2021-03-19, 12:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Ja, ingen kan väl påstå att detta är enkla ting att ta ställning till...?

Vad menas med detta då:

Om detta inte är den officiella statistiken som man räknar döda på, i Sverige - kan du citera de rader, i din rapport, där man exakt kan se hur man då räknar och vad som gör att en död tas med i just Corona-statistiken. Är inte lätt att finna för en simpleton som mig...
I Folkhälsomyndighetens dödsfallsstatistik ingår personer som har fått en laboratoriebekräftad covid-19 diagnos och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet. Personerna rapporteras som avlidna av behandlande läkare eller identifieras som avlidna inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken inte varit relaterad till covid-19 och då tas dödsfallet bort ur statistiken.

Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyget som skrivs av den behandlande läkaren eller den läkare som fastställer döden och sammanställs i dödsorsaksregistret. I dödsorsaksintyget beskrivs den kausala kedja av händelser, sjukdomar och tillstånd som lett fram till dödsfallet och dessutom diagnoser som bidragit till att förloppet ledde till döden. Den sjukdom eller händelse (t ex en olycka) som startade den kausala kedjan benämns underliggande dödsorsak och är vad som presenteras i Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik. Datakällorna har beskrivits i mer detalj i ett faktablad från 2020 [1].

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-avlidna-covid19.pdf
Citera
2021-03-19, 12:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Dags att sluta med AZ vaccin nu?
Fungerar inte mot den fruktade sydafrikanska varianten, enligt den prestigefyllda New England Journal of Medicine.
Bara 22% skydd mot B.1.351-varianten som just nu sprider sig bland t ex studenterna.

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2102214
Det är samma sak med t.ex. Pfizer och Moderna.

Nämns det i media?
Citera
2021-03-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte på att skapa biverkningar nej. Däremot tycks de vara mer verksamma vad gäller förmågan att skapa antikroppar mot Covid19.
På dig låter det som att ju mer biverkningar, desto bättre vaccin. Men det visar ju ALL data på att det inte stämmer. Inte nog med att Astras vaccin mer cirka 5 gånger så mycket biverkningar. Skyddet enligt FAS3-studerina uppgår bara till 63% jämfört med mRNA-vaccinens snitt på 95%.

37 av 100 blir smittade med Astras vaccin. Motsvarande siffror för mRNA-vaccinen är 5 av 100. Dessutom ger Astras vaccin 5 gånger så mycket biverkningar mätt till frekvens. Varför skulle någon föredra Astras vaccin? Enda anledningen till att man fortfarande håller fast vid skiten är att det råder sådan shortage i marknaden vad gäller covid19 vaccin att man resonerar som så att ett även ett jävligt dåligt vaccin är bättre än inget alls. Faller Astras vaccin ur, faller även Sveriges vaccinmål. Det innebär en politisk förlust.
Prestera gärna källor till de där påståendena.
Citera
2021-03-19, 12:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I hur grad gör det det?

Som jag säkert har skrivit minst 10 gånger i denna tråd nu. Antalet inrappoterade biverkningar på Astras vaccin är 5 gånger högre än för Pfizers vaccin.
Citera
2021-03-19, 12:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Seriöst. Tar du inte del av nyhetsflödet alls? Jag har säkert länkat dig minst 5 källor här ovan. Varför fortsätter du att skriva att "jag har hört" "jag har läst" osv?

https://www.dn.se/sverige/en-av-tre-sjukskrivna-nar-omsorgspersonal-fick-astra-zenecas-vaccin/

En enkel googling på detta och jag får upp 67 miljoner träffar world wide. Statistik inrapporterat till Läkemedelsverket och andra länders motsvarigheter är inga konspirationsteorier.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Så länge du fortsätter att länka till sidor som är låsta på ett eller annat vis så kan jag ju bara veta vad du hört och läst.

Nu diskuterar vi ju en genomgång av biverkningar som jag och flera har frågat dig om, men du kan ju inte presentera något annat än en massa inlägg utan information (annat än från dig själv).
Citera
2021-03-19, 12:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
En hypotes kan vara att det ger en bra immunrespons?

Annars vet jag inte.

Ja det är troligt. Skulle vara intressant om man kunde mäta upp det och jämföra med Pfizer, underlaget till en sådan studie finns ju nu.
Citera
2021-03-19, 12:18
Medlem
Citat:
Som jag säkert har skrivit minst 10 gånger i denna tråd nu. Antalet inrappoterade biverkningar på Astras vaccin är 5 gånger högre än för Pfizers vaccin.
Det var inte det jag frågade efter.
Citera
2021-03-19, 12:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Jo det har vi läst rätt många gånger nu
Länka till något som alla kan komma åt eller skriv en korrekt sammanfattning.
Citera
2021-03-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är troligt. Skulle vara intressant om man kunde mäta upp det och jämföra med Pfizer, underlaget till en sådan studie finns ju nu.
Nu kommer ju mer lättillgängliga T-cell-tester. Utefter dessa får vi nog bättre svar på våra frågor.
Citera
2021-03-19, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Prestera gärna källor till de där påståendena.

Du har uppvisat brister tidigare gällande din förmåga att kunna ta till dig information i text. Men visst - håll till godo.

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04516746
Citera
2021-03-19, 12:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det är det inte i UK. Skulle man samla ihop rapporterna från de länder som vaccinerat med AZ skulle det inte heller bli 5 gånger fler biverkningar med AZ vaccin. Sannolikt skulle det bli ungefär samma räknat på biverkningar per miljon doser.
Citera
2021-03-19, 12:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Så länge du fortsätter att länka till sidor som är låsta på ett eller annat vis så kan jag ju bara veta vad du hört och läst.

Nu diskuterar vi ju en genomgång av biverkningar som jag och flera har frågat dig om, men du kan ju inte presentera något annat än en massa inlägg utan information (annat än från dig själv).

Jag tänker inte bekosta dig en prenumeration på Sveriges största dagstidning. Du får väl fortsätta söka information på dina konspirationssajter som hävdar att viruset är en bluff etc. Kan tyvärr inte hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in