Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
Jag ger dig medhåll i mycket av ditt resonemang men när du nämner "förr eller senare kommer de som skall bli infekterade bli det" kan jag inte riktigt hålla med om.
Vi kan verkligen göra skillnad och det igenom att inte låta smittan gå vidare och utvecklas/mutera.
Ibland ser jag detta som en varning till världen, kommer det en smitta som är mer smittsam och dödlig så hur blir det då?
Antingen fungerar vacinet och då fungerar även immunitet geom infektion och då behöver inte de utanför riskgrupp vaccineras då en infektion är likvärdig som immunsvaret på vaccinet, somliga får ett hårdare, andra inget alls.
Om inte immunitet finns så kommer inte vaccinet fungera utan att man konstant omvaccineras och då kommer man förr eller senare bli smittad i ett "smittfönster" mellan vaccineringar eller för att viruset muterat förbi det vaccinet, precis som med säsonsinfluensan.
De med genomgången infektion har då en bra grund/korsimmunitet och är relativt skyddade medans de vaccinerade helt saknar skydd mot annat än infektion.
Ställ Er frågan "hur kan vaccinet skydda mot svår skukdom men inte infektion" samtidigt som vi ska kunna utrota sars cov2 med samma vaccin?
Viruset finns kvar och utan livslång immunitet så får vi lära oss leva med detta som med alla andra förkylnings/influensavirus, bästa sättet är genom infektion för de utanför riskgrupp samtidigt som vi skyddar de äldre och övriga i riskgrupp med de vaccin vi nu har.
Allteftersom vi lär oss specificera riskgrupp kan vi styra skyddet dit det behövs samtidigt som de som vill kan få köpa en dos för att slippa några dagars sjukskrivning om de vill.
En mer dödlig smitta hanteras på samma sätt som SARS/Ebola, isoleras och karantänas bort i det allra första tidiga skedet och det genom självbervarelsedrift.