2021-03-20, 06:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det är så solklart att det är hägrande att få kan se det: Det går inte att låta en kurd styra en ödesfråga för Sverige som flyktingpolitiken!!

Varför skulle en kurd göra det bättre än svenskar i Sverige? Som svensk kan jag inte åka till Kurdistan och inbilla mig att veta bättre om kurdernas migrationspolitik i sina behärskade områden.

Lika gäller judinnan, rumänskan och annat inflyttad folk till Sverige som menar sig i Bulletin ha bättre svar på denna ödesfråga för Sverige än svenskarna själva.

Så här jävla långt har det gått i Sverige med svenskens självbild. Närmar sig total självutplåning.
Och de svenskar som skriver i Bulletin är ordentligt invaggade i PK genom lång vistelse i kammaren, även om de tror något annat.

Det ser liksom inte helt bra ut när denna uppställning av drömblattar bokstavligt talat exploderar i en etnisk liberal skitshow inför öppen ridå mellan vilka som skall vara den främsta uttolkaren av svenskens öde. Frågan är om svensken är mentalt där för att dra den obehagliga slutsatsen som kommer med detta.

Blattar i kostym är fortfarande inget annat än blattar mind you.
Citera
2021-03-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Sanandaji har mig veterligen aldrig bott i nån förort.

Kanske inte, men han skriver som en kratta. När han någon enstaka gång lyckas prestera normal svenska så är det uppenbart att en spökskrivare är i farten.
Citera
2021-03-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
Kanske inte, men han skriver som en kratta. När han någon enstaka gång lyckas prestera normal svenska så är det uppenbart att en spökskrivare är i farten.
Det är patologiskt och ingenting som han rår för, lika lite som en dyslektiker rår för att han inte kan läsa. Han har inte suttit hela livet i en etta i Rinkeby och bara pratat med morsan utan han har alltid haft ett stort umgänge med svenskar men aldrig lärt sig prata ren svenska.
Citera
2021-03-21, 01:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att Sanandaji är en hetlevrad person innebär inte att han saknar förmåga att föra komplexa resonemang, bara att han struntar i om han trampar på några tår.

Mja, han är säkert skärpt i vissa sammanhang. Men som författare har han väl fortfarande stödhjul i det värvet, när han trampar utan blir det ju mer pekoral som när han stirrigt yrar om att Arpi "ljuger".
Att inte begripa nyanserna i ett språk är inte att "trampa någon på tårna", särskilt inte om man konsekvent använder uttryck i fel sammanhang när man på ett aggressivt sätt försöka sätta sig i respekt. Detta betyder förstås inte att alla invandrare är dumma, de flesta är medvetna och ödmjuka inför deras språksvårigheter, antagligt för att de inser fördelen med att kunna förstå och bli förstådda.
Därför är det mer förvånande att TS uttrycker sig som han gör, med den utbildningsnivån och den sociala positionen han ändå har.
Citera
2021-03-21, 03:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är patologiskt och ingenting som han rår för, lika lite som en dyslektiker rår för att han inte kan läsa. Han har inte suttit hela livet i en etta i Rinkeby och bara pratat med morsan utan han har alltid haft ett stort umgänge med svenskar men aldrig lärt sig prata ren svenska.

Nä, han kanske inte har suttit med morsan i en etta i Rinkeby. Men det var nog inte enbart språket som icke modersmål som avsågs om jag förstår det rätt. Det är något som skär sig med TS benägenhet att bli halvhysterisk och forcerat kalla sina meningsmotståndare för lögnare och andra nedsättande benämningar. Nu ska jag dock erkänna att jag inte har mycket erfarenhet av kurdisk överklass från Iran, jag har däremot gått skola i England där en hel del brittiska högadliga gick. De betedde sig inte alls så utan var snarare ganska lågmälda även om de kunde vara något eccentriska. Men så har förstås inte många av brittiska överklassen sett sig tvungen att fly från sitt hemland heller...(om man säger sig komma från styrande skikt och tvingats fly så har man kanske inte nödvändigt medfödda ledaregenskaper av exceptionell kvalitet?).
Citera
2021-03-21, 03:24
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mja, han är säkert skärpt i vissa sammanhang. Men som författare har han väl fortfarande stödhjul i det värvet, när han trampar utan blir det ju mer pekoral som när han stirrigt yrar om att Arpi "ljuger".
Att inte begripa nyanserna i ett språk är inte att "trampa någon på tårna", särskilt inte om man konsekvent använder uttryck i fel sammanhang när man på ett aggressivt sätt försöka sätta sig i respekt. Detta betyder förstås inte att alla invandrare är dumma, de flesta är medvetna och ödmjuka inför deras språksvårigheter, antagligt för att de inser fördelen med att kunna förstå och bli förstådda.
Därför är det mer förvånande att TS uttrycker sig som han gör, med den utbildningsnivån och den sociala positionen han ändå har.
Nu fattar jag varför han behövde skapa ett bokförlag för att släppa en (1) bok. Spökskrivare som Tino matade med statistik och anekdoter kräver en del organisation utöver det vanliga.
Har de en sökfunktion? Jag hittar faktiskt ingen med Firefox.
Citera
2021-03-21, 10:08
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Nej, det är nog en ganska närsynt tolkning i min mening. Med all respekt, har du lyssnat på ljudfilen?

Mig veterligen finns det ingen som tycker Lindbergs krönika håller någon vidare kvalitet (bortsett från möjligen Sanandaji och Neuding då...). Bråket har åtminstone, enligt Arpis utsago och till synes (till en början) handlat om publicistiska principer och att ansvarig utgivare slutgiltigt bestämmer.

Efter att ha gått igenom ljudupptagningar, och källor som Sveriges Radio, Journalisten, Samnytt, Nyheter Idag, DN, tweets/Facebook-kommentarer från Lindberg, Negar, Arpi, Sanandaji etc., är min bild: Neuding hade delegerat ut ansvar till Tholin, vilket inte är något anmärkningsvärt, och tämligen vanligt. Till saken hör att Neuding redan hade godkänt Lindbergs krönika för publicering, men att den behövde korrekturläsas en gång till. Tholin försökte få tag på Neuding men hon var onåbar (Negar bekräftar också i övrigt att det var kaos och att ibland var det svårt att få tag på ansvariga och har i övrigt om och om igen hintat att Neuding inte skött sitt jobb) och därför såg Tholin till att detta skedde med hjälp av en av Bulletins korrekturläsare, och lade sedan upp den själv (och försökte återigen få tag på Neuding men utan svar).

Tillägg: Min personliga tolkning är att Arpi och tyckargänget ville hitta en vinkling som gjorde att de kunde avleda uppmärksamheten från sin egen inkompetens.

Så är det alltid, ingen ansvarig utgivare annat än på en liten veckotidning har tid att plöja igenom allting inklusive annonser innan publicering. Det är delegerat till alla hel- halv- och kvartschefer som befolkar en tidning. Deras uppgift är att skicka besluten vidare uppåt om det dyker upp något som kan vara kontroversiellt.

Att hindra en publicering anses i journalistkretsar som ett brott värre än våldtäkt, "jag blev STOPPAD!!!!", så där är egot gränslöst, mjukt och ömt. Därför försöker man alltid linda in det med formuleringar som "behöver korrekturläsas/kompletteras" och liknande. Nu var det en helt vanlig människa okunnig om hur man brukar säga i journalistsammanhang som fick för sig att "behövde korrekturläsas" innebar just det och inte " det här jäkla tramset kan vi för fan inte publicera" och så gick det som det gick.
Om man får tro din sammanfattning.
Citera
2021-03-22, 02:57
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han är förbannad och tänker inte klart. Ska ändra och märker inte att det blir dubbla och osv.
Eller menar du att han alltid har konstig svenska? Nåt handikapp?
Senast redigerad av Kamelen.Harris 2021-03-22 kl. 03:00.
Citera
2021-03-22, 08:40
Medlem
Mortsubites avatar
Ägargruppen verkar dra åt strypsnaran runt Arpis hals. Sanandaji-falangen har tagit ifrån Arpi befogenheterna att bestämma vad som ska visas på Bulletins sajt, rapporterar Expressen via Journalisten.

Citat:
Enligt Journalisten kom meddelandet från Bulletins it-chef och lämnades till all personal.

”För övrigt så är det många av er som skrivit till mig och många av våra prenumeranter har också frågat kundtjänst vad som hänt med vår Podcast kategori.

Jag kan berätta att det var våra kära chefredaktör som i sin obefintliga visdom ansåg sig ha rätt att bestämma vad som ska visas och inte visas (vilket han inte har) på sidan. Jag har nu tagit ifrån de rättigheterna från honom och återställt Podcast kategorin.”

– Jag kommer att ha samtal med vd Pontus Tholin om saken, säger Ivar Arpi till Journalisten.

Länk: https://www.expressen.se/nyheter/bulletins-ledning-tog-bort-arpis-publiceringsbeslut/
Citera
2021-03-22, 08:53
Medlem
Pontus Tholin verkar ju minst sagt oseriös när man läser vad han skriver till Journalisten. Jag håller inte med Ivar Arpi eller Teodorescu om mycket men nu får jag lite sympati för dem. Det kommer spricka om ex antal dagar, bättre fly nu än sen.
Citera
2021-03-22, 09:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Frågan är hur Arpi och övriga journalister kan finna sig i detta? Många hade sagt upp sig och lämnat stället på stört. Men det handlar nog om att journalisterna är rädda om sina löner. Som Arpi blivit överkörd vid ett flertal tillfällen så är det nog bara lönekuvertet som håller honom kvar. Men så är det. Få av oss vill bli arbetslösa och många av oss har flera munnar att mätta. Men just nu håller Arpi verkligen på att bli ledningens dörrmatta som de behandlar hur de vill.

"För övrigt så är det många av er som skrivit till mig och många av våra prenumeranter har också frågat kundtjänst vad som hänt med vår Podcast kategori.

Jag kan berätta att det var våra kära chefredaktör som i sin obefintliga visdom ansåg sig ha rätt att bestämma vad som ska visas och inte visas (vilket han inte har) på sidan. Jag har nu tagit ifrån de rättigheterna från honom och återställt Podcast kategorin."

Bulletins IT-chef, som också var den som försökte värva Joakim Lamotte utan Arpis kännedom.

https://www.journalisten.se/nyheter/bulletins-ledning-andrade-utgivarens-publiceringsbeslut

Per Gudmundson producerar plikttroget sina ledare för att sajten ska överleva. Arpi vet i tusan vad han gör, men troligen försöker producera en tidning. Nu kan det inte vara långt kvar innan skeppet sjunker. Frågan är hur attraktiv man är på arbetsmarknaden som journalist på Bulletin? Ungefär som de journalister som sparkades eller drogs med i Metros fall? Det här är nästan värre än bråket inom Cissi Wallins Gardet.
Citera
2021-03-22, 09:25
Medlem
Redaktionen är tydligen omgiven av kompletta idioter.

https://www.journalisten.se/nyheter/bulletins-ledning-andrade-utgivarens-publiceringsbeslut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in