2021-03-20, 21:12
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det kanske är expressens fel men har får man säga att GW är mycket vag beträffande varför det inte håller. (GW vet förstås att detta är ett känsligt ämne.) Påståendet att det ej skulle leda till åtal får sägas vara anmärkningsvärt från GW:s sida. Vet han något inte vi vet? Utgångspunkten är såklart att åklagaren kommer driva detta till åtal, jag kan inte föreställa mig annat.
Ja, GW vet mer än de flesta och avslöjar också vad han baserar sin gissning på: statistiken. 90% av alla åtalade frias i våldtäktmål. Statistiken är på GLs sida helt enkelt.
Citera
2021-03-20, 21:14
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Män ber om ursäkt hela tiden för samtyckande sex som både han och kvinnan ville ha? Låter som väldigt märklig relation.

Givet att Lambertz nu sitter häktad verkar det vara ett väldigt kontraproduktivt sätt att göra kvinnor glad på.
Finns förstås en rad varianter på varför en man ber om ursäkt för samtyckande sex. Att kvinnan efteråt ångrar det och uttrycker att hon är ledsen är förstås en anledning. En annan är för ett dåligt fyllesex som man vet kommer förstöra relationen med en kvinna man respekterar, exempelvis som kan hända efter julfesten mellan kollegor.
Citera
2021-03-20, 21:17
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, GW vet mer än de flesta och avslöjar också vad han baserar sin gissning på: statistiken. 90% av alla åtalade frias i våldtäktmål. Statistiken är på GLs sida helt enkelt.

Trams. Ca. 70 % av åtalade döms.

https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2019-05-27-valdtakt-fran-anmalan-till-dom.html
Citera
2021-03-20, 21:20
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Tror han blir släppt vid nästa prövning.
Jag tror att åklagaren kommer löpa linan ut och åtala honom, trots att hon kanske inte borde göra det. Av feghet. Den kritik hon skulle utsättas för genom att inte åtala en känd ”toppjurist” i ett uppmärksammat mål skulle kunna bli jobbig för henne. Hellre då åtala honom och låta domstolen fria.
Citera
2021-03-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Syftet från GL med Installationen (som jag tror det kan ha varit, alltmedan han anade att julemyserskan kunde vara en Eskortflicka på rymmen från Stureplan), den kan vi väl använda hundra år för att gissa om? Fattar du ex.vis, vad Lars Vilks hade att vinna på sin världskändaste Installation??!
Hoppas nu iaf, att GL ska komma undan det lilla sex-missödet med två års el.fot.boja. Plus tio års kyskhetsbälte!
Från det ena till det andra. Du nämnde att morsan till E.A dragit till skåne. Man skulle inte eventuellt kunna få reda på vilken ort hon bosatt sig i?.
Citera
2021-03-20, 21:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Trams. Ca. 70 % av åtalade döms.

https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2019-05-27-valdtakt-fran-anmalan-till-dom.html

Någon har missuppfattat. 90% är i förhållande till anmälningarna. Inte åtalen.

Citat:
Kriminologiprofessorn är tveksam till om fallet kommer att gå till åtal. Om åtal väcks tror han att Lambertz kommer att frias i hovrätten – och säger att 90 procent av alla våldtäktsanmälningar frias.

https://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-persson-tror-att-goran--lambertz-frias-trots-smsen/

Se även:

Citat:
Få våldtäktsanmälningar leder till åtal. Och fallen som prövas i domstol leder ofta till friande dom, visar SVT Nyheters granskning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-anmalningar-om-valdtakt-leder-till-domstol-manga-frias
Citera
2021-03-20, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Jag tror att åklagaren kommer löpa linan ut och åtala honom, trots att hon kanske inte borde göra det. Av feghet. Den kritik hon skulle utsättas för genom att inte åtala en känd ”toppjurist” i ett uppmärksammat mål skulle kunna bli jobbig för henne. Hellre då åtala honom och låta domstolen fria.

Du har en tung poäng där.
Citera
2021-03-20, 21:27
Medlem
BadPostures avatar
Vad kostar det att häkta en pensionär? Det blir ju ingen förlust av förvärvsinkomst? Hur ser praxis ut för fängelse för 70+? Lär ju bli förhållandevis öppen anstalt? Kanske fotboja, lagom besvärande i pandemitider?

Det trista vid fällande dom skulle väl vara presigeförlusten för honom själv, och för systemet som satt sin lit till honom som JK och justitieråd. Good riddance, säger jag, utan att för en sekund tro på MÄ.
Citera
2021-03-20, 21:29
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Arv*d ansökte om att få ersätta sin befintliga advokat med CS men detta avslogs av rätten. Han har alltså inte CS som advokat även om han gärna hade haft det.

EA bad om att få CS som målsägandebiträde vilket bifölls.

Ok, tack! Intenog eller vad hen kallar sig, eventuella koppling blir svagare.
Citera
2021-03-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur

Den här åklagaren får packa ihop om hon inte åtalar det är ett som är säkert. Det går till åtal det tror jag nog för det krävs inte mycket för att sitta häktad i Sverige. Däremot återstår det att se om det håller hela vägen.
Citera
2021-03-20, 21:33
Medlem
Zoom008s avatar
Nu kanske han hamnar på samma ställe som Thomas Qvick satt. Vore träffande.
Citera
2021-03-20, 21:33
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Den här åklagaren får packa ihop om hon inte åtalar det är ett som är säkert. Det går till åtal det tror jag nog för det krävs inte mycket för att sitta häktad i Sverige. Däremot återstår det att se om det håller hela vägen.
Ingen åklagares karriär står och faller på ett enda mål på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in