubchurp 2021-03-21 kl. 08:07.
Citera
2021-03-21, 08:22
Medlem
bajssprutans avatar
Jävla trams är vad det är. Folk kan helt enkelt inte se skalan av vårt energibehov.
Kärnkraft är den enda realistiska lösningen för co2-neutralitet.
Frågan är om haschhippisen fattar det nån gång.
Citera
2021-03-21, 08:24
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardragit
Alltid intressant med ämnen som tangerar vänsterns ( MP är extrem vänster och ingår naturligtvis ) hjärtefrågor och energi verkar ingå så länge debatten hålls om någon form av enhörningar ( aldrig Torium ). Finns ett antal vetenskapliga undersökningar som ger vid handen att solpaneler inte fungerar ekonomiskt i länder som t.ex. England ( så kan det i alla fall ge en fingervisning om Svedala ). Är solpaneler vanliga i Spanien och Italien, kan ni fundera på medans ni försöker avvärja aggressiva svar från tonåringarna som minsann lärt sej i skolan att sol och vind är svaret på alla energi frågor. Själv bor jag i vad många här skulle kalla paradiset, och mycket nära ekvatorn i tropikerna. Är det många som installerar solpaneler här? Nix. Räknade själv, och visst skulle jag kunna köra ac,n på solel. Skulle betala sej på runt 3 år, men då saknar jag ac för 4 timmar kvällstid, då det är extra kladdigt efter en varm dag.
Fortsätter man räkna och inkluderar batterier, som håller 3-4 år och är svindyra, sträcker sej beräkningarna, för att uppnå vinst, långt bortom horisonten. Vill man göra en förlust affär men känna sej oberoende, blir det enklare att köpa ett diesel aggregat, vilket är vanligt här.

Ni pratar för små anläggningar i tråden. Visst det kostar men återbetalar sig relativt snabbt.
Citera
2021-03-21, 08:29
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jävla trams är vad det är. Folk kan helt enkelt inte se skalan av vårt energibehov.
Kärnkraft är den enda realistiska lösningen för co2-neutralitet.
Frågan är om haschhippisen fattar det nån gång.

Lycka till med egen kärnkraft på gården. Det är bara ni kärnkraft-sossar som vill att nån annan ska lösa problemen och betala åt er. Själva ska man inte göra nått, driva nått eget eller producera egen el för bidra till minskade CO2-utsläpp, det ska nån annan göra.
Citera
2021-03-21, 08:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Min fråga är, hur är allmänkunskapen om solceller egentligen, tror dom att det är gratis obegränsad energi? Såvitt jag kan se är den *maximala* instrålningen här - under sommarsolståndet - kanske runt 800W per kvadratmeter. Det kopplat till kinesiska solceller med runt 20% verkningsgrad ger dig i bästa fall 160W. Per timme, och bara under ideala förhållanden förutsatt att takytan motsvarar ca 1 kvadratmeter.

Alltså jag fattar att du snackar om takyta nu men en modern solpanel ger ungefär 300W om den är monterad korrekt här i Spanien. Fattar att det är sämre i Sverige men diskussionen rör väl inte bara svenska förhållanden här heller.
Citera
2021-03-21, 08:32
Medlem
JoeBidens avatar
Jag är en sådan som tidigare varit skeptisk mot solceller, men kan nu erkänna att de trots allt kanske inte är så tokiga. Finns det fysikaliska begränsningar på hur mycket energi man kan få ut av en solcell (kopplat dels till mängden solstrålning, men även hur mycket solstrålning den faktiskt kan absorbera)? Eller är det närmast likt hur väl beräkningskraften i datorer har utvecklats under de senaste 60 åren, dvs, en nära inpå exponentiell utveckling?

Exempelvis, är det någon som gjort en kostnadsanalys över hur mycket solceller skulle kunna bidra till elproduktionen i Sverige? Vi får ju för den delen heller inte glömma bort tillverkningen av solcellen och dess livslängd som en faktor i bilden.

Pratar vi liksom om att solceller realistiskt kan bidra med 1%, 5% eller 25% av vårt nuvarande energibehov? Framtida energibehov?
Senast redigerad av JoeBiden 2021-03-21 kl. 08:36.
Citera
2021-03-21, 08:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Tror det kommer dröja innan vi ser en verkningsgrad på 50% på solceller även fast man nått relativt långt på labb-nivå.

Behövs inte så mycket effekt, finns ju yta på alla hus för att lägga på fler paneler.
Citera
2021-03-21, 08:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Finns det fysikaliska begränsningar på hur mycket energi man kan få ut av en solcell (kopplat dels till mängden solstrålning, men även hur mycket solstrålning den faktiskt kan absorbera)?

Den yttersta begränsningen är givetvis solenergin per ytenhet och den måste vi nästan trolla för att kunna utnyttja mer än vad solen faktiskt producerar. Sen finns det superavancerade solceller med extrema verkningsgrader som finns på ISS ex men de kostar hur mycket som helst och har bara lite högre verkningsgrad, vet inte exakt men jag tror det är typ 50% eller något sånt där. I slutändan så kan du inte täcka taket på bilen för att ytan är för liten men du skulle kunna ha någon slags utfällbar grej.
Citera
2021-03-21, 08:38
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den yttersta begränsningen är givetvis solenergin per ytenhet och den måste vi nästan trolla för att kunna utnyttja mer än vad solen faktiskt producerar. Sen finns det superavancerade solceller med extrema verkningsgrader som finns på ISS ex men de kostar hur mycket som helst och har bara lite högre verkningsgrad, vet inte exakt men jag tror det är typ 50% eller något sånt där. I slutändan så kan du inte täcka taket på bilen för att ytan är för liten men du skulle kunna ha någon slags utfällbar grej.

Ja det förstnämnda är ju klart. Men att komma upp till verkningsgrader på typ 75 % eller något, det kanske är helt osannolikt? Lite som att färdas snabbare än ljusets hastighet, med det vi vet idag, går det inte. Typ så

Var lite ful och redigerade mitt inlägg, men du kan gärna få komma med input på nedanstående också.

Citat:

Exempelvis, är det någon som gjort en kostnadsanalys över hur mycket solceller skulle kunna bidra till elproduktionen i Sverige? Vi får ju för den delen heller inte glömma bort tillverkningen av solcellen och dess livslängd som en faktor i bilden.

Pratar vi liksom om att solceller realistiskt kan bidra med 1%, 5% eller 25% av vårt nuvarande energibehov? Framtida energibehov?
Citera
2021-03-21, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ja det förstnämnda är ju klart. Men att komma upp till verkningsgrader på typ 75 % eller något, det kanske är helt osannolikt? Lite som att färdas snabbare än ljusets hastighet, med det vi vet idag, går det inte. Typ så

Var lite ful och redigerade mitt inlägg, men du kan gärna få komma med input på nedanstående också.

det är inte solpaneler som är dyra i dag , det är batteribanken som kostar , ska du ladda så du kan driva en villa med elbil utan skillnad mot nätström , så räkna med att du aldrig går + på det någonsin .

verkningsgraden i dag är kring 20 procent max på bra solpaneler , däremot så har livslängden på panelerna ökat rejält , många fabrikat som garanterar 80 procents effektivitet i de efter både 20 ock 30 år . så där har det hänt grejer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in