2021-03-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Förutsättningarna är olika i olika länder. Bra åtgärder i ett land kan vara dåliga i ett annat. Sverige har lyckats bra vilket inte betyder att vårt sätt att arbeta vore optimalt för alla länder.

Egentligen är det mest intressant att jämföra hur livet har tett sig för de stora massorna under pandemin men sådant är det inte så lätt att göra statistik på. Det är nog ytterst få länder som vi svenskar har den minsta anledning att vara avundsjuka på. Ska man ändå snöa in på den egentligen inte jätteintressanta biten med andel döda så titta här. https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid När somliga för snart ett år sedan trodde att Sverige var värst i världen med 50 % överdödlighet, då hade Ecuador över 400 %. Vi har haft det bra i Sverige.

Jo, men antalet döda skiftar mellan jämförbara länder såsom ex. Sverige och Norge - ge mig då svar på varför dessa länder skiljer sig så vida åt... Kan inte vara slumpen, eller hur?
Citera
2021-03-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tedros sade att WHO skulle konfrontera alla länder som stängde sina gränser för resenärer från Kina. Dom skulle konfrontera och fråga efter vetenskapligt underlag till åtgärden att stänga gränsen.

Det borde inte vara svårt att hitta vetenskapligt underlag till att man skyddar sig genom att stänga gränsen. Viruset sprids med människor. Såvida man stoppar människors rörlighet, så stoppas även viruset.

Tedros Adhanom Ghebreyesus har gjort bort sig.

Jag misstänker att Tedros plånbok har fått påfyllning med renminbi.

Här är klippet som visar Tedros/WHO:s ännu ostraffade brott mot mänskligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=1sRxfbzI19k
Citera
2021-03-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant observation om spridningen av nya varianter i Norge

"Nya virusmutationerna tycks drabba även barn
Både den brittiska och den sydafrikanska mutationen av coronaviruset tycks smitta barn i högre grad än den ursprungliga varianten. Det säger Frode Forland, smittskyddsdirektör i Norge, till Ekot.

Han berättar att man i Norge nu ser hur barn och vuxna i allt högre grad smittar varandra i hemmen, när de nya mutationerna fått fäste.

– Det är svårare att hålla kontroll på pandemin med de här nya varianterna, säger han.

Samma mönster syns i Sörmland, där både skolor och förskolor nu har drabbats av flera utbrott, säger smittskyddsläkare Signar Mäkitalo."

Omni.se
Har inte riktigt hängt med i regimens och dess vidriga hangaroundmyndigheters rekommendationer kring Covid senaste tiden, men jag gissar att de i sin djupa aversion mot varje form av försiktighetsprincip väntar på någon Godot-forskning som ska 100%-garantera att så är fallet före de ens kan kicka igång en långsam utredning om hur de ska reagera på detta faktum?
Citera
2021-03-20, 01:08
Medlem
Citat:
Förutsättningarna är olika i olika länder. Bra åtgärder i ett land kan vara dåliga i ett annat. Sverige har lyckats bra vilket inte betyder att vårt sätt att arbeta vore optimalt för alla länder.

Egentligen är det mest intressant att jämföra hur livet har tett sig för de stora massorna under pandemin men sådant är det inte så lätt att göra statistik på. Det är nog ytterst få länder som vi svenskar har den minsta anledning att vara avundsjuka på. Ska man ändå snöa in på den egentligen inte jätteintressanta biten med andel döda så titta här. https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid När somliga för snart ett år sedan trodde att Sverige var värst i världen med 50 % överdödlighet, då hade Ecuador över 400 %. Vi har haft det bra i Sverige.

Jag tycker vi klarat oss oförskämt bra i Sverige med tanke på de få åtgärder som faktiskt satts in. På ett sätt oroar det mig när jag tittar på andra länder som klarat sig lindrigt undan tidigare men där det exploderat nu , t.ex. Tjeckien. Kan man verkligen ha tur en gång till undrar jag ?
I Polen har jag en hel del vänner och i Warzawa är det också en massiv smittspridning nu, är lite orolig att vi snart sitter i samma sits snart.
Här där jag bor insjuknar dagligen någon nu i min bekantskapskrets nu - har aldrig varit så här många innan, ser dte annorlunda ut där ni andra bor?
Citera
2021-03-20, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Jo, men antalet döda skiftar mellan jämförbara länder såsom ex. Sverige och Norge - ge mig då svar på varför dessa länder skiljer sig så vida åt... Kan inte vara slumpen, eller hur?
Jag vet inte så mycket om hur livet har varit i Norge under pandemin men det verkar som att de till och från har haft hårdare restriktioner. Cirkus Norge med karantän hit och reseförbud dit låter inte kul. Deras skolstängningar kan på sikt ha gjort stor skada. Spontant så tror jag att Sverige har klarat pandemin bättre än Norge. Och om vaccinet hade tagit normallång tid att utveckla så hade även de mest hårdnackade lockdownfantasterna fått ge upp. Nu hade Norge tur tack vare den snabba vaccinutvecklingen så de åtminstone kan trösta sig med låga dödstal. Jag är inte avundsjuk. Jag är istället tacksam för att leva i ett skapligt fritt land. Friheten verkar ha tagit rejäl stryk i många länder.
Citera
2021-03-20, 01:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag vet inte så mycket om hur livet har varit i Norge under pandemin men det verkar som att de till och från har haft hårdare restriktioner. Cirkus Norge med karantän hit och reseförbud dit låter inte kul. Deras skolstängningar kan på sikt ha gjort stor skada. Spontant så tror jag att Sverige har klarat pandemin bättre än Norge. Och om vaccinet hade tagit normallång tid att utveckla så hade även de mest hårdnackade lockdownfantasterna fått ge upp. Nu hade Norge tur tack vare den snabba vaccinutvecklingen så de åtminstone kan trösta sig med låga dödstal. Jag är inte avundsjuk. Jag är istället tacksam för att leva i ett skapligt fritt land. Friheten verkar ha tagit rejäl stryk i många länder.

Det sjuka är att vissa dårar ännu tror att skolstängningar är bra, något positivt. Dessa samhällsfientliga moment bör släpas ut på torget och helt enkelt få gå brädan.. okunskap bör beivras och bestraffas hårt
Citera
2021-03-20, 01:27
Medlem
Citat:

Du spekulerar hejvilt utan någon som helst kännedom eller källa! Nu när det dessutom visar på att barn och ungdomar smittar lika mycket, var detta då inte en bra åtgärd som man genomförde tidigt i Norge? Lockdown har fungerat i mången land som haft kapacitet och förmåga till detta - Hur har Sveriges, som vanligt, öppna gränser fungerat, anser du? Du skriver hela tiden om att ex. Norge haft tur - vad baserar du detta på - kom med mer explicita utvärderingar... Hmm, +13 000 döda, gentemot knappa 700. Hur förklarar du denna "tur"?
Citera
2021-03-20, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Jag tycker vi klarat oss oförskämt bra i Sverige med tanke på de få åtgärder som faktiskt satts in. På ett sätt oroar det mig när jag tittar på andra länder som klarat sig lindrigt undan tidigare men där det exploderat nu , t.ex. Tjeckien. Kan man verkligen ha tur en gång till undrar jag ?
I Polen har jag en hel del vänner och i Warzawa är det också en massiv smittspridning nu, är lite orolig att vi snart sitter i samma sits snart.
Här där jag bor insjuknar dagligen någon nu i min bekantskapskrets nu - har aldrig varit så här många innan, ser dte annorlunda ut där ni andra bor?
Ja, Sverige har klarat sig bra. Våra åtgärder är kloka, åtgärder som går att leva med länge. Nu är det en kort tävling mellan den engelska snabbspridande mutationen och vaccinet, en tävling som vaccinet givetvis kommer att vinna men vägen dit blir jobbig. Nu verkar antalet fall stiga med ungefär 15 % i veckan och snabbgissat så tror jag att det krävs 1-1½ miljoner till vaccinerade innan det vänder neråt.
Citera
2021-03-20, 01:40
Medlem
Citat:
Du spekulerar hejvilt utan någon som helst kännedom eller källa! Nu när det dessutom visar på att barn och ungdomar smittar lika mycket, var detta då inte en bra åtgärd som man genomförde tidigt i Norge? Lockdown har fungerat i mången land som haft kapacitet och förmåga till detta - Hur har Sveriges, som vanligt, öppna gränser fungerat, anser du? Du skriver hela tiden om att ex. Norge haft tur - vad baserar du detta på - kom med mer explicita utvärderingar... Hmm, +13 000 döda, gentemot knappa 700. Hur förklarar du denna "tur"?
Norges tur består i att vacciner utvecklades så snabbt. Då kan de åtminstone stoltsera med låga dödstal så de slapp få en fet bock på alla parametrar.
Citera
2021-03-20, 01:44
Medlem
Citat:
Norges tur består i att vacciner utvecklades så snabbt. Då kan de åtminstone stoltsera med låga dödstal så de slapp få en fet bock på alla parametrar.

Men, HUR???!!! Förklara sambandet, är du snäll!
Citera
2021-03-20, 01:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Givet allt annat lika så smittas barn ungefär hälften mot vuxna och smittar vidare ungefär hälften av vuxna. Enligt Norska studier. Ta sedan bort vuxna kontakter, vad händer då?

Fel, igen.. Du behöver dessutom inte gå över ån efter vatten. I den första vågen smittades färre barn och ungdomar. I den andra vågen tog den Spanska mutationen över efter sensommaren och där smittades barn och ungdomar i betydligt högre utsträckning än vuxna 20-65 år.

Ovanstående bevisas av genomförda antikroppstest.
Citera
2021-03-20, 01:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Men, HUR???!!! Förklara sambandet, är du snäll!

Först ska du förklara att barn med små lungor sprider virus såsom vuxna. Så förklara nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in