2021-03-19, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jävla dumma nazister, eller vad säger du IMBILDEN?

Tyskland m.fl. åter på the AZ-train!

Tyskland börjar använda Astra Zenecas vaccin igen
Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, Bulgarien och flera andra länder beslutade på torsdagskvällen att på nytt börja vaccinera med Astra Zenecas vaccin efter att EU:s läkemedelsmyndighet EMA gett klartecken. I dag återupptar Tyskland vaccineringen och den franske premiärministern Jean Castex ska få sin spruta offentligt, för att öka allmänhetens förtroende.
https://www.dn.se/varlden/tyskland-borjar-anvanda-astra-zenecas-vaccin-igen/

Visst, nu när man sett att den förhöjda risken för koagulationskomplikationer mest finns hos yngre kvinnor, så kan man köra på som vanligt igen, eller?
Citera
2021-03-19, 09:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Det är något skumt med AZ. Jag kan inte sätta fingret på det. Dagen innan EMA kommit fram till att vaccinet är ok att använda kunde vi ju läsa artiklar från Norge att man var säker på att propparna berodde på vaccinet.

USA vägrar släppa ifrån sig AZ till Europa, för de vill ha vaccinet själva i den händelsen att de godkänner vaccinet, men i natt fick vi reda på att USA skänker AZ vaccin till Mexiko och Kanada.

Citat:
Samtidigt kom beskedet att USA nu planerar att hjälpa Mexiko och Kanada genom att bistå med vaccindoser till dem. 2,5 miljoner doser av Astra Zenecas vaccin ska skickas till Mexiko och 1,5 miljoner ska skickas till Kanada, enligt ett uttalande från Vita huset.

Astra Zenecas vaccin har fortfarande inte godkänts i USA. Trots det har tiotals miljoner doser av vaccinet köpts och lagrats i landet i väntan på ett godkännande.
Från SVT

Det är ju inte jätte konstigt att man är en smula skeptisk. Vi har ju också sett hur Europa sätter ekonomin framför liv. Jag tänker på hur omöjligt det var för Europa att offra den "fria rörligheten" ens för några månader i början av pandemin. Hade vi gjort det hade kanske världen sluppit pandemin men de ekonomiska intressena som finns i "den fria rörligheten" styr och jag tror faktiskt inte att de bryr sig om några hundratals unga kvinnor skulle dö av vaccinet så länge ekonomin kommer igång igen.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är märkligt vilket genomslag Aftonbladet och Expressen har i den här tråden . . .
Det är ju bara att läsa några av de senaste inläggen så ser man att dags- och kvällspress (så hette det förut) har upplevs som vetenskap, medan vetenskapliga publikationer anses vara propaganda och inte vatten värt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, nu när man sett att den förhöjda risken för koagulationskomplikationer mest finns hos yngre kvinnor, så kan man köra på som vanligt igen, eller?
Men det är väl spekulationer än så länge.

Återigen, det som stör mig med de norska fallen är klusterbildningen. Tre fall vid samma tidpunkt från samma plats samtidigt.

Plats eller tidsbundet?
Citera
2021-03-19, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju bara att läsa några av de senaste inläggen så ser man att dags- och kvällspress (så hette det förut) har upplevs som vetenskap, medan vetenskapliga publikationer anses vara propaganda och inte vatten värt.
Ja, det är upponervända världen här !
Citera
2021-03-19, 09:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Stod i gårdagens Hufvudstadsblad. Finland kommer inte att helt överge AZ nej men Pfizer och Moderna kommer att överta rollen som "folkvaccin" . Exakta siffror framgick ej.

Kan du leta upp den artikeln, hittar inget om det.
Vad menar du med ''folkvaccin"? Finland är ju med i EU och får de kvoter som tilldelas av EU eller kommer Finland köpa in extra doser?
Citera
2021-03-19, 09:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är väl spekulationer än så länge.

Återigen, det som stör mig med de norska fallen är klusterbildningen. Tre fall vid samma tidpunkt från samma plats samtidigt.

Plats eller tidsbundet?
Eller så var de som insjuknade enäggstrillingar med någon för vaccinet olämplig genuppsättning.
Citera
2021-03-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är något skumt med AZ. Jag kan inte sätta fingret på det. Dagen innan EMA kommit fram till att vaccinet är ok att använda kunde vi ju läsa artiklar från Norge att man var säker på att propparna berodde på vaccinet.

USA vägrar släppa ifrån sig AZ till Europa, för de vill ha vaccinet själva i den händelsen att de godkänner vaccinet, men i natt fick vi reda på att USA skänker AZ vaccin till Mexiko och Kanada.

Från SVT

Det är ju inte jätte konstigt att man är en smula skeptisk. Vi har ju också sett hur Europa sätter ekonomin framför liv. Jag tänker på hur omöjligt det var för Europa att offra den "fria rörligheten" ens för några månader i början av pandemin. Hade vi gjort det hade kanske världen sluppit pandemin men de ekonomiska intressena som finns i "den fria rörligheten" styr och jag tror faktiskt inte att de bryr sig om några hundratals unga kvinnor skulle dö av vaccinet så länge ekonomin kommer igång igen.
Hur kunde man vara så säker på att propparna berodde på vaccinet, i Norge? Ärlig fråga. Jag menar folk får proppar även utan vaccin . . .
Citera
2021-03-19, 09:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Minns inte vem det var som ägnade sig helhjärtat åt att skriva ner Phizer BioNTechs vaccin tidigare.
Det var ju enormt mycket biverkningar på det vaccinet också. Mer än 50 000 inrapporterade biverkningar till biverkningsregistret har jag för mig att det var, och det stämde.
Det som inte stämde var att en inrapporterade biverkning inte är samma sak som en faktisk biverkning.

Får ni betalt för att sprida er okunskap eller vad är det som driver er?

Blir ganska trött på när du skriver okunskap. Jag baserar allt jag skriver på egentligen två saker. Resultaten av vaccinföretagens egna FAS3-studier, samt inrapporterade biverkningar från läkemedelsverk runt om i världen. Hur kan det utgöra okunskap?
Bara föra att det genomförs alla möjliga icke randomiserade studier runt om i världen där effektiviteten anges till allt från 0-100% ser inte jag det som några "studier" eller "sanningar". Det är ingen ny kunskap.
Nej, inrapporterade biverkningar och faktiska biverkningar behöver inte nödvändigtvis vara samma sak, men är övervikten för ett vaccin 5:1 rörande inrapporterade biverkningar och datan bygger på miljontals vaccineringar runt om i världen skulle jag knappast avfärda det som en slump.

Att EU nu ändå godkänner vaccinet beror på att de enligt dem själva nyttan med Astras vaccin är större än riskerna. Då jämför de med ingen vaccinering alls.

Det går ändå aldrig att komma ifrån att Astras vaccin inte är ens tillnärmelsevis så effektivt som mRNA-vaccinen. Det går heller aldrig att komma ifrån att Astras vaccin ger betydligt mer och allvarligare biverkningar.

Vilket vaccin sedan var och en tar blir ju upp till den enskilde.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mutationer sker hela tiden så gamlingarna får helt oavsett vänja sig med ny vaccinering varje halvår.. så löjligt argument av dig.
Ja, det är det som sker när man låter viruset replikera fritt i en ovaccinerad population. Det lär så fortsätta, om jag tolkar din inställning korrekt. Du har ju dock redan tidigare här på FB bekräftat att du inte ens bryr dig om lagar och regler så varför skulle moraliska betänkligheter vara något som får dig att bry dig?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Hur kunde man vara så säker på att propparna berodde på vaccinet, i Norge? Ärlig fråga. Jag menar folk får proppar även utan vaccin . . .
Tre vid samma tillfälle som får samma biverkning verkar väldigt osannolikt när denna typ av biverkning hittills förekommit 1 / 1 000 000.
Citera
2021-03-19, 09:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det vet ju inte jag, då det inte är jag som är säker på det. Men om vi vänder på det, hur kan vi vara säkra på att det inte är så, jag menar det finns starka ekonomiska intressen att öppna Europa igen.
Och som jag skrev i inlägget innan. Varför skänker USA nu bort det vaccin som de vägrat släppa till Europa, då de ville ha det själva.Det kan ju vara så att de inte vill låta vaccinera sitt eget folk med AZ för det är inte helt säkert.

Citat:
– Hvorfor er det ikke noe annet enn vaksinen?

– Fordi vi har ingen annen historikk hos disse pasientene som kan gi en så kraftig immunrespons. Jeg er helt sikker på at det er disse antistoffene som er årsaken, og ser ingen andre grunner enn at det er vaksinen som utløser det.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet

EDIT: jag vet att detta är en artikel i en tidning men jag har inget bättre svar en så till dig.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-19 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in