2021-03-19, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tre vid samma tillfälle som får samma biverkning verkar väldigt osannolikt när denna typ av biverkning hittills förekommit 1 / 1 000 000.
OK. Det är det där med samtidighet vs. kausalitet . . . ?
Citera
2021-03-19, 09:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Tre vid samma tillfälle som får samma biverkning verkar väldigt osannolikt när denna typ av biverkning hittills förekommit 1 / 1 000 000.
Kanske det var fel på en leverans. Det kanske bara handlade om några tusen dosor och Norge hade oturen att använda dem på några unga kvinnor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det vet ju inte jag, då det inte är jag som är säker på det. Men om vi vänder på det, hur kan vi vara säkra på att det inte är så, jag menar det finns starka ekonomiska intressen att öppna Europa igen.
Och som jag skrev i inlägget innan. Varför skänker USA nu bort det vaccin som de vägrat släppa till Europa, då de ville ha det själva.Det kan ju vara så att de inte vill låta vaccinera sitt eget folk med AZ för det är inte helt säkert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet

EDIT: jag vet att detta är en artikel i en tidning men jag har inget bättre svar en så till dig.
Det är mycket vi INTE kan vara säkra på. Jag menar det kan ju vara så att det är aliens som planterat detta virus på jorden. Trolig? Nej men kan vi vara absolut säkra på det?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det är något skumt med AZ. Jag kan inte sätta fingret på det.
Men det kan jag. M-e-d-i-a-h-y-p-e, stavas det.

Det står nästan INGET i media om att t.ex. Pfizer's påstådda effektivitet inte motsvaras av de rapporter som finns på de studier som gjorts på miljontals administrerade doser.
Det står nästan INGET i media om de personer som dör efter att ha fått Pfizer's vaccin.

Under tiden fortsätter vaccinationsprogrammet i UK och vi hade återigen färre antal smittade än t.ex Sverige igår. I VERKLIGA TAL. Och vi har haft EN död person i den blodproppsåkomma som påstås vara orsaken till att folk dör när de vaccineras i Europa.

Om man istället tänker sig att man applicerar "follow the money"-principen på detta - finns det några pengar att tjäna på detta och vem är det i så fall som tjänar på att driva en förtalskampanj mot AZ för att få opinionen att rata vaccinet framför något annat mycket dyrare?
Citera
2021-03-19, 09:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det vet ju inte jag, då det inte är jag som är säker på det. Men om vi vänder på det, hur kan vi vara säkra på att det inte är så, jag menar det finns starka ekonomiska intressen att öppna Europa igen.
Och som jag skrev i inlägget innan. Varför skänker USA nu bort det vaccin som de vägrat släppa till Europa, då de ville ha det själva.Det kan ju vara så att de inte vill låta vaccinera sitt eget folk med AZ för det är inte helt säkert.
De skänker inte bort allt, de skänker bort en liten del. De sitter på 20 miljoner doser. Och JA, det är helt säkert.
Citera
2021-03-19, 09:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Blir ganska trött på när du skriver okunskap. Jag baserar allt jag skriver på egentligen två saker. Resultaten av vaccinföretagens egna FAS3-studier, samt inrapporterade biverkningar från läkemedelsverk runt om i världen. Hur kan det utgöra okunskap?
Bara föra att det genomförs alla möjliga icke randomiserade studier runt om i världen där effektiviteten anges till allt från 0-100% ser inte jag det som några "studier" eller "sanningar". Det är ingen ny kunskap.
Nej, inrapporterade biverkningar och faktiska biverkningar behöver inte nödvändigtvis vara samma sak, men är övervikten för ett vaccin 5:1 rörande inrapporterade biverkningar och datan bygger på miljontals vaccineringar runt om i världen skulle jag knappast avfärda det som en slump.

Att EU nu ändå godkänner vaccinet beror på att de enligt dem själva nyttan med Astras vaccin är större än riskerna. Då jämför de med ingen vaccinering alls.

Det går ändå aldrig att komma ifrån att Astras vaccin inte är ens tillnärmelsevis så effektivt som mRNA-vaccinen. Det går heller aldrig att komma ifrån att Astras vaccin ger betydligt mer och allvarligare biverkningar.

Vilket vaccin sedan var och en tar blir ju upp till den enskilde.
Kan du redogöra lite för vad du kommit fram till när du studerat de cirka 500 000 inrapporterade biverkningarna på de covid-vaccin som huvudsakligen används inom EU.

Detta skulle passa bra i en vetenskaplig tråd.
Citera
2021-03-19, 09:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Eller så var de som insjuknade enäggstrillingar med någon för vaccinet olämplig genuppsättning.
Känns konstigt. Vore annorlunda om fallen var sprida över tid och från olika platser i landet.

Hursomhelst förstår jag norrmännen. Skillnaden är att folk kommer att bli allvarligt sjuka och/eller dö i vaccinbristens Europa om uppehållet blir långvarigt eller om AZ-vaccinet förbjuds, särskilt i länder med stor smittspridning. I Sverige alldeles säkert så.

Norge däremot har ingen stor smittspridning relativt och har haft få döda. Nu har man dessutom ett oklart dödsfall. De kan nog kosta på sig att t.o.m. förbjuda AZ-vaccinet utan större konsekvenser.

Det är den avvägning man har gjort antar jag i övriga länder.

Det är som i USA där många antivaxxare kommer att bli allvarligt sjuka och/eller dör. Var och en gör ju sina val s.a.s.
Citera
2021-03-19, 10:00
Medlem
Citat:
Det är något skumt med AZ. Jag kan inte sätta fingret på det. Dagen innan EMA kommit fram till att vaccinet är ok att använda kunde vi ju läsa artiklar från Norge att man var säker på att propparna berodde på vaccinet.

Propparna kan ju bero på vaccinet och ändå anses säkert?

Det finns massa läkemedel som har mer eller mindre alvarliga biverkningar men som ändå anses som säkra.
Citera
2021-03-19, 10:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är mycket vi INTE kan vara säkra på. Jag menar det kan ju vara så att det är aliens som planterat detta virus på jorden. Trolig? Nej men kan vi vara absolut säkra på det?
Är det verkligen ett argument? För det är otroligt långsökt. Mer troligare är att vaccinet är så ofarligt som vaccin är mest eller att det gömmer sig ekonomiska intressen bakom att EMA nu uppmuntrar till fortsatt vaccinering.
Citera
2021-03-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är väl spekulationer än så länge.

Återigen, det som stör mig med de norska fallen är klusterbildningen. Tre fall vid samma tidpunkt från samma plats samtidigt.

Plats eller tidsbundet?

Statistiskt sett så bör det väl vara ungefär 50/50 mellan män och kvinnor...

"Kommunikation kommer att bli viktig nu, enligt Tegnell:

– Just nu har vi många personer som är tveksamma till vaccinet, då är det viktigt att gå ut med bra och tydlig kommunikation om hur och varför vi fortsätter använda det.
Han säger att de sällsynta, men allvarliga, blodbiverkningarna nästan enbart drabbat kvinnor i yngre ålder.
– Vi behöver titta på den datan närmare."
Citera
2021-03-19, 10:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Kommunikation kommer att bli viktig nu, enligt Tegnell:

– Just nu har vi många personer som är tveksamma till vaccinet, då är det viktigt att gå ut med bra och tydlig kommunikation om hur och varför vi fortsätter använda det.
Han säger att de sällsynta, men allvarliga, blodbiverkningarna nästan enbart drabbat kvinnor i yngre ålder.
– Vi behöver titta på den datan närmare."
Jag svarade här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Vad jag tror och vad jag tycker.
Citera
2021-03-19, 10:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De skänker inte bort allt, de skänker bort en liten del. De sitter på 20 miljoner doser. Och JA, det är helt säkert.
Nej, de skänker inte bort allt. Jag hänvisade till det inlägg som jag skrev tidigare och tog jag med ett citat:
Citat:
2,5 miljoner doser av Astra Zenecas vaccin ska skickas till Mexiko och 1,5 miljoner ska skickas till Kanada, enligt ett uttalande från Vita huset.

Alla som läst om "export stoppet" av AZ vet att det handlar om betydligt mer doser. SVT har skrivit 30 miljoner t.ex. Jag tänkte att alla var så pass insatta att de viste det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in