2021-03-20, 18:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Redan i September var det över 12,000 mutationer dokumenterade.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

Då är det flera nu!

Det kanske var Indien som hade dessa 7000+ mutationer.
Citera
2021-03-20, 18:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Novavax kan man väl säga har "hyffsad" effektivitet mot sydafrikanska

The SARS-CoV-2 vaccine produced by the US biotechnology company Novavax is 95.6% effective against the original variant of SARS-CoV-2 but also provides protection against the newer variants B.1.1.7 (85.6%) and B.1.351 (60%), preliminary data from clinical trials show.

https://www.bmj.com/content/372/bmj.n296
Problemet är att Novavax är inte godkänt...
Citera
2021-03-20, 18:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Problemet är att Novavax är inte godkänt...

Förhoppningsvis fixat när det är min tur ;-)

Men av de vaccin vi har nu så är kanske pfizer att föredra

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-17/pfizer-shot-produces-fewer-antibodies-versus-south-africa-strain

Suggesting vaccine updates are needed, fresh data for Pfizer-BioNTech’s Covid-19 vaccine again show some loss of activity against the B.1.351 (South Africa) variant. Our analysis suggests that AstraZeneca’s vaccine efficacy may be most affected, possibly driven by its design.
Citera
2021-03-20, 19:00
Medlem
Citat:
Jo, det finns källor på det.

Ok.

Citat:
20,000 kända...?

Rätt många.. biter Pfizer och modernas vaccin på dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Cirka 7 684 mutationer

https://www.indiatoday.in/coronavirus-outbreak/story/covid19-coronavirus-mutations-variants-difference-scientists-study-1772744-2021-02-25

Edit
En intressant artikel om mutationer, https://www.nytimes.com/interactive/2021/health/coronavirus-variant-tracker.html

Ja det var också många. Du har ingen svensk artikel?
Citera
2021-03-20, 19:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du menar att det är bättre med 400% överdödlighet totalt, om man bara sett till att inte rapportera dessa som döda i covid?

Låter väldigt logiskt..
Ecuador har inte 400% överdödlighet sett till hela perioden. Lär dig använda källor rätt.
Citera
2021-03-20, 19:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ecuador har inte 400% överdödlighet sett till hela perioden. Lär dig använda källor rätt.

Skrev jag det?
Citera
2021-03-20, 19:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Så bara vi inför krav på ögonskydd kommer pandemin att snart försvinna? Jag betvivlar.

Men, det är klart, om alla tvingades bära hazmat-dräkter, med egen syrgastillförsel, skulle pandemin nog snart mattas av. Det var dock inte mitt intryck att det var det som studien undersökte.
Vilka länder har infört krav på ögonskydd? Du påstod att alla de åtgärderna var prövade.
Citera
2021-03-20, 19:07
Medlem
Citat:
280 på IVA nu. Ökning med drygt 50 på en vecka.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Är nog mutationerna som börjat gå bananas nu främst brittiska och sydafrikanen.
Vi är onekligen inne i En tredje våg.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

Kanske, kanske inte!
(Om det nu har med att vaccinet hamnat på fel plats i kroppen att göra.)

Jag misstänker att många vaccin kan gå banans om det kommer in i blodomloppet, men jag tror inte det har med erfarenhet att göra.
Det kan lika gärna vara så att den erfarne vaccinatören gör som den alltid har gjort, vilket kan vara fel.

Att det har med vaccinatören att göra o det blir biverkning tror jag inte på.
Klart det kommer in i blodomloppet.

Citat:
Novavax kan man väl säga har "hyffsad" effektivitet mot sydafrikanska

The SARS-CoV-2 vaccine produced by the US biotechnology company Novavax is 95.6% effective against the original variant of SARS-CoV-2 but also provides protection against the newer variants B.1.1.7 (85.6%) and B.1.351 (60%), preliminary data from clinical trials show.

https://www.bmj.com/content/372/bmj.n296

Novas är bara godkänt i USA.
Sverige lär få betala dyrt för att komma över detta vaccin.
Citera
2021-03-20, 19:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skrev jag det?
Du skrev "totalt 400% överdödlighet". Vilket inte stämmer. 400% gäller ett par veckor i april, inte totalt.

Min fetning:
Citat:
Ursprungligen postat av BertilEnstöring
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hur tänker du nu med Ecuador?
Ecuador = 970 döda/ miljon invånare
Sverige = 1307 döda/miljon invånare
(källa ourworldindata)
Vilket land har klarat sig bäst när det gäller antal döda i covid per miljon invånare, sa du?
Du menar att det är bättre med 400% överdödlighet totalt, om man bara sett till att inte rapportera dessa som döda i covid?

Låter väldigt logiskt..

Citera
2021-03-20, 19:20
Avslutad
Bra artikel i expressen nu att flockimmunitet kommer aldrig att uppnås!
https://www.expressen.se/nyheter/experterna-darfor-ar-flockimmunitet-omojligt/
Citera
2021-03-20, 19:23
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du rätt i. Det kan finnas en risk att vaccinerna har långsiktiga effekter som vi inte känner till ännu. Men samma sak gäller för viruset. Det var därför det var så extremt dumt att släppa in ett nytt och okänt virus, helt utan motstånd.

Nu vet vi att Covid-19 kan ha långsiktiga effekter. Men vi vet inte omfattningen. Jag befarar att Anders Tegnells strategi kan lämna avtryck i form av en stor mängd svenskar med bestående skador. Anders Tegnell är en kandidat att bli nästa Neurosedyn-skandal.

Jag tror att vaccin är det bästa valet i nuvarande situation.

Vi har inte längre valet att tillämpa försiktighetsprincipen. Folkhälsomyndigheten valde bort försiktighetsprincipen i februari 2020. Nu är det sedan länge för sent att välja att gå efter försiktighetsprincipen. Nu har vi att välja mellan risken med vaccin, och risken med infektion.

Jag tror att risken med vaccin är mycket mindre än risken med att genomgå infektion. Därför väljer jag helst vaccinet. För att minska riskerna, så vill jag helst ta ett vaccin som bygger på någorlunda beprövad teknik, såsom Oxford-vaccinet eller Sputnik-vaccinet.

Jag tror att det i nuvarande läge blir svårt att lyckas den vägen.

Naturen har väl sin gång oavsett vi försöker leka Gud eller inte, ett val mellan "pest eller kolera" som det kan heta.
Citera
2021-03-20, 19:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är nog mutationerna som börjat gå bananas nu främst brittiska och sydafrikanen.
Vi är onekligen inne i En tredje våg.

Att det har med vaccinatören att göra o det blir biverkning tror jag inte på.
Klart det kommer in i blodomloppet.

Novas är bara godkänt i USA.
Sverige lär få betala dyrt för att komma över detta vaccin.

Nova ingår ju i EU upphandlingen o vi bör ju ha ett avtal snart. Polen ska troligen tillverka novavax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in