2021-03-19, 09:50
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Att han inte åker till Tyskland och går på laglig bordell. Undrar om inte Danmark också har bordeller. Jag är lite osäker.
Just nu kanske coronaregler ställer till det. Har ingen aning om bordeller tillåts ha öppet nu, men tvivlar lite på det. Kanske är det en anledning till GL galna beteende, hans vanliga sexköpsresor har fått ställas in (ren spekulation). Annars hade han kanske kunnat ha åkt till Thailand över jul och nyår.
Citera
2021-03-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så det är i Sverige numera i vissa fall olagligt med från båda parter frivilliga samlag och det är i vissa fall olagligt att ha samlag man är helt och hållet övertygad om är ömsesidiga och frivilliga och därmed inte skiljer sig ett dugg från några andra personers frivilliga samlag. Därmed har man när det gäller (oaktsam) våldtäkt avskaffat den mångtusenåriga principen att det man straffar inte bara är handlingen utan ett skyldigt sinne hos en person som är medveten om att handlingen är fel.

Här har jag några synpunkter.

Oaktsamhet ryms inom begreppet mens rea (skyldigt sinneslag). Att sänka tröskeln från uppsåt till oaktsamhet är alltså inget avskaffande på kravet på mens rea. Vill man vara övertydlig kan man uttrycka det som att ett grundkrav för alla former av skyldiga sinneslag är det medvetna risktagandet.

Det finns, nu som då, ett krav på mens rea. Detta krav är uppfyllt så snart du har relevant sinneslag i förhållande till omständigheterna som utgör brott. Huruvida dessa omständigheter utgörs av avsaknad av samtycke, den andra personens berusning, eller någon annan omständighet spelar ingen roll.

Därmed inte sagt att det saknas problem här. Det finns rätt stora problem. Några exempep:

- Det är potentiellt så att beteenden som är normala och heller inte ses som problem av människor i stort är kriminaliserade. (Lagstiftningen är inte förankrad i befolkningens värderingar.)
- Det är oklart vad som är förbjudet. (Rättsosäkerhet)
Citera
2021-03-19, 09:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Att han inte åker till Tyskland och går på laglig bordell. Undrar om inte Danmark också har bordeller. Jag är lite osäker.
Jodå, det finns gott om bordeller i Danmark. En av kvällstidningarna har dock nyligen beslutat ta bort bordell-annonser från tidningen. Men jag antar att ändå sker på nätet nuförtiden.

Men allt utom mataffärer & apotek har varit stängde ett bra tag, så det har antagligen även de flesta bordellerna.

Men, jag tror inte Lambertz är den typen faktiskt.
Citera
2021-03-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jodå, det finns gott om bordeller i Danmark. En av kvällstidningarna har dock nyligen beslutat ta bort bordell-annonser från tidningen. Men jag antar att ändå sker på nätet nuförtiden.

Men allt utom mataffärer & apotek har varit stängde ett bra tag, så det har antagligen även de flesta bordellerna.

Men, jag tror inte Lambertz är den typen faktiskt.
Men vilken typ skulle GL vara då, vill du mena?
En som får besök av sällskapsDam i julhelgen - utan att denna på sedvanligt påbjudet sätt har medfört ett coronatest/vaxxineringsbevis??
Åldringen i denna rätts-såpa kan med rätta misstänkas ha blivit utsatt för Corona-risk?!
Citera
2021-03-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att kalla den anmälde för sugardaddy och gammal och ful går finfint, väl.
Men att kalla icke- anmälerskan (brottsoffret in spe) för flicka/ kaffeflicka/ E-flicka. Det skulle vara ful fult, värre?!
Det är rätt uppfattat av dig. Sugardaddy är en maktposition och inte något förringande, att kalla en vuxen kvinna för flicka är nedlåtande och förringande.

Dessutom så skulle dessa två lika gärna kunnat vara ett par i dagens samhälle. Det finns en del äldre män med unga kvinnor som partners. PG Gyllenhammars fru är t ex 41 år yngre än honom.
Citera
2021-03-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITYMI
Det är rätt uppfattat av dig. Sugardaddy är en maktposition och inte något förringande, att kalla en vuxen kvinna för flicka är nedlåtande och förringande.

Dessutom så skulle dessa två lika gärna kunnat vara ett par i dagens samhälle. Det finns en del äldre män med unga kvinnor som partners. PG Gyllenhammars fru är t ex 41 år yngre än honom.
Just den här kvinnan har ju enligt stoppa pressarna tidigare varit gift med en 28 år äldre man vilket måste innebära att hon bara var obetydligt över 20 när de gifte sig eftersom att de varit skilda några år
Citera
2021-03-19, 10:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Precis så. Hon raderade originalfilen vid tidigare våldtäcktsanmälan men NFC lyckades ändå hitta filen där det visade sig att hennes 19 min (av över en timme) började med meningen efter "tror du inte jag vet hur skönt det är" Läs: knullet.

EAs förklaring var att filen hade blivit för stor om hon tagit med att hon "vet hur skönt det är" att bli (våld) tagen.

Hade åtal väckts om polisen vid anmälan fått hela ljudinspelningen?
Visst kan det vara så att hon klippte ner inspelningen för att kunna maila den till polisen, men det är ändå svårt att inte reagera på vad som EA klippte bort.

1. När EA i början av inspelningen sa:
"Alltså tror du inte jag vet hur skönt det här är"
2. När EA strax efter att Dil*n Uh*n (*=a) lämnat lägenheten, mot slutet av inspelningen, bland annat uttalat:
"Alltså shit, va fan, vi klarade det här"
Allt finns i rättegångsprotokollen.

Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18
Stockholms Tingsrätt 2018-06-15, B 708-18
https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf

Som jag uppfattat det var den fullständiga ljudfilen, inklusive det ovan, raderad innan polisen fick telefonen. Det ovan kom fram efter att NFC plockat fram originalfilen.

I vilken utsträckning detta påverkar EAs trovärdighet när det gäller hennes berättelse om vad som inträffat mellan EA och GL i GLs hem på julafton återstår att se.

Citera
2021-03-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du överdriver när du skriver "godtyckligt". Rätt uttryck är snarare "en bedömningsfråga" där även andra omständigheter ska vägas in

Att ”bedömningsfrågor”, ”helhetsbedömningar” och liknande uttryck inom juridiken åsyftar godtyckliga beslutsprocesser är poängen med att de används. Man lämnar då åt domstolen att konstruera innebörden av ett begrepp i relation till ett konkret fall, antagligen för att lagstiftaren av någon anledning själv inte vill göra motsvarande arbete. Denna begreppskonstruktion är givetvis godtycklig, oavsett att domstolen får vissa riktlinjer från lagstiftaren som gör bedömningen mindre godtycklig än den annars hade varit.

Jag tycker att man som jurist ska veta bättre än att själv luras av juridikens maktspråk.
Citera
2021-03-19, 10:23
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Precis så. Hon raderade originalfilen vid tidigare våldtäcktsanmälan men NFC lyckades ändå hitta filen där det visade sig att hennes 19 min (av över en timme) började med meningen efter "tror du inte jag vet hur skönt det är" Läs: knullet.

EAs förklaring var att filen hade blivit för stor om hon tagit med att hon "vet hur skönt det är" att bli (våld) tagen.
Tänk om originalfilen inte hade kommit fram. Hon försökte alltså dölja den genom att fabriksåterställa telefonen dagen innan hon lämnade in den till NFC (som ändå lyckades plocka fram originalet). Då hade den mannen möjligen fått sitta av sina 2,5 år i fängelse och i resten av sitt liv haft en lagakraftvunnen våldtäktsdom i brottsregistret vilket begränsat hans möjligheter till jobb.

Män som dejtar den här kvinnan i framtiden bör vara väldigt försiktiga, ett givet säkerhetsarrangemang är att ha en egen dold inspelning i gång under akterna samt upprepade gånger ställa bekräftande frågor. Allra bäst är förstås att välja en annan tjej.
Citera
2021-03-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hade åtal väckts om polisen vid anmälan fått hela ljudinspelningen?
Visst kan det vara så att hon klippte ner inspelningen för att kunna maila den till polisen, men det är ändå svårt att inte reagera på vad som EA klippte bort.

1. När EA i början av inspelningen sa:
"Alltså tror du inte jag vet hur skönt det här är"
2. När EA strax efter att Dil*n Uh*n (*=a) lämnat lägenheten, mot slutet av inspelningen, bland annat uttalat:
Allt finns i rättegångsprotokollen.

Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18
Stockholms Tingsrätt 2018-06-15, B 708-18
https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf

Som jag uppfattat det var den fullständiga ljudfilen, inklusive det ovan, raderad innan polisen fick telefonen. Det ovan kom fram efter att NFC plockat fram originalfilen.

I vilken utsträckning detta påverkar EAs trovärdighet när det gäller hennes berättelse om vad som inträffat mellan EA och GL i GLs hem på julafton återstår att se.

P. 2, vad kan det åsyfta, vad ”klarade” de?
Citera
2021-03-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Just den här kvinnan har ju enligt stoppa pressarna tidigare varit gift med en 28 år äldre man vilket måste innebära att hon bara var obetydligt över 20 när de gifte sig eftersom att de varit skilda några år
Om det stämmer så får man ju intrycket att hon dras till äldre män och att det i ännu högre grad indikerar att det inte alls är otänkbart att hon själv skulle ha kunnat välja GL som partner.
Citera
2021-03-19, 10:31
Medlem
lasternassummas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
P. 2, vad kan det åsyfta, vad ”klarade” de?

Enligt rättegångsprotokollet:

«Målsägande A har förklarat att uttalandet syftat på Dil*n Uh*n (*=a) lämnat lägenheten.»

Det kan också tolkas som om det hela var en setup. Nu fanns alla underlag som behövdes för att våldtäktsanmäla och få skadestånd.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in