2021-03-20, 13:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så vi ska alltså fortsätta ha dumma restriktioner även efter att vaccinering har skett.

Era dumma, naiva, korkade människor.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Vem säger det och vem vill det?
Citera
2021-03-20, 13:03
Medlem
Hälften av alla vuxna i Storbritannien har fått en första dos av vaccinet mot covid-19, uppger landets hälsominister Matt Hancook på Twitter, rapporterar Reuters.

Dom har tagit det usla AZ vaccinet som ni alla bör undvika oavsett vad horungen Surtruten sprider för desinformation
Citera
2021-03-20, 13:05
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hälften av alla vuxna i Storbritannien har fått en första dos av vaccinet mot covid-19, uppger landets hälsominister Matt Hancook på Twitter, rapporterar Reuters.

Dom har tagit det usla AZ vaccinet som ni alla bör undvika oavsett vad horungen Surtruten sprider för desinformation

Känns som att man skulle vilja veta vad för desinformation som förekommer. Men framförallt vad som gör vaccinet till ett uselt vaccin.
Citera
2021-03-20, 13:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

God handhygien,
att inte nysa och spotta omkring sig och
att stanna hemma från förskola, skola och arbetsplatser vid sjukdom räcker väldigt långt.

Det konstiga är att något år efter en stor smittspridning i samhället så är dessa enkla regler plötsligt bortglömda.

Är det min text du varnar för i röda bokstäver..?

Nu har vi ju lärt oss ett nytt begrepp, som nog ingen utom infektionsläkare grubblade över för 15 månader sedan: "asymptomatisk smittspridning". D.v.s.: en del av infektionssjukdomarna kan vi nog få bara genom att stå hopträngd intill en smittad person på tunnelbanan. Även om han inte hostar eller nyser.
Citera
2021-03-20, 13:07
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur är läget i Israel nu? Dom har ju snart vaccinerat varenda jävel.
Verkar vara väldigt lovande utveckling, tillräckligt för att hälsoministern ska våga sticka ut hakan och säga att dom kanske har lämnat pandemin bakom sig, för gott.
https://jpost.com/israel-news/coronavirus-disease-recedes-as-ministers-discuss-fate-of-the-airport-662389
Citera
2021-03-20, 13:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Forskarna sa "vi vet inte" när journalister frågade om vaccinerade smittar vidare, eftersom det inte då fans studier på det.

Av det drog journalister slutsatsen att man kunde smitta vidare. (Vilket man iofs kan hitta enskilda anomalier som visar men i allmänhet inte är möjligt om man har ett intakt immunförsvar när man vaccineras,)

Det är märkligt vilket genomslag Aftonbladet et. al. har i en tråd på flashback där många anser sig vara skeptiska till MSM . . .

Nja, jag skulle säga att det beror på att FHM är otydliga. Jag tycker faktiskt att kvällstidningarna har varit balanserade och rapporterat så bra och mångsidigt som det är möjligt, under den här pandemin. Det är enskilda krönikörer och ledarskribenter som har gått bananas och försvarat Tegnell (och Agnes Wold) på ett rabiat sätt, samt kastat skit över kritikerna - Björn Olsen bland annat - på ett sätt som inte är värdigt. Här sticker Alex Schulman ut, och jag skulle vilja veta vad det beror på. Något släktförhållande till något av högdjuren på FHM?
Citera
2021-03-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Verkar vara väldigt lovande utveckling, tillräckligt för att hälsoministern ska våga sticka ut hakan och säga att dom kanske har lämnat pandemin bakom sig, för gott.
https://jpost.com/israel-news/coronavirus-disease-recedes-as-ministers-discuss-fate-of-the-airport-662389

Storbritannien är väl här snart dom med? Hälften av alla vuxna fått första dosen.
Citera
2021-03-20, 13:17
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Forskarna sa "vi vet inte" när journalister frågade om vaccinerade smittar vidare, eftersom det inte då fans studier på det.

Av det drog journalister slutsatsen att man kunde smitta vidare. (Vilket man iofs kan hitta enskilda anomalier som visar men i allmänhet inte är möjligt om man har ett intakt immunförsvar när man vaccineras,)

Det är märkligt vilket genomslag Aftonbladet et. al. har i en tråd på flashback där många anser sig vara skeptiska till MSM . . .

Intressant att det är en massmedial missuppfattning att man kan smitta vidare som vaccinerad. Kan du peka i lämplig riktning om var jag kan läsa mer om det? Att man inte under normala omständigheter smittar vidare alltså.
Citera
2021-03-20, 13:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja, jag skulle säga att det beror på att FHM är otydliga. Jag tycker faktiskt att kvällstidningarna har varit balanserade och rapporterat så bra och mångsidigt som det är möjligt, under den här pandemin. Det är enskilda krönikörer och ledarskribenter som har gått bananas och försvarat Tegnell (och Agnes Wold) på ett rabiat sätt, samt kastat skit över kritikerna - Björn Olsen bland annat - på ett sätt som inte är värdigt. Här sticker Alex Schulman ut, och jag skulle vilja veta vad det beror på. Något släktförhållande till något av högdjuren på FHM?

Kommunikationsstrategiskt har pandemin visat att främst myndigheter och forskare måste bli bättre på att prata vanlig svenska och journalister måste bli bättre på att förstå vad myndigheter och forskare säger så att de kan förmedla korrekt information på vanlig svenska.
Citera
2021-03-20, 13:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Uppmaningar? Men således inga regler utan man lät folk gör som de ville?

Men det infördes ju 20 November 2020?

Man tillät ju evenemang på upp till 500 personer?

I själva verket har man ju knappt infört några restriktioner alls, utan endast givit folk rekommendationer och uppmaningar. Hur går det t.ex. med munskyddskravet i kollektivtrafiken? Följs det? Är det rimligt att tro att folk gav blanka fasen i att följa de andra uppmaningarna också?

Du menar att det skulle varit något negativt att man effektivt stoppar smittspridningen istället för att som i Sverige mer eller mindre ha en konstant hög nivå av smittspridning?

Jag kan bara konstatera att vissa länder som har haft hårda lockdowns och åker bergochdalbana inte har lyckats särskilt mycket bättre än Sverige att hålla nere antalet avlidna.

Att stoppa smittspridningen skulle innebära såpass negativa konsekvenser för samhället i stort och den enskilde att det inte är försvarligt.

Att platta till kurvan för att undvika en totalkraschad sjukvård tycks vara de flesta ländernas målsättning. Få har väl haft målsättningen att utrota smittan?

Det talas om att vi kommet att få leva med det här viruset lång tid framöver, kanske för alltid, det talar i någon mån för att få tror på att viruset kan stoppas.

Oavsett vilka regler man inför så gör människor som de vill, det handlar mer om självdisciplin och mindre om tvång för att en strategi skall lyckas. Det är omöjligt att ha coronapoliser som övervakar samtliga invånare 24/7.

Den som skiter i munskydd i kollektivtrafiken har en annan åsikt än du, inget du kan göra något åt och är inte myndigheternas fel.

Ingen har förbjudit någon att använda munskydd i kollektivtrafiken, de som struntar i rekommendationer kan göra det oavsett om det är lagligt eller inte.

Vi har sett ett otal exempel på att folk skiter i regler och rekommendationer, så jag förstår inte vilka regler du menar att vi borde ha som hade gjort skillnad?
Citera
2021-03-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
Intressant att det är en massmedial missuppfattning att man kan smitta vidare som vaccinerad. Kan du peka i lämplig riktning om var jag kan läsa mer om det? Att man inte under normala omständigheter smittar vidare alltså.
Om man vet hur vaccin fungerar inser man att det är orimligt att smitta vidare efter fullgången vaccinering.

Vet du hur vaccin fungerar?
Citera
2021-03-20, 13:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Har Sällberg verkligen sagt det? Att det finns risk för att man smittar efter fullgången vaccinering?

Det vore väldigt märkligt i så fall.

Länka gärna.
Enligt vad jag har förstått var det INGEN av de tolv smittade på det aktuella ädreboendet som blev sjuk.

Kan man smitta andra trots vaccin?

– Teoretistk sett ja, men baserat på experimenten med apor är risken att man som vaccinerad ändå blir infekterad och sprider smittan vidare är väldigt liten. Är man vaccinerad utsöndrar man säkerligen tusen gånger mindre virus, vilket gör att man är mycket mindre smittsam, säger Matti Sällberg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/smitta-pa-aldreboende-i-goteborg-trots-att-boende-vaccinerats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in