2021-03-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
fattar inte,

"– Jag ringde runt i mitt nätverk och försökte hitta någon som kunde ta emot Zenia på praktik.

Kort senare hade inte mindre en fyra byggföretag erbjudit sig.

– Det var verkligen ett lagarbete. Många hjälpte till och det är ett tecken på vilken fantastisk kraft som finns i sociala medier och i byggbranschen, säger Sandra."

kan inte zenias mamma svenska? i malmö så behöver ju inte det vara en nackdel men det beror ju på vart hon rigde och försökte tjata in sin dotter?

Inte konstigt att en person med kontaktnät i branschen kan åstadkomma mer än hennes mamma som inte hade kontakter i byggbranschen. Skolans har ju också kontakter men de brydde sig inte om att hjälpa till. De verkade ju själva tycka att tjejer inte kunde praktisera på bygge.
Citera
2021-03-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Inte konstigt att en person med kontaktnät i branschen kan åstadkomma mer än hennes mamma som inte hade kontakter i byggbranschen. Skolans har ju också kontakter men de brydde sig inte om att hjälpa till. De verkade ju själva tycka att tjejer inte kunde praktisera på bygge.

Så skolan har fixat praktikplats till samtliga pojkar men inte till flickan ifråga, källa på det?
Citera
2021-03-20, 16:49
Medlem
är 64a...nyss pension...kroppen säger ifrån...kan inte tro du varit på byggen å sett...det är tungt..skitigt å blött ofta....om du tror arbetsgivaren skulle välja ut jobb som bättre passar kvinnor har du fel....han kan välja en apa om den fixar jobbet på rätt tid....allt handlar om pengar idag...fråga vilken arbetsledare som helst..
Citera
2021-03-20, 17:17
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
är 64a...nyss pension...kroppen säger ifrån...kan inte tro du varit på byggen å sett...det är tungt..skitigt å blött ofta....om du tror arbetsgivaren skulle välja ut jobb som bättre passar kvinnor har du fel....han kan välja en apa om den fixar jobbet på rätt tid....allt handlar om pengar idag...fråga vilken arbetsledare som helst..

Jag har jobbat som installationselektriker på både kärnkraftverk, i pappersindustrin och på sågverk. Så tro mig, jag vet vad skitigt, kallt/varmt och blött är.

Kan vi sluta med kukmätningen nu?
Citera
2021-03-20, 18:19
Medlem
Tjejens instagram

https://www.instagram.com/z3n1a04/
Citera
2021-03-20, 20:10
Medlem
Citat:
Så skolan har fixat praktikplats till samtliga pojkar men inte till flickan ifråga, källa på det?
Artikeln som tråden bygger på.
Citera
2021-03-20, 20:44
Medlem
Citat:
Artikeln som tråden bygger på.

Det krävs ganska mycket antagande för att brygga artikeln=påstondet, fixade inte de en praktiplats på en bygghandel till henne
Citera
2021-03-20, 20:56
Medlem
Citat:
Det krävs ganska mycket antagande för att brygga artikeln=påstondet, fixade inte de en praktiplats på en bygghandel till henne
Vi pratar om relevanta platser för yrket. Killarna behövede inte praktisera i butik - det är bygg-programmet - inte handel och konor
Citera
2021-03-20, 20:56
Medlem
Citat:
Vi pratar om relevanta platser för yrket. Killarna behövede inte praktisera i butik - det är bygg-programmet - inte handel och konor

Sa rektorn så? det missa jag.
Citera
2021-03-21, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/mB343l/zenia-16-nekas-praktik-for-att-hon-ar-tjej--far-hjalp-fran-ovantat

Detta var hemskt att läsa och tårarna rinner. Vi har en lång väg att vandra i detta innan vi når jämlikehet. Bevisar detta att vi behöver ett mer tvingande statligt genusperspektiv i skola och arbetsliv?

Fina Zenia, 16 år nekas praktik på byggarbetsplatser för att hon är tjej. Alla killar har fått och den hemska skolan föreslår att hon kan bli inredningsarkitekt istället. Det är så anti-feministiskt att man bara vill gråta.

– Tre byggföretag sade rakt ut till mamma att de inte kunde ta emot mig för att jag är tjej, säger Zenia.

Vad skall Stefan göra åt detta? Borde han klubba igenom att byggarbetsplatser tvingas ta en tjej före de tar en kille kanske.

Lägg dig. Arbete är inte en rättighet. Arbetsgivare får anställa vem dom vill.
Citera
2021-03-21, 13:49
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Sa rektorn så? det missa jag.

På skolan sa de till tjejen att hon inte passade och skulle klara av en byggarbetsplats. Det är en hemsk person som säger så. De hade fixat en plats åt henne hos en dam som målade och höll på med inredning. Hon hade svarat att om hon var intresserad av det så skulle hon gå den utbildningen. Nu var det byggjobbare hon studerade till att bli.

Det här var mycket hemskt att läsa. Den patriakarla arbetsmarknaden måste feminiseras mycket mycket mer och vi har lång väg kvar att gå. Jag skulle gärna se att Stefan tvingade alla byggföretag att anställa varannan tjej. Som man sa förr, varannan damernas. Men kommande fem år kanske de bara skulle få anställa tjejer för att komma ikapp lite.
Citera
2021-03-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
På skolan sa de till tjejen att hon inte passade och skulle klara av en byggarbetsplats. Det är en hemsk person som säger så. De hade fixat en plats åt henne hos en dam som målade och höll på med inredning. Hon hade svarat att om hon var intresserad av det så skulle hon gå den utbildningen. Nu var det byggjobbare hon studerade till att bli.

Men hon fick ju flera erbjudande om bygg praktik, praktikplatser går bra att ordna själv eller genom skolan. Killarna ordnade väll det själva?

Citat:
Det här var mycket hemskt att läsa. Den patriakarla arbetsmarknaden måste feminiseras mycket mycket mer och vi har lång väg kvar att gå. Jag skulle gärna se att Stefan tvingade alla byggföretag att anställa varannan tjej. Som man sa förr, varannan damernas. Men kommande fem år kanske de bara skulle få anställa tjejer för att komma ikapp lite.

Jo , man borde tvinga kvinnor att motverka the gender timegap och the gender workplace health gap. det är sjukt ojämställt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in