2021-03-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är inte alls insatt i förhandlingsgången, har du några bra länkar?

Självklart är det inte värt några kronor per dos att få leveranser när det råkar passa leverantörerna, men så här jag svårt att tro att kontraktet är skrivet.

Kan inte länka direkt från mobilen men googla gärna: how europe tripped in covid-19 vaccine race. En artikel som knappast uppmärksammats i Europa.
Citera
2021-03-19, 20:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ibland behöver man inte betala för en medicin.
Om man ingår i en testgrupp.
Vi ingår i en testgrupp.
Det kan man tycka, men det finns godkända Fas 3 studier på alla godkända vaccin.
När ett läkemedel börjar användas görs Fas 4 studierna i verkliga förhållanden.

Normalt brukar Fas 1 - 3 studierna ta längre tid, men mycket pengar har tryckts in från många stater.Få är ju intresserade av att leva i ett samhälle längre än nödvändigt där vården blir överbelastad så snart man lever som vanligt, så allt har skyndats på.

Även vid långsammare läkemedelsframställning upptäcks de mest ovanliga biverkningarna först när miljoner människor använder läkemedlet.
Citera
2021-03-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom flesta av dina inlägg är bara ett stort flöde av svordomar.

Men här är ett inlägg som jag faktiskt ställer mig bakom. Det är absurt att kineserna får tjäna pengar på sitt eget brott.

Jag instämmer.

Men jag vill påminna om att kineserna fick hjälp av WHO att sprida viruset över Världen. WHO's generaldirektör gick till kraftigt angrepp mot länder som ville skydda sig mot epidemin. Det borde ha varit en jätteskandal, men trots det, så sitter Tedros Adhanom Ghebreyesus kvar som WHO's ledare.

Kinas regering är busar.

Men Västvärldens ledare bär också skuld. Västvärldens ledare gett Kinas regering deras enorma makt. Sedan lång tid har Västvärldens ledare accepterat att deras industrier har flyttat till Kina. Där ligger grunden till Kinas makt.

Ett exempel på skurk är Miljöpartiet. Miljöpartiets ilska mot atomkraft har hjälpt till att jaga bort industrier iväg från Sverige. Industrierna har flyttat till länder som satsar stort på kolkraft. Miljön är den stora förloraren på Miljöpartiets politik. Den stora vinnaren är Kinas kommunistparti.

Instämmer i allt.
Kina och WHO har ett tungt ansvar.
Kina är Kina.
Men WHOs, Tedros, sinnessjuka sätt att lägga sig platt för Kina initialt, före det eskalerade till en pandemi?
Det måste få konsekvenser. För WHO och Tedros personligen.

Jag uppmanar alla att titta på WHOs initiala presskonferens före detta blev en pandemi.
Förstår man inte att det är något riktigt jävla lurt med Tedros och WHO då, så ska man inte ha rösträtt.

Tedros är en Kina-schill deluxe.
Citera
2021-03-19, 20:37
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ibland behöver man inte betala för en medicin.
Om man ingår i en testgrupp.
Vi ingår i en testgrupp.

Testgrupp? Då vet du antagligen inte ens om du fått en verksam substans eller placebo.
Personligen skulle jag hellre ingå i tester med LSD än med dessa vaccinationer och jag är inte alls sugen på att testa LSD.
Citera
2021-03-19, 20:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vaccinet har också ett pris i sig självt vid inköp och därtill vet vi inte vad eventuella bieffekter av vaccinering kan leda till.

Jag inser att det finns en risk med vaccinering. Det är därför jag helst vill ta ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Ifall jag får feber eller blir illamående några dagar, så är det en biverkning som jag kan leva med. Däremot är jag mer bekymrad över risken för långsiktiga biverkningar med mRNA-vaccinerna.

Såvida jag får välja vaccin, så väljer jag Sputnik-vaccinet eller Oxford-vaccinet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Risk och utgifter på varandra, är det värt det och är det verkligen rätt strategi?

Vilket alternativ har vi till vaccinering? Folkhälsomyndigheten har redan försatt Sverige i en kris. Den krisen gör att vi har panik efter vaccin. Nu är det för sent att byta strategi.

Det vi däremot behöver göra, är att stänga gränsen för nya varianter av viruset. Ifall det kommer varianter som helt undgår vaccinerna, så kan vi behöva börja om från början med att bygga upp immunitet.
Citera
2021-03-19, 20:51
Medlem
Citat:
Det kan man tycka, men det finns godkända Fas 3 studier på alla godkända vaccin.

Normalt brukar Fas 1 - 3 studierna ta längre tid, men mycket pengar har tryckts in från många stater.Få är ju intresserade av att leva i ett samhälle längre än nödvändigt där vården blir överbelastad så snart man lever som vanligt, så allt har skyndats på.

Även vid långsammare läkemedelsframställning upptäcks de mest ovanliga biverkningarna först när miljoner människor använder läkemedlet.

Min tanke är ju att de rundat hörn genom att utnyttja pandemispecifik laglig möjlighet att göra så.

Men är det alltså istället till 100% en pengafråga?
Har de lyckats skala upp parallell testverksamhet så att de uppnått samma kvalitetsmål som vid ordinarie vaccintillverkning med lägre intensitet över längre tid?

Varför har inget läkemedelsföretag gjort så tidigare då?
Dyrare att snabbt mobilisera många testresurser än att engagera färre över längre tid?
Det brukar ju finnas stora incitament att hinna före konkurrenter, så jag vill gärna förstå varför man inte gjort så förr, om möjligheten funnits.

Jag hade också en idé om att nerkortade långtidstester gett den denna möjlighet att ta fram snabbt vaccin, men så är det inte?
Citera
2021-03-19, 20:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Tvivlar starkt på att AZ säljer till självkostnadspris. Det är lätt att påstå. Gör ett avtal med EU där AZ framstår som om att man gör detta till självkostnadspris så får EU köpa vaxxinet för mycket billigare pris än normalt. Skulle verkligen AZ riskera att försätta sig i en slik situation som de nu hamnat i, där de, som du påstår, upphandlat ett pris till försäljning till självkostnadspris - vad händer då nu när de troligtvis förlorar massvis i den "good will" man trodde sig tjäna på?

Summa summarum:

Jag tror AZ sagt till EU och andra intressenter att köp vårt vaxxin och förtälj att vi gör detta till självkostnadspris och av altruistiska skäl, samt bortförhandlad ansvarsfrihet, så får ni i gengäld köpa till kraftigt reducerat pris, annars fullpris. Inget läkemedelsföretag skulle skänka bort sina produkter - särskilt inte i en slik pandemi, som de i mångt och mycket lever för och där de kan göra de riktigt stora penningarna. Tror inte aktieägarna skulle vara så glada över en slik ordning...
Den här diskussionen har pågått vid ett par tidigare tillfällen och summeringen är att AZ förlorar pengar när annan vård i samhället inte fungerar. De får inte avsättning för sina huvudsakliga produkter.

Sedan presenteras detta naturligtvis som Good Will, men det vilar på affärsmässiga grunder.
Citera
2021-03-19, 20:52
Medlem
Citat:
Instämmer i allt.
Kina och WHO har ett tungt ansvar.
Kina är Kina.
Men WHOs, Tedros, sinnessjuka sätt att lägga sig platt för Kina initialt, före det eskalerade till en pandemi?
Det måste få konsekvenser. För WHO och Tedros personligen.

Jag uppmanar alla att titta på WHOs initiala presskonferens före detta blev en pandemi.
Förstår man inte att det är något riktigt jävla lurt med Tedros och WHO då, så ska man inte ha rösträtt.

Tedros är en Kina-schill deluxe.

Allt handlar om marknadsekonomiska variabler - inget görs utan storfinansernas goda minne. Olika agendor slåss, men till syvende och sist så är denna pandemi mest politik och storfinans! Prestige finns där och även medicinska acceleranter.
Citera
2021-03-19, 20:54
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag inser att det finns en risk med vaccinering. Det är därför jag helst vill ta ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Ifall jag får feber eller blir illamående några dagar, så är det en biverkning som jag kan leva med. Däremot är jag mer bekymrad över risken för långsiktiga biverkningar med mRNA-vaccinerna.

Såvida jag får välja vaccin, så väljer jag Sputnik-vaccinet eller Oxford-vaccinet.

Vilket alternativ har vi till vaccinering? Folkhälsomyndigheten har redan försatt Sverige i en kris. Den krisen gör att vi har panik efter vaccin. Nu är det för sent att byta strategi.

Det vi däremot behöver göra, är att stänga gränsen för nya varianter av viruset. Ifall det kommer varianter som helt undgår vaccinerna, så kan vi behöva börja om från början med att bygga upp immunitet.

Jag håller med dig mycket här.
Rörande vaccinet och dess biverkningar så är det ett lotteri, därtill kommer mutationerna.
Vi kan minska smittspridningen genom distansering och att använda adekvata andningsskydd som jag ser det.
Tar man bort möjligheten för viruset att hitta en värd i så dör det ut. Risken är dock mutationer som kan leda till att vi kan behöva starkare skyddsåtgärder (skydd). Ju längre tiden går så ökar risken för starkare virusmutationer, speciellt när viruset inte är lokalt utan globalt.
Citera
2021-03-19, 20:58
Medlem
Citat:
Den här diskussionen har pågått vid ett par tidigare tillfällen och summeringen är att AZ förlorar pengar när annan vård i samhället inte fungerar. De får inte avsättning för sina huvudsakliga produkter.

Sedan presenteras detta naturligtvis som Good Will, men det vilar på affärsmässiga grunder.

Nja, att tro att redan etablerade och "säkra" läkemedel skulle minska sin försäljning tror jag ingenting på - efterfrågan och tillgång styr det mesta. Man tar igen detta senare, när allt återgår till det "normala". AZ har massvis med godkända och etablerade mediciner som fortsatt, trots denna fadäs, kommer inhösta miljarders miljarder. Good will är alltid grundat på finansmässiga grunder.
Citera
2021-03-19, 21:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Min tanke är ju att de rundat hörn genom att utnyttja pandemispecifik laglig möjlighet att göra så.

Men är det alltså istället till 100% en pengafråga?
Har de lyckats skala upp parallell testverksamhet så att de uppnått samma kvalitetsmål som vid ordinarie vaccintillverkning med lägre intensitet över längre tid?

Varför har inget läkemedelsföretag gjort så tidigare då?
Dyrare att snabbt mobilisera många testresurser än att engagera färre över längre tid?
Det brukar ju finnas stora incitament att hinna före konkurrenter, så jag vill gärna förstå varför man inte gjort så förr, om möjligheten funnits.

Jag hade också en idé om att nerkortade långtidstester gett den denna möjlighet att ta fram snabbt vaccin, men så är det inte?
Jag uppfattar att man gjort normala Fas 3 studier, men att utvecklingen av vaccin och därmed Fas 1 och 2 studierna har kunnat forceras mha. pengar. Jag kan bara spekulera, men det kan ju tex. vara så att man kunnat låna forskare från angränsande områden både inom företagen och universiteten.

Jag tror också att man fokuserat mera på att "good is enough" i de tidigare studierna för att spara tid.

Om något av detta är att runda några regelverk vet inte jag, men du kan säkert hitta mycket att läsa om detta själv.
Citera
2021-03-19, 21:02
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Här har vi riskerna med snabba lösningar, vaccinet emot SARS fick konsekvenser som inte var medräknade och vad säger att andra vaccin inte har bieffekter.
Det är inte helt säkert att ta mediciner oavsett, ofta har de bieffekter. Ibland tar det längre tid innan vi kan få grepp om just bieffekterna.

Den som är utanför riskgrupp skulle jag rekommendera att inte låta sig injekteras med allt för outprövade läkemedel/substanser. Det torde än så länge räcka med distansering och andningsskydd av god kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in