2021-03-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hittar fortfarande inget bra svar på min fråga om hur länge vaccinen förväntas fungera? Är tanken att man ska spruta i hela jordens befolkning dessa vacciner en gång per år så kommer kaoset aldrig ta slut.
Det där kan ju ingen svara på ännu.
Citera
2021-03-19, 10:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. En "idé" är, i vetenskapliga sammanhang en "hypotes".

Jag talar om en teori som beskriver orsakssambanden, kausaliteten för det man iakttar.
Ok, jag tror att jag förstår vad du menar. Man kan inte bara lägga fram fakta, man måste också förklara vad det är man visar med denna fakta och på vilket vis det visar att vaccinet inte lämpar sig för t.ex. unga kvinnor.

Du får ursäkta men jag behärskar inte ditt vetenskapliga språk. Du får gärna använda det när du skriver till mig, så länge det är ok att jag frågar om det är något jag inte förstår.
Citera
2021-03-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Att sluta läsa varningstexterna och lita på experter som Tegnell. Säger att han vaccinet är ok så är det rimligen det.
OK. En annan slutats man kan dra är att allvarliga biverkan av läkemedel är väldigt, väldigt ovanliga.

De är inte helt försumbara men som sagt ovanliga.
Citera
2021-03-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Rapporterna från Norge och Tyskland indikerar starkt att de som drabbats av den starka immunresponsen av AZs vaccin är kvinnor, mest yngre. Tipset – i dagsläget - är därför att FHM kommer att ge grönt ljus för AZs vaccin, men inte för kvinnor upp till en viss ålder.

Beslutet kommer att vara problematiskt oavsett. Många kommer att vägra ta AZ pga denna allvarliga biverkan, vilket också är rationellt då knappt några friska och normalviktiga människor under 50 år dör i C19.

Fast å andra sidan så dör knappt några alls av AZs vaccin heller.
Citera
2021-03-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, jag tror att jag förstår vad du menar. Man kan inte bara lägga fram fakta, man måste också förklara vad det är man visar med denna fakta och på vilket vis det visar att vaccinet inte lämpar sig för t.ex. unga kvinnor.

Du får ursäkta men jag behärskar inte ditt vetenskapliga språk. Du får gärna använda det när du skriver till mig, så länge det är ok att jag frågar om det är något jag inte förstår.
Jag är ledsen om jag verkade mästrande, det var inte min avsikt.

Man jag tycker alltså att man ska visa vad det är som orsakar dessa biverkan innan man slår fast att det finns ett orsakssamband mellan vaccinet och blodpropparna.

Hade det varit betydligt vanligare än det är nu, hade jag också dragit öronen åt mig men jag vill minnas att detta är en mer ovanlig biverkan än tromboser till följd av vissa P-piller, exempelvis.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-03-19 kl. 10:52.
Citera
2021-03-19, 10:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Rapporterna från Norge och Tyskland indikerar starkt att de som drabbats av den starka immunresponsen av AZs vaccin är kvinnor, mest yngre. Tipset – i dagsläget - är därför att FHM kommer att ge grönt ljus för AZs vaccin, men inte för kvinnor upp till en viss ålder.

Beslutet kommer att vara problematiskt oavsett. Många kommer att vägra ta AZ pga denna allvarliga biverkan, vilket också är rationellt då knappt några friska och normalviktiga människor under 50 år dör i C19.
Tyskland kör på:

https://www.dn.se/varlden/tyskland-borjar-anvanda-astra-zenecas-vaccin-igen/
Citera
2021-03-19, 10:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Som läget är nu så är det en på miljonen som drabbas av allvarliga biverkningar, medan risken att dö i covid är betydligt högre i alla åldersgrupper.
Citera
2021-03-19, 10:52
Medlem
Madagascars avatar
Stockholm är i särklass sämst på att skjuta vaccin. De är sämst på andel av invånarna som fått ett skott samt samt sämst på andel av invånarna som är färdig-vaccinerade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Hur sjutton är det möjligt att Stockholm är så usla!??
Citera
2021-03-19, 10:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur blev du av med ditt brustna magsår och din hjärtinflammation, hjärtsvikt och leverinflammation?

Mardrömmarna var faktiskt värst! Drömde varje natt att jag inte fick gå på hockey eller hänga på krogen efter 20.30. Hemskt faktiskt!
Citera
2021-03-19, 10:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Precis.

Man kan jämföra det med blindtarmsinflammation.

De opereras oftast men det finns en risk - även vid en så enkel operation.

Skulle man säga "Vi kan inte garantera till 100% att dessa operationer är säkra" och avbryta dem så skulle säkert de flesta överleva en blindtarmsinflammation men en del skulle dö eller få svåra komplikationer.

Säg att 1000 personer om året får svåra komplikationer eller avlider om de inte opereras jämfört med 100 om de får operationen plus då kanske 5-10 st som får svåra komplikationer eller avlider av själva operationen.

Det är lätt (och lite fegt) att bara ställa in dessa operationer och säga att du räddade 5-10 liv och bortse från alla andra som dog.

Det rätta (som kräver lite stake) är att säga att vi genomför dessa operationer men att tyvärr så kommer 5-10 personer avlida av operationen - personer som kanske skulle överleva UTAN en operation men att totalt sett så kommer vi rädda liv.

Helt rätt tänkt! Jag röstar på dig i nästa val.
Citera
2021-03-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Mardrömmarna var faktiskt värst! Drömde varje natt att jag inte fick gå på hockey eller hänga på krogen efter 20.30. Hemskt faktiskt!
Ja, som jag tidigare skrivit i denna tråd; Psyket trumfar fysiken alla dagar.
Citera
2021-03-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp

2/120000 i Norge är indikationen.

Detta är högt. I den studie som FHM gjorde förra året i Stockholm, så dog 5 av 50 000 smittade i åldersgruppen 0-49år. Detta gäller oavsett kön, annan sjukdom, övervikt etc. Således, är du under 50år och frisk, normalviktig, sitt lugnt i båten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in