2021-03-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det gäller bara att undvika dra sexistiska skämt och inte tafsa på tjejerna.
Med de ärliga ja.
Tyvärr kan de hitta på vad som helst och media är på direkt.
Bättre att inte ens ta risken.
Citera
2021-03-19, 16:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Usamkurakussomkara
Ska hon förtidspensionera sig bara för hon vid 16 års ålder inte kan ringa sina samtal själv?

Hon kan alltid försöka ringa sina samtal själv istället för att be mamma ringa.
Citera
2021-03-19, 16:17
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Jag vet inget om just denna tjej, kanske fick hon inte det pga att hon var otrevlig, nonchig eller något sånt men visst kan en byggarbetsplats fixa uppgifter till henne. Att vara liten och späd är inga hinder för en praktik liksom. Det är väl inget fel att en ung tjej vill prova på något sånt här? De borde fixat praktikplatsen åt henne. Så länge alla säkerhetsrutiner är satta och hon har bra handledning så borde det inte vara nåra problem. Fjantigt! När vi ”pryade” var det en del tjejer som gjorde praktik på målarfirmor, tryckeri, lager. Det räknades som lite coolt och det var inga problem att få prao på såna ställen
jag var mer tjejig och ville stå i affär och göra prao på en förskola men det där är ju olika
Citera
2021-03-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det gäller bara att undvika dra sexistiska skämt och inte tafsa på tjejerna.
Så alla andra ska anpassa sig efter en person??
Citera
2021-03-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Så alla andra ska anpassa sig efter en person??

Det är dags att byggbranschen blir mer inkluderande för kvinnor, homosexuella och transor.
Citera
2021-03-19, 16:41
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Gav de verkligen inget svepskäl till att inte ta emot henne? Var det verkligen bara rakt av "nej du är tjej och ska bort!" ?

Ja det låter konstigt!

Är i fastighetsbranchen och varit på många byggarbetsplatser genom åren (dock ej byggare) Det man man sett är att det är väldigt mansdominerad arbetsplats och jarongen är hård och tuff (tyvärr) .
Sett kvinnor på byggen oftast är dom Målare.
Kan bara gissa att dom som nekade henne saknade omklädningsrum (bodar) för kvinnor på dessa pågående storbyggen.
Vilket jag har för mig är ett krav idag att ha skilda omklädningsrum, men har dom inga kvinnor så tar dom knappast dit extra omkläddningsbodar av kostnadskäl.
Citera
2021-03-19, 16:45
Medlem
Klart det är förjävligt. Men jag måste ändå säga att jag har svårt att tro att en arbetsgivare skulle säga rakt ut att de nekar henne pga att hon är tjej.
Tror absolut att det finns massa gubbäckel till arbetsgivare som ser ner på kvinnor, men ingen kan väl vara så korkad att man öppet uttrycker dessa värderingar i dagens klimat?
Jag tippar på att något annat ligger bakom.
Citera
2021-03-19, 17:06
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
– Tre byggföretag sade rakt ut till mamma att de inte kunde ta emot mig för att jag är tjej, säger Zenia.

Stämmer det där så måste ju cheferna slipa ordentligt på sina teknik när det gäller att rata icke önskvärda personer annars kan det gå åt helvete på riktigt.
Citera
2021-03-19, 17:08
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Stämmer det där så måste ju cheferna slipa ordentligt på sina teknik när det gäller att rata icke önskvärda personer annars kan det gå åt helvete på riktigt.

Stämmer det så hade alla tre företagen varit namngivna så "vi" kunde ge oss på dem i alla kanaler. Nu är de inte det... Så vi aldrig får den andra sidan av myntet...
Citera
2021-03-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Du kan väl inte tvinga en liten byggfirma uta omklädningsrum för kvinnor att ta emot en kvinnlig praktikant i några veckor.
Citera
2021-03-19, 17:36
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag kan förstå att mansdominerade arbetsplatser inte vill ha in tjejer. Vi män kan skämta om varandra, skratta åt oss själva och man behöver inte vara försiktigt om det råkar slinka in ett sexskämt.

Stoppa in en tjej i gruppen och stämingen blir en helt annan. Rasterna blir tråkiga och under arbetets gång måste man passa sig att man inte säger ngt olämpligt som kan vara stötande för flicketösen.

Ett lite grovt skämt och man måste be så mycket om ursäkt samt få en lärotimme av personalchefen för dig att du betett dig olämpligt. Sedan blir det en halvdagskurs i "jämnställdhet på arbetsplatsen".
Citera
2021-03-19, 17:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Stämmer det så hade alla tre företagen varit namngivna så "vi" kunde ge oss på dem i alla kanaler. Nu är de inte det... Så vi aldrig får den andra sidan av myntet...

Ja, här ligger det nog en del hundar begravda.

Om det nu verkligen skulle vara så att både skolpersonalen (lärare och rektor) samt tre olika byggföretag anser att tjejen inte ska arbeta på byggarbetsplatser enbart för att hon är tjej så skulle det väl vara bra om tjejen och henens mamma fick detta dokumenterat, antingen genom att spela in de aktuella samtalen eller genom att skicka mail istället för att ringa.

Allt vi har att gå på nu är vad tjejen och hennes mamma påstår och det låter faktiskt inte helt trovärdigt i Sverige anno 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in