Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Vilket problem är det som ska identifieras?
Om du envisas med att du är en liten hitler, så ska väl kanske inte jag säga emot? Särskilt inte eftersom du har en osympatisk debattstil och tillskriver mig diverse hittepå.
Nej, jag dagdrömmer inte om en godhet utan känner mig själv ganska väl.
Jag har inte talat uteslutande om mig, utan om hela människosläktet sådant det är, fallet i synd, inklusive drömmarna som går runt och ser på sig annorlunda än Bibeln, Guds ord, lär. Samt sprider illusionerna bland andra också, vilket är skäl nog att angripa deras andliga narcissism - med just Bibeln, Guds ord!
Du har en konfliktfylld relation till bibeltexterna som talar om detta djupa fördärv som finns hos människosläktet.
Ett dråpslag mot narcissistiska dagdrömmar, levererat från Kristi apostel (Rom 7:14-25),
var så "god":
"Vi vet att lagen är
andlig, men själv är jag
köttslig, såld till slav under synden. Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men
det jag hatar, det gör jag. Om jag nu gör det jag inte vill,
samtycker jag till lagen och säger att den är god. Men då är det inte längre jag som gör det, utan
synden som bor i mig. Ty jag vet att
i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig.
Till min inre människa gläder jag mig över Guds lag, men
i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar. Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre!
Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag."