2021-03-20, 21:35
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Någon har missuppfattat. 90% är i förhållande till anmälningarna. Inte åtalen.

Se även:
Japp, Expressen skriver otydligt och lurade mig när jag läste lite slarvigt. OM en våldtäktsfall går så långt som till åtal är chansen för fällande dom stor. Det stor nålsögonen är att anmälan görs, OCH att sen åtal görs av åklagaren.
Citera
2021-03-20, 21:40
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nej, behörighetskraven för juristprogrammet har aldrig varit speciellt höga och har varit oförändrade under lång tid. För behörighet till juristprogrammet krävs bara grundläggande högskolebehörighet samt aamhällskunskap 1b/1a1+1a2 och historia 1b/1a1+1a2, eller Samhällskunskap A och Historia A, dvs vad t ex samhällsprogrammet normalt ger.
Att juristprogrammet har många sökande, vilket ger relativt höga antagningspoäng är en annan sak. För antagning till Stockholms universitet krävdes runt 20,30 (betyg) eller 1,30 (HP) för att antas som reserv vid senaste antagningen. Det finns olika sätt att förbättra sina poäng, men det är en annan diskussion.
Senaste antagning var VT21 och där kom man in på 1.25 både på SU och UU (några reserver kom in på 1.20, åtminstone på UU).
Citera
2021-03-20, 21:46
Medlem
Neolitikums avatar
Hehe, mycket nya snaskigheter som kommer fram idag, citatet är bara ett av dem.
Citat:
När de vaknade kom det en obehaglig överraskning. Mycket obehaglig.

Plötsligt ser paret hur Lambertz-kvinnan kryper fram under sängen – med en stor kniv i handen. Förskräckta hör de kvinnan utbrista:
– Här ligger ni och myser, nu ska jag gå till köket och göra kaffe, sa Lambertz-kvinnan och gick ut i köket – fortfarande med kniven i handen.

För ex-pojkvännen och hans nyfunna damsällskap har erfarenheten satt spår.
– Han fruktade för sitt liv, det var helt fruktansvärt för honom, berättar en vän till mannen.
https://stoppapressarna.se/svenskt/lambertz-kvinnan-var-knivbevapnad-under-sexakten
Citera
2021-03-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Jag tror att åklagaren kommer löpa linan ut och åtala honom, trots att hon kanske inte borde göra det. Av feghet. Den kritik hon skulle utsättas för genom att inte åtala en känd ”toppjurist” i ett uppmärksammat mål skulle kunna bli jobbig för henne. Hellre då åtala honom och låta domstolen fria.

Jag kan spontant tänka mig två scenarier då åklagaren inte åtalar vid denna situation
1. Åklagaren trodde av någon anledning att det skulle tillkomma mer bevisning som skulle stärka åtalet men så skedde inte
2. Det har tillkommit utredning som försvagar åklagarens bevisning.

Att vid någon annan situation inte åtala vore ett indirekt erkännande från åklagarens sida om att denne gjort en felaktig bedömning. Detta skulle en normalt funtad statlig tjänsteman inte göra.
Citera
2021-03-20, 21:51
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ok, tack! Intenog eller vad hen kallar sig, eventuella koppling blir svagare.
Huruvida rätten bifaller eller avslår Arv*ds begäran påverkar inte trovärdigheten i Intenogs koppling. Faktum kvarstår att Arv*d begärt att få CS.

Dock är CS den idag enda kända kopplingen mellan EA och MÖ.

I fallet då EA anklagade DU hade EA ett annat målsägandebiträde. Den kundbokningen gick dock kanske inte genom MÖs försorg?

EDIT: EA blir tilldelad CS som målsägandebiträde fjärde januari. Arv*d begär byta till CS i mellandagarna, alltså när MÖ får reda på att EA kommer att anmäla. Tidsaspekten pekar på att detta är mer än ett sammanträffande.
Senast redigerad av PuncturedBladder 2021-03-20 kl. 22:14.
Citera
2021-03-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Den här åklagaren får packa ihop om hon inte åtalar det är ett som är säkert. Det går till åtal det tror jag nog för det krävs inte mycket för att sitta häktad i Sverige. Däremot återstår det att se om det håller hela vägen.
Jag tror hon packar för en livslång resa utomlands när detta lagt sig, det kommer krävas stora väskor för att få med sig all börda hon tvingas bära.

Det är tyvärr alldeles för lätt att häkta någon, även om häktestiden ej är så jobbig så förstör den för människor när de väl kommer ut. I Svenskens ögon är en häktad person redan dömd, tyvärr.
Citera
2021-03-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, GW vet mer än de flesta och avslöjar också vad han baserar sin gissning på: statistiken. 90% av alla åtalade frias i våldtäktmål. Statistiken är på GLs sida helt enkelt.

Helt övertygad om att denna uppgift är felaktig. Av de åtalade döms majoriteten. Tidigare i tråden hänvisades till BRÅs uppgift om att 70% av åtalen leder till fällande dom.
Citera
2021-03-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Hehe, mycket nya snaskigheter som kommer fram idag, citatet är bara ett av dem.
Ha ha. Hyfsat karaktärsvittne som borde finnas tillgängligt.
Psyksjuka kvinnor har man mött och även hört talas om. Men detta verkar vara mer än vad jag mött i mitt liv, som tur är.
Citera
2021-03-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Huruvida rätten bifaller eller avslår Arv*ds begäran påverkar inte trovärdigheten i Intenogs koppling. Faktum kvarstår att Arv*d begärt att få CS.

Dock är CS den idag enda kända kopplingen mellan EA och MÖ.

I fallet då EA anklagade DU hade EA ett annat målsägandebiträde. Den kundbokningen gick dock kanske inte genom MÖs försorg?
Hur ser du på att EA begärt CS denna gång och inte fortsatt med PK som både varit målsägandebiträde och kommer vara ombud i förtalsmålet mot EA i april?

Om hon vore missnöjd med PK borde hon väl ha försökt byta ombud i the upcoming förtalsmål? Eller är det svårt att byta offentligt ombud? (Är ingen straffrättare så har inte så bra koll)

Något betyder det att just CS är målsägandebiträde istället för PK denna gång. Frågan är ju bara vad.
Citera
2021-03-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast nu får han ju sitta ensam i sin cell i månader och tycka synd om sig själv. Skulle ha varit bättre att sitta ensam under julafton istället.
Jo, hade han bara vetat det, så hade han säkert gjort det. Det hade ju kommit nya dagar och fler kvinnor än henne måste ju finnas för honom. Men det här, som det blev, kunde han väl inte föreställa sig.
Citera
2021-03-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Vad kostar det att häkta en pensionär? Det blir ju ingen förlust av förvärvsinkomst? Hur ser praxis ut för fängelse för 70+? Lär ju bli förhållandevis öppen anstalt? Kanske fotboja, lagom besvärande i pandemitider?

Det trista vid fällande dom skulle väl vara presigeförlusten för honom själv, och för systemet som satt sin lit till honom som JK och justitieråd. Good riddance, säger jag, utan att för en sekund tro på MÄ.

Sms där han ber om förlåtelse mer eller mondre, ”kjnde inte hålla mig borta ifrån dig”.
Allt låter faktislt mer eller mindre slm lm han ÄR skyldig. Men vad bågon faktiskt är, och vad som sker i rätten är ju helt olika saker.

En man som kan systemet och sitter i styrande position av systemet går inte att fälla.

Äckligt
Citera
2021-03-20, 22:22
Medlem
Citat:
LAMBERTZ-KVINNAN KNIVBEVÄPNAD

Natten avlöpte i enlighet med de romantiska planer som paret hyst, de idkade älskog i sängen och somnade därefter tätt omslingrade.

När de vaknade kom det en obehaglig överraskning. Mycket obehaglig.

Plötsligt ser paret hur Lambertz-kvinnan kryper fram under sängen – med en stor kniv i handen. Förskräckta hör de kvinnan utbrista:
– Här ligger ni och myser, nu ska jag gå till köket och göra kaffe, sa Lambertz-kvinnan och gick ut i köket – fortfarande med kniven i handen
För ex-pojkvännen och hans nyfunna damsällskap har erfarenheten satt spår.
– Han fruktade för sitt liv, det var helt fruktansvärt för honom, berättar en vän till mannen

.
https://stoppapressarna.se/svenskt/lambertz-kvinnan-var-knivbevapnad-under-sexakten

Jisses nu rullar det i skvallerpressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in