2021-03-20, 13:36
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Som vanligt kan jag inte riktigt hålla med dig.
SvD använder bla. följande olika beskrivningar av deltagarna.

vaccinmotståndare
5G-skeptiker
personer inom alternativmedicin
konspirationsteorier
antisemiter
antiglobalister
Kritiken mot "big pharma"
förintelseförnekare
högerextremister
vänsterextrema

Det är ju foliehattar allihopa, same shit different names. Inga småföretagare, krögare, arbetslösa, unga deprimerade, hungriga osv . Nä bara dårar som ska demonstrera, jomenvisst
Citera
2021-03-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vaccinets effekt är ju direkt avhängigt individens immunförsvar, eller?

Det är ju individens immunförsvar som avgör om viruset etableras i kroppen och förökar sig, eller?

Menar du att vaccin automatiskt gör att du inte är mottaglig för viruset och därmed kan smitta andra?

Hur rimmar det med att skyddsgraden inte är 100% och att vissa vaccinerade individer faktiskt kan bli sjuka?
Ja precis så är det. Man framkallar samma immunrespons (utan egentlig infektion) med ett vaccin som den som uppstår när man blir smittad av viruset.

Hos personer med nedsatt funktion i immunförsvaret blir naturligtvis vaccinets effekt sämre. Dessa patienter riskerar ju dessutom att bli riktigt sjuka, eller till och med avlida, av att bli smittade med viruset.

Men hos de allra flesta aktiveras immunförsvaret (med en lång och komplicerad kedja där mastceller, antigenpresenterande celler och plasmaceller engageras och B-celler koncentreras i lymfkärlen där antikroppar mot just detta antigen, börjar produceras och slutligen engageras T-cellsystemet) och man får en immunitet mot smittämnet som vaccinet representerar.
Citera
2021-03-20, 13:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Forskarna sa "vi vet inte" när journalister frågade om vaccinerade smittar vidare, eftersom det inte då fans studier på det.

Av det drog journalister slutsatsen att man kunde smitta vidare. (Vilket man iofs kan hitta enskilda anomalier som visar men i allmänhet inte är möjligt om man har ett intakt immunförsvar när man vaccineras,)

Det är märkligt vilket genomslag Aftonbladet et. al. har i en tråd på flashback där många anser sig vara skeptiska till MSM . . .

Nu får du ge dig, det är inte endast MSM som skrivit det är myndigheterna som själva sagt detta på pressträffar och i intervjuer. De har sagt att de vet inte och det kan finnas en risk.
Du har ju varit med i tråden hela tiden så du kan inte ha glömt hur mycket detta diskuterades.
Citera
2021-03-20, 13:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ganska intressant..

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/03/karin-tegmark-wisell-vissa-utgar-fran-att-vi-har-en-dold-agenda/
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Det är ju inte alls bra om olika personers arbetssätt och vad de gör påverkas av vad de vågar göra. Det viktiga är ju att de gör sitt bästa i det de ska göra.

Personligen tycker jag att Anders Tegnell uttrycker sig på ett omständligt vis som går att tolka lite som man vill, vilket också många gör.
Om man däremot anstränger sig att vilja förstå vad han säger och menar så är det ofta ganska klokt det han säger.

Edit
Dessvärre kräver det att man verkligen vill förstå Anders Tegnell och att man har ganska god bakgrund och kunskap om det aktuella läget.
Jag tycker han är en del av kommunikationsproblemet.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-20 kl. 13:51.
Citera
2021-03-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu får du ge dig, det är inte endast MSM som skrivit det är myndigheterna som själva sagt detta på pressträffar och i intervjuer. De har sagt att de vet inte och det kan finnas en risk.
Du har ju varit med i tråden hela tiden så du kan inte ha glömt hur mycket detta diskuterades.
Ja, det var fel då och det är fel nu,
Citera
2021-03-20, 13:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det är ju foliehattar allihopa, same shit different names. Inga småföretagare, krögare, arbetslösa, unga deprimerade, hungriga osv . Nä bara dårar som ska demonstrera, jomenvisst

Okej, det håller jag ju faktiskt med om, att de flesta av dessa nog åtminstone har en liten bit folie i hatten.

Restaurangbranschen har ju haft sina egna kastrull-demonstrationer kl. 15, men vet inte om de håller på fortfarande.

Har du några exempel på företagare som är med i dagens demonstrationer eller som var med den 6:e?
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-20 kl. 13:52.
Citera
2021-03-20, 13:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vaccinets effekt är ju direkt avhängigt individens immunförsvar, eller?

Det är ju individens immunförsvar som avgör om viruset etableras i kroppen och förökar sig, eller?

Menar du att vaccin automatiskt gör att du inte är mottaglig för viruset och därmed kan smitta andra?

Hur rimmar det med att skyddsgraden inte är 100% och att vissa vaccinerade individer faktiskt kan bli sjuka?
Ett vaccin är aldrig 100% men likförbaskat vaccinerade man bort smittkoppor, eller hur..?
Citera
2021-03-20, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ett vaccin är aldrig 100% men likförbaskat vaccinerade man bort smittkoppor, eller hur..?

Smittkoppor finns fortfarande i Ryssland, så nej.
Citera
2021-03-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vaccinerade man bort antikroppar? Det har jag missat.
Citera
2021-03-20, 14:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är inlägg som det här som gör att jag känner hopplöshet inför Sveriges pandemihantering. Det har alltså gått ett drygt år sedan pandemin nådde Sverige, och vi har alltså fortfarande personer som OY, som inte verkar ha förstått hur munskydd fungerar.

Om kirurgmunskydden huvudsakligen minskar spridning från personen som bär skyddet, vad gör det då för nytta om många skiter i det?

Det råder inte konsensus i forskarvärlden om munskyddens effektivitet för att minska smittspridningen.

Om det kan man läsa här.
https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan/

Även inom forskarvärlden tycks det råda kunskapsbrist kring hur effektivt munskyddstvång är för att förhindra smittspridning.

Det kan ju vara så att tid och plats kanske är mer avgörande än själva munskyddet?

Jag misstänker i alla fall att frågan är mer komplex än att munskydd på löser problemet med smittspridning.
Citera
2021-03-20, 14:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

God handhygien,
att inte nysa och spotta omkring sig och
att stanna hemma från förskola, skola och arbetsplatser vid sjukdom räcker väldigt långt.

Det konstiga är att något år efter en stor smittspridning i samhället så är dessa enkla regler plötsligt bortglömda.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Bortglömda är de väl inte däremot har det tillkommit nya regler som många efterlyste redan förra året.
Munskydd när man inte kan hålla avstånd. De som rest utomlands skall själva isolera sig vid hemkomst och testa dag 1 och 5 samt om någon misstänks vara positiv skall hela familjen isolera sig till provsvar kommer. Det tog ett år innan myndigheterna fattade detta.

Det jag avser är att den enkla goda hygien vi har nu kommer att glömmas bort inom ett år efter att pandemin upphört.
Om vi alla bara kunde komma ihåg att det hjälper att tvätta händerna, låta bli att hosta och spotta omkring oss och att stanna hemma när vi är sjuka så skulle betydligt färre få förkylningar, influensa, vinterkräksjuka, mm. under en vanlig vintersäsong.
Citera
2021-03-20, 14:04
Medlem
madchances avatar
Citat:

Jag hoppas verkligen att Ivermectin är så bra som visa hävdar och att biverkningarna i samband med covid-vård är hanterbara.

I brist på annat är det alltid värt att pröva något oprövat.
Det är inte så oprövat som det var tidigare.

Här är en aktuell genomgång av forskningsläget just nu:
https://www.youtube.com/watch?v=vYF8bnmdQfY&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Faktum är att det av forskningsetiska skäl är svårt att göra fler studier eftersom det kräver att placeboarmen INTE får ta del av ett livräddande läkemedel.

Den desinformation som förekommer nu är av typen "det finns inte tillräckligt mycket forskning" och liknande, ett påstående som bygger på att den som gör det har aktuell kännedom om hur forskningsläget ser ut och det är tyvärr sällan fallet. Istället handlar det nog om att det verkar vara för bra för att vara sant och därför tror man helt enkelt inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in