Citat:
Ursprungligen postat av
Fyrahundra
Förutsättningarna är olika i olika länder. Bra åtgärder i ett land kan vara dåliga i ett annat. Sverige har lyckats bra vilket inte betyder att vårt sätt att arbeta vore optimalt för alla länder.
Egentligen är det mest intressant att jämföra hur livet har tett sig för de stora massorna under pandemin men sådant är det inte så lätt att göra statistik på. Det är nog ytterst få länder som vi svenskar har den minsta anledning att vara avundsjuka på. Ska man ändå snöa in på den egentligen inte jätteintressanta biten med andel döda så titta här.
https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid När somliga för snart ett år sedan trodde att Sverige var värst i världen med 50 % överdödlighet, då hade Ecuador över 400 %. Vi har haft det bra i Sverige.
Jag tycker vi klarat oss oförskämt bra i Sverige med tanke på de få åtgärder som faktiskt satts in. På ett sätt oroar det mig när jag tittar på andra länder som klarat sig lindrigt undan tidigare men där det exploderat nu , t.ex. Tjeckien. Kan man verkligen ha tur en gång till undrar jag ?
I Polen har jag en hel del vänner och i Warzawa är det också en massiv smittspridning nu, är lite orolig att vi snart sitter i samma sits snart.
Här där jag bor insjuknar dagligen någon nu i min bekantskapskrets nu - har aldrig varit så här många innan, ser dte annorlunda ut där ni andra bor?