Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det kan man tycka, men det finns godkända Fas 3 studier på alla godkända vaccin.
När ett läkemedel börjar användas görs Fas 4 studierna i verkliga förhållanden.
Normalt brukar Fas 1 - 3 studierna ta längre tid, men mycket pengar har tryckts in från många stater.Få är ju intresserade av att leva i ett samhälle längre än nödvändigt där vården blir överbelastad så snart man lever som vanligt, så allt har skyndats på.
Även vid långsammare läkemedelsframställning upptäcks de mest ovanliga biverkningarna först när miljoner människor använder läkemedlet.
Min tanke är ju att de rundat hörn genom att utnyttja pandemispecifik laglig möjlighet att göra så.
Men är det alltså istället till 100% en pengafråga?
Har de lyckats skala upp parallell testverksamhet så att de uppnått samma kvalitetsmål som vid ordinarie vaccintillverkning med lägre intensitet över längre tid?
Varför har inget läkemedelsföretag gjort så tidigare då?
Dyrare att snabbt mobilisera många testresurser än att engagera färre över längre tid?
Det brukar ju finnas stora incitament att hinna före konkurrenter, så jag vill gärna förstå varför man inte gjort så förr, om möjligheten funnits.
Jag hade också en idé om att nerkortade långtidstester gett den denna möjlighet att ta fram snabbt vaccin, men så är det inte?