2021-03-19, 15:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Min uppfattning baserad på det som beskrivits av kollegor, vänner och bekanta är att folk i allmänhet får betydligt mer värk och feber av AstraZeneca-vaccinet. Typ 100 kollegor på jobbet har haft EXAKT samma symptom. De som fått Pfizer har ofta ingen som helst feber eller värk.

I motsats till Sverige kan jag säga att det inte är NÅGON som sjukskrivit sig pga biverkningar.

Sverige har gått ut med starka direktiv att alla ska stanna hemma vid minsta symtom på sjukdom. Även om man nyss har vaccinerat sig, så kan man ju inte vara helt säker på att symtomen beror på vaccinationen. Det kan ju även vara så att man har blivit smittad. Corona-viruset kan ju ge väldigt milda symtom hos vissa individer, så därför är det viktigt att vara vaksam på även små tecken på sjukdom.

Jag blir förvånad ifall samma sak inte gäller i Storbritannien. Är det fortfarande accepterat att gå till arbetet med symtom på sjukdom?
Citera
2021-03-19, 15:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visst skall prioriteringsordningen följas men med tanke på att Pfizers endast håller 6 timmar när det är utblandat så är det väl bättre att andra får doser som blir över t ex innan stängning än att det hälls ut i vasken.

Det var Astra och det var ett apotek som hade många överblivna doser. Varför ett apotek?? Enligt 1177 finns det två lokaler i Uppsala för vaccinering inget är apotek. Obegripligt.

Nu vaccinerar apotek vissa sorters vaccin så det är inte konstig att de kan men det verkar som vaccinationsstället fick panik och frågade sig vad gör vi med alla dessa doser? Vi kutar in på apoteket och ger det till dom. Seriös, nej!
Senast redigerad av Returpapper 2021-03-19 kl. 15:30.
Citera
2021-03-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag måste motvilligt erkänna att vissa av plattjordarna/förnekarna/antivaxxerna här haft åtminstone delvis rätt. Åtminstone när det gäller Astras vaccin.
Det verkar ju dö folk till höger och vänster av blodproppar och liknande.

Folk dör till höger och vänster?

10-20 fall på 17 miljoner givna doser?
Citera
2021-03-19, 15:28
Medlem
Surtrutens avatar
Komplettering av tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Biverkansrapporter finns på Läkemedelsverkets hemsida.
Sammanfattningsvis:
Vaccin, Antal vaccinerade individer, Antal inkomna rapporter, Promille, Jämfört
Comirnaty Pfizer/BioNtech 590000 5214 9 1.0
Covid-19 Vaccine Moderna 62000 793 13 1.4
Covid-19 Vaccine AstraZeneca 209000 12319 59 6.7

jämfört är hur många gånger sämre än Pfizer
edit: man skall tänka på att AZ har getts till yngre som säkert är flera gånger bättre på att rapportera biverkningar än de äldre som fått de andra vaccinerna!
Inrapporterade biverkningar är kanske inte så intressant även om de visar något.

Handlagda biverkningsrapporter är väldigt olika antal så det kanske inte ger så mycket, men det är det som finns i Sverige verkar det som.

Phizer BioNTecch
Antal handlagda rapporter, 1776
Allvarliga biverkningar, 599 (Edit 33,7 %)
Dödsfall 70+, 7
Dödsfall under 70 års ålder, 96
Edit
Källa: https://www.lakemedelsverket.se/495214/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-03-17.pdf

Moderna
Antal handlagda rapporter, 136
Allvarliga biverkningar, 41 (Edit 30,1 %)
Dödsfall 70+, 3
Dödsfall under 70 års ålder, 0
Edit
Källa: https://www.lakemedelsverket.se/494cfe/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/covid-19-vaccine-moderna-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-03-17.pdf

Astra Zeneca
Antal handlagda rapporter, 218
Allvarliga biverkningar, 180 (Edit 82,6 %)
Dödsfall 70+, 0
Dödsfall under 70 års ålder, 1
Edit
Källa: https://www.lakemedelsverket.se/494d38/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/covid-19-vaccine-astrazeneca-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-03-17.pdf

Edit
Man kan undra hur biverkningar klassas.
Dessa värden är ju skyhöga jämfört med det man rapporterat i Danmark.
Citera
2021-03-19, 15:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sverige har gått ut med starka direktiv att alla ska stanna hemma vid minsta symtom på sjukdom. Även om man nyss har vaccinerat sig, så kan man ju inte vara helt säker på att symtomen beror på vaccinationen. Det kan ju även vara så att man har blivit smittad. Corona-viruset kan ju ge väldigt milda symtom hos vissa individer, så därför är det viktigt att vara vaksam på även små tecken på sjukdom.

Jag blir förvånad ifall samma sak inte gäller i Storbritannien. Är det fortfarande accepterat att gå till arbetet med symtom på sjukdom?
Nej, men nu gällde min passus sjukskrivna kollegor på MIN arbetsplats. Och vi arbetar hemifrån (till 95%).

Om jag tolkade det inlägget jag initialt svarade på så hade man i Sverige drabbats av så svåra biverkningar efter att ha tagit AstraZeneca's vaccin att man inte kunde jobba - det är det INGEN på min arbetsplats som drabbats av.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-19 kl. 15:34.
Citera
2021-03-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Folk dör till höger och vänster?

10-20 fall på 17 miljoner givna doser?

Det är nog bara toppen av ett isberg. Läste imorse om någon som dog knall och fall även i Sverige efter att fått vaccinet (men kan inte hitta artikeln nu). Men som sagt, fortfarande förmodligen mycket bättre än att få viruset.

Men samtidigt - varför åka moped när man kan köra Lamborghini. Jag är rädd att det kan bli svårt att sälja in detta vaccin till befolkningen.
Citera
2021-03-19, 15:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Först ett stort tack för för ditt arbete och dina eminenta uppdateringar som gör att man slipper jaga runt i mainstreammedia etc.

ONT
Vet någon om man kan få vaccinpass för resor redan efter första jaben eller om man måste ha båda jabbarna innan man kan resa med passet?
Man är ju inte överens om utformningen av vaccinpasset ännu, så svaret på din fråga är nog att ingen i hela världen vet detta.
Citera
2021-03-19, 15:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej det är inte bra om det gäller Pfizers vaccin. För att uppnå bästa resultat skall det gå 21 till 28 dagar mellan första och andra dosen.
Vet man det eller är det så man har gjort Fas 3-studien?
Citera
2021-03-19, 15:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vet man det eller är det så man har gjort Fas 3-studien?

Det är den informationen som Pfizer själva gått ut med
Citera
2021-03-19, 15:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nej, men nu gällde min passus sjukskrivna kollegor på MIN arbetsplats. Och vi arbetar hemifrån (till 95%).

I så fall blir förutsättningarna helt annorlunda. Du borde kanske ha skrivit i ditt inlägg att det handlade om hemarbete.

Citat:
Om jag tolkade det inlägget jag initialt svarade på så hade man i Sverige drabbats av så svåra biverkningar efter att ha tagit AstraZeneca's vaccin att man inte kunde jobba - det är det INGEN på min arbetsplats som drabbats av.

Diskussionen som du svarade på gällde vårdpersonal, som inte har möjlighet att arbeta hemifrån. Ifall du arbetar hemifrån, så blir ju jämförelsen helt meningslös.
Citera
2021-03-19, 15:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
160 200 personer i Storbritannien bekräftades smittade med covid-19 förra veckan.

Landets R-tal har samtidigt sjunkit och ligger nu på mellan 0,6 och 0,9 enligt de senaste officiella siffrorna.
Nej.
Förra veckan konstaterades 37,914 personer smittade i UK (Eng, Wal, Sco, NI).
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases

För att hitta dessa smittade testade vi 8,867,071 personer.
https://coronavirus.data.gov.uk/details/testing
Citera
2021-03-19, 15:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I så fall blir förutsättningarna helt annorlunda. Du borde kanske ha skrivit i ditt inlägg att det handlade om hemarbete.
Står det i den artikel som det refereras till att det är teknikaliteter som gör att svenskar inte kan arbeta eller är det på grund av dessa ohyggliga och fasansfulla biverkningar som uppstår efter att ha vaccinerats med AstraZeneca-vaccinet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in