2021-03-19, 15:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Han ger en skriftlig ursäkt till henne, med bild (en dåligt vald bild i mitt tycke), och joo, det är nog hon, men väldigt, väldigt ung. Jag tycker bilden är åt pedofilhållet faktiskt.

Hon var sexton, skriver han väl. Men hon har ju fortfarande barnsliga drag.

Edit: detta gäller alltså Kungliga S, inte MÄ.
Senast redigerad av bergsturk 2021-03-19 kl. 15:13.
Citera
2021-03-19, 15:14
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Just den här kvinnan har ju enligt stoppa pressarna tidigare varit gift med en 28 år äldre man vilket måste innebära att hon bara var obetydligt över 20 när de gifte sig eftersom att de varit skilda några år

Ja det stämmer. De blev ihop 2012, han friade 2014, det bröt samman hösten 2015.
Citera
2021-03-19, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Det kan väl inte vara fel att det är lättare att få upp den då.

Är väl iofs inget fel med åldersskillnad, båda är vuxna människor som bestämmer över sina egna kroppar.

Däremot har han gjort något hon inte ville eller inte kunde stoppa. Att ha sex med studenter är dessutom väldigt moraliskt fel om man hamnar i en jävsituation om GL var hennes mentor.
Citera
2021-03-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har också jämfört dessa båda i tråden, men för Lambertz del finns det ju en skådespelare i USA som är väldigt lik Lambertz, men minns inte vad han heter? Denne är väl i ungefär samma ålder.

Ev något OT men du tänker på Willem Dafoe?:

https://www.google.se/search?q=willem+dafoe&client=safari&hl=sv-se&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj rpumdxbzvAhUPCewKHUvbCAYQ_AUoAXoECBMQAQ&biw=1024&b ih=698#imgrc=Wf90c3onLv94VM

Ja han borde nog hursomhelst vara i ung samma ålder som GL, och nog skulle en o annan 30-årig dam utan att blinka hoppa i hans binge.
Kärleken vet ju som bekant inte av några siffror. Förutom då de på bankkontot.
Citera
2021-03-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Är väl iofs inget fel med åldersskillnad, båda är vuxna människor som bestämmer över sina egna kroppar.

Däremot har han gjort något hon inte ville eller inte kunde stoppa. Att ha sex med studenter är dessutom väldigt moraliskt fel om man hamnar i en jävsituation om GL var hennes mentor.
Kanske han gjorde exakt vad hon ville och det är anledingen att hon inte stoppade honom.
Senast redigerad av 90510 2021-03-19 kl. 15:51.
Citera
2021-03-19, 15:36
Medlem
Lamertz utsatt för en "Honey-trap"
Hehehehe hehe
Hon kunde valt en random snubbe, men gick på att fälla högvilt
En eloge till henne om så är fallet
Citera
2021-03-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sex är speciellt och har en särställning i brottshänseende beroende på att om det inte är ett brott är det något önskvärt för båda parter. Eftersom du är solidarisk med ett rättspositivistiskt system där allt är ok om man formulerar det så är det givetvis en oerhörd svårighet att ens få dig att inse problemet här, men för all del.

Problemet är inte ondsinthet kontra goda handlingar per se utan att den oaktsamma handlingen helt sammanfaller med den inte bara oskyldiga utan av motparten önskade handlingen vad gäller uppsåt, avsikt, subjektivt rekvisit och alla andra sådana kategorier man kan tänka sig och så är inte fallet med någon annan handling man kan tänka sig.

Men det har rätt i att vi nog får utveckla fortsatt diskussion på annan plats. Om det här med oaktsam våldtäkt trots att han både saknade uppsåt och var övertygad om att sexet var önskvärt från båda parter och därigenom egentligen inte kan varit oaktsam kommer att gälla Lambertz återstår att se

Jag ska bara avslutningsvis förtydliga att jag i sak håller med om att den företeelse du åsyftar är ett problem, men att jag alltså inte anlägger samma förklaringsmodell, eller (kanske tydligare) *kategoriserar* problemet på samma sätt som du gör.
Citera
2021-03-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte åldern i sig som är problemet utan det faktum att MÄ sökt upp GL för att få hjälp. Att detta sedan utvecklats till en jullunch för två följt av samlag, det kommer att bli svårt för GL att komma förbi oavsett rättsligt utfall.

Men de 40 åren hjälper inte till, eller det faktum att MÄ uppenbart är en ”skör”/rubbad/förslagen individ (välj själv).
Ingenting av det där vet vi något om. Faktuellt.
Det är den icke-anmälande MÄ som har refererats påstått saker om besöket i uppsala, under julen.
Detta lär bli en långt utdragen liten rätts-fars!
Citera
2021-03-19, 16:01
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Nån lär ju nämnt detta. Men offret här hade ju falskanmält minst 2 personer som friats vad jag vet. Och var tydligen inblandad i 5 fall av liknande karaktär.

Läste det på fria tider. Brukar inte läsa den så trovärdighet? Vet ej.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-03-19 kl. 16:03.
Citera
2021-03-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det märks. Du kanske borde överväga att börja värdera ord innan du använder dem. Säg mig, om ord kan användas efter eget godtycke (se där, en korrekt användning av ordet) vad är ens meningen med att försöka kommunicera?

Då borde du inte använda uttryck som "godtyckliga beslutsprocesser" när du beskriver det.

Ord bör nog inte användas efter eget godtycke och det uppfattar jag inte heller att jag gör. Poängen med språk är dock som Wittgenstein lärde oss att försöka förmedla vad vi menar och det verkar vi slutligen ha lyckats med.

Det är inte svart eller vitt. Man kan ha ett rättssäkert samhälle med inslag av godtyckliga beslutsprocesser. Sådant är vårt samhälle och det går inte att undvika. Du drar dock av någon anledning lite väl drastiska konsekvenser av detta.

Själv uppfattar jag det som att vi är överens om de grundläggande sakfrågorna som diskuterades och det som hänger kvar är endast ett semantiskt spår. Semantiska spår leder ingen vart så eftersom vi är överens i övrigt får jag be om att vi avslutar diskussionen här.
Citera
2021-03-19, 16:11
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Skulle kunna vara inspelat efter sexet.
Exempelvis:
MÄ: -"Varför gjorde du det, jag ville ju inte!"
GL: "Men jag trodde att du ville"
Ja, vi har ju ingen aning om vad det handlar om denna gången. Men bara det att en ljudfil uppges utgöra "en viktig del" av stödbevisningen precis som förra gången, där själva scenariot också framstår som likartat (hon vaknar upp av att bli utsatt av sexuellt övergrepp efter att ha varit däckad av alkohol), gör att spekulationerna lätt hamnar i att det är ännu en upprepning.

Att mediekällorna talar om ljudfilen som viktig del innebär rimligen att det antingen är en ljudupptagning från själva akten, eller en inspelad sekvens där GL på något sätt kan tolkas erkänna handlingen. Åklagaren vill förstås inte kommentera eventuell bevisning, men konstaterar att han sitter häktad på sannolika skäl (den starkare misstankegraden).

Först när/om det här går till åtal kommer vi få reda på vad det handlar om.
Citera
2021-03-19, 16:14
Avslutad
Såg några minuter på Efterlyst igår där två kvinnliga experter uttalade sig, att det här borde det inte spekuleras om i media!
Hur är det i en rättegång då, där man kan bli friad/fälld om vartannat.
Spekulationernas Mekka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in