Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Vad bråket egentligen handlade om var om jag förstått rätt att Neuding först nobbade artikeln då den var undermålig (vilket den var) och att krönikören då sprang till Tholin och grät ut, som publicerade artikeln.
Nej, det är nog en ganska närsynt tolkning i min mening. Med all respekt, har du lyssnat på ljudfilen?
Mig veterligen finns det ingen som tycker Lindbergs krönika håller någon vidare kvalitet (bortsett från möjligen Sanandaji och Neuding då...). Bråket har åtminstone, enligt Arpis utsago och till synes (till en början) handlat om publicistiska principer och att ansvarig utgivare slutgiltigt bestämmer.
Efter att ha gått igenom ljudupptagningar, och källor som Sveriges Radio, Journalisten, Samnytt, Nyheter Idag, DN, tweets/Facebook-kommentarer från Lindberg, Negar, Arpi, Sanandaji etc., är min bild: Neuding hade delegerat ut ansvar till Tholin, vilket inte är något anmärkningsvärt, och tämligen vanligt. Till saken hör att Neuding redan hade godkänt Lindbergs krönika för publicering, men att den behövde korrekturläsas en gång till. Tholin försökte få tag på Neuding men hon var onåbar (Negar bekräftar också i övrigt att det var kaos och att ibland var det svårt att få tag på ansvariga och har i övrigt om och om igen hintat att Neuding inte skött sitt jobb) och därför såg Tholin till att detta skedde med hjälp av en av Bulletins korrekturläsare, och lade sedan upp den själv (och försökte återigen få tag på Neuding men utan svar).
Tillägg: Min personliga tolkning är att Arpi och tyckargänget ville hitta en vinkling som gjorde att de kunde avleda uppmärksamheten från sin egen inkompetens.