2021-03-19, 14:18
Medlem
Om hon vill jobba på byggarbetsplats så bör hon skaffa sig någon specialtalang som är svår för gemene kar att ersätta.

Äldre byggubbar de brukar klara sig trots att de är svagare än yngre män då de ofta har erfarenhet som är viktig för bygget och som är svår att ersätta.

Så det är inte bara kvinnor som kan ha svårt på en byggplats, även feta personer och alla med dålig hälsa, de får kompensera med kunskap/erfarenhet istället.
Citera
2021-03-19, 14:20
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Enligt rektorn missförstod hon sin mentor. Kanske missförstod hon alla 3 företag också?

Samma rektor vill inte heller uttala sig om enskilda elever, där ringer mina varningsklockor. Byggbranchen är absolut tung, men långt ifrån så tung många vill göra gällande då det finns hjälpmedel och maskiner till det mesta.

Tror inte att byggföretagen felat, men uppenbart har skolan felat vilket ytterst ansvarig inte vill uttala sig om, dvs rektorn. Hur fan kan de erbjuda en praktikplats på en arkitektfirma för någon som går bygg och anläggning men inte praktik på ett byggföretag?

Något är riktigt fel...
Citera
2021-03-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Och kan då inte prata i telefon eller?
Ungar får sin första smartphone innan de börjar ettan nu för tiden och sen följer denna med resten av livet. När jag fick mina första praktikplatser så ringde jag alldeles själv fast jag bara var 12 år och sen resten av hela min ungdom så fixade jag allt sånt själv. Det är ju inte min mamma som ska söka praktikplatsen.

haha så hon är bortskämd för att hon vänder sig till sina föräldrar när saker krisar?

Varför tar du ens upp att du minsann fick sköta allt sånt där själv när du var barn?
Ingen bryr sig att du fick klara dig själv när du var 12år för att din morsa hade fullt upp med att sitta under fläkten med sina gula Blend och dricka lådvin eller vad fan hon nu hade för anledning till att inte hjälpa barnet hon tagit till världen...

Barnen i Afrika får sitta och sy fotbollar från när dom är 5år, vad gjorde du själv när du var 5år? Ditt söndercurlade svin..
Senast redigerad av FotParmesan 2021-03-19 kl. 14:38.
Citera
2021-03-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/mB343l/zenia-16-nekas-praktik-for-att-hon-ar-tjej--far-hjalp-fran-ovantat

Detta var hemskt att läsa och tårarna rinner. Vi har en lång väg att vandra i detta innan vi når jämlikehet. Bevisar detta att vi behöver ett mer tvingande statligt genusperspektiv i skola och arbetsliv?

Fina Zenia, 16 år nekas praktik på byggarbetsplatser för att hon är tjej. Alla killar har fått och den hemska skolan föreslår att hon kan bli inredningsarkitekt istället. Det är så anti-feministiskt att man bara vill gråta.

– Tre byggföretag sade rakt ut till mamma att de inte kunde ta emot mig för att jag är tjej, säger Zenia.

Vad skall Stefan göra åt detta? Borde han klubba igenom att byggarbetsplatser tvingas ta en tjej före de tar en kille kanske.

fattar inte,

"– Jag ringde runt i mitt nätverk och försökte hitta någon som kunde ta emot Zenia på praktik.

Kort senare hade inte mindre en fyra byggföretag erbjudit sig.

– Det var verkligen ett lagarbete. Många hjälpte till och det är ett tecken på vilken fantastisk kraft som finns i sociala medier och i byggbranschen, säger Sandra."

kan inte zenias mamma svenska? i malmö så behöver ju inte det vara en nackdel men det beror ju på vart hon rigde och försökte tjata in sin dotter?
Citera
2021-03-19, 15:09
Medlem
Kvinnor, homosexuella och transor kan nog ha det tufft inom dessa mansdominerade machoyrken. Måste till en förändring.
Citera
2021-03-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Gav de verkligen inget svepskäl till att inte ta emot henne? Var det verkligen bara rakt av "nej du är tjej och ska bort!" ?

De kan vara rätt bryska och rakt på inom byggsektorn.
Citera
2021-03-19, 15:21
Medlem
Resultatet av metoo.
Klart man inte vågar ta in en tjej som ska ställa till kaos.
Kan vara förödande för firman.
Vi har inte tagit in en enda tjej eller neger de senaste åren.
Citera
2021-03-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Resultatet av metoo.
Så är det. Ingen vill ta risken att bli anklagade för minsta lilla, så kvinnor och mångkulturella har blivit bannlysta från arbetsmarknaden.
Metoo, vilket var en politisk aktion mot vita män, har skadat kvinnor enormt.
Fast iof, hela idén med feminism är att straffa kvinnor, så de lyckas rätt bra.
Citera
2021-03-19, 15:39
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Resultatet av metoo.
Diskriminering för att undvika att bli anklagad för diskriminering.
Citera
2021-03-19, 15:56
Medlem
Citat:
Resultatet av metoo.
Om jag vore chef hade jag gjort samma sak. Hade tagit in hudfärgshandikappade så klart, men hade inte accepterat några kvinnor utan bara sagt att det fanns många sökande och vi gått vidare med andra.
Citera
2021-03-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Diskriminering för att undvika att bli anklagad för diskriminering.
Kanske inte var deras plan, men så blev det.
De kanske lär sig nåt av det?
Citera
2021-03-19, 16:00
Medlem
Citat:
Resultatet av metoo.

Det gäller bara att undvika dra sexistiska skämt och inte tafsa på tjejerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in