2021-03-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han har en livlig fantasi. Det har han bevisat irl redan tidigare.
Statistiskt sett gör inte Göran ett skit där i sin cell.
Förutom att tänka på Qvickfallet , förstås, när det gäller kniviga rättssäkerhetsfrågor.
Citera
2021-03-19, 00:23
Medlem
Mer.info.007s avatar
Hade varit intressant att höra fler snyfthistorier från MÄ
Citera
2021-03-19, 00:28
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är märkligt och fel att man kan komma med sådana anklagelser idag utan att behöva stå för dem med sitt namn och sin person när det har så svåra konsekvenser för motparten och det är ett brott där frågan i grunden gäller vad som hänt mellan två människor och vem som är trovärdig.

Just detta är viktigt.

Om konsekvensen av att anmäla någon är mild, medan konsekvensen att bli anmäld är omfattande, oavsett utgång i polisundersökning eller rättegångar, då finns ett problem. Och detta är vår verklighet idag.
Citera
2021-03-19, 00:28
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Det är den som påstår att någon begått ett brott mot henne som i slutänden bär ansvaret för utpekandet, inte rättsväsendet, även om de är ansvariga för åtalet till slut.

Det är märkligt och fel att man kan komma med sådana anklagelser idag utan att behöva stå för dem med sitt namn och sin person när det har så svåra konsekvenser för motparten och det är ett brott där frågan i grunden gäller vad som hänt mellan två människor och vem som är trovärdig.

Det är rimligt och rätt att i ett sådant läge granska och ifrågasätta båda parterna och det har också skett här. Folk kommer av olika skäl att komma fram till olika slutsater om vem som är klandervärd.
Det där är ju inte sant. Jag ser x slå ner Y, jag anmäler händelsen som faller under allmänt åtal. Y blir MÅ, jag behöver inte ens vittna.

Möjligen missförstod jag. Tror vi tycker lika
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-03-19 kl. 00:30.
Citera
2021-03-19, 00:34
Medlem
Magictrixs avatar
Lektyrfotografen bloggade det här idag:

"Kriget fortsätter...
När en psykopat hör av sig om att mina gamla blogginlägg skulle förstöra hennes "karriär"/privatliv så är verkligheten mer absurd än fiction!
Att vara ökänd för att leka martyr och försöka driva in skadestånd från alla man möter är INTE ett yrke!
Kanske dags att se om sitt liv om nämndemän börjar nicka igenkännande?"
Citera
2021-03-19, 00:34
Avstängd
LuiLuis avatar
Det skrivs i kvällstidningen att det finns en ljudinspelning på denna misstänkta våldtäkt.

Då undrar man:
• Kan man spela in ljud då man ligger avdäckad?
• Om man nu full och avdäckad klarar av detta, varför ringer man inte 112 istället?

Fler här som tycker likheten vad gäller beteende mellan MÄ Elvir* och den dömda K*rin Lilj* är skrämmande?
Citera
2021-03-19, 00:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är alltså olagligt att ha sex med "en väldigt full person"? Om den väldigt fulla personen visar samtycke är det ändå olagligt?

Det tror jag inte på.

Förövrigt har du helt fel i att den tilltalades juridiska kunskaper påverkar domen. Gärningen är lika olaglig/laglig för någon som inte kan lagen som för någon som kan lagen.

Tillräckligt fulla personer kan inte ge samtycke. Vad som är tillräckligt full är godtyckligt. Om den misstänkte för sin del var övertygad om att personen ifråga kunde samtycka spelar ingen roll om domstolen kommer fram till motsatsen, då blir det frågan om oaktsam våldtäkt.

Så det är i Sverige numera i vissa fall olagligt med från båda parter frivilliga samlag och det är i vissa fall olagligt att ha samlag man är helt och hållet övertygad om är ömsesidiga och frivilliga och därmed inte skiljer sig ett dugg från några andra personers frivilliga samlag. Därmed har man när det gäller (oaktsam) våldtäkt avskaffat den mångtusenåriga principen att det man straffar inte bara är handlingen utan ett skyldigt sinne hos en person som är medveten om att handlingen är fel.

Om Lambetzfallet går till domstol kan man alltså mycket väl komma fram till att Lambertz visserligen uppfattade att målsäganden ville ha sex med honom och var övertygad om det och det kan vara så att målsäganden verkligen samtyckte uttryckligen, men det kan ändå vara våldtäkt pga att målsäganden enligt rätten inte kunde samtycka pga berusning och anser att Lamberz skulle ha förstått det.
Citera
2021-03-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Hennes mönster ser ännu mindre ut som en student på CSN-bidrag.

https://stoppapressarna.se/svenskt/allt-om-lambertz-kvinnan-som-anmalde-valdtakten
Just täta resor till Dubai är nog vanligare bland lyxeskorter än fattiga studentskor.
En ung kvinna som försörjs av en eller flera äldre välbeställda män kallade man förr
kokott. Gränsen till prostitution är inte knivskarp alltid.
Har läst första delen av Marcel Proust "på spaning efter den tid som flytt". Där förekom just sådant. Flera fina herrar kunde försörja en dam på det här sättet så hon kunde leva lite lyxigt och bo fint. Fast där i Paris var det nog lite mer romantiskt. Man åkte hästdroskor som beställdes fram. Sen kunde man besöka damen. Det stod ingenting om några poliser. Nej livet skulle levas.
Citera
2021-03-19, 00:38
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Det är den som påstår att någon begått ett brott mot henne som i slutänden bär ansvaret för utpekandet, inte rättsväsendet, även om de är ansvariga för åtalet till slut.

Det är rimligt och rätt att i ett sådant läge granska och ifrågasätta båda parterna och det har också skett här. Folk kommer av olika skäl att komma fram till olika slutsater om vem som är klandervärd.
Naturligtvis måste MÄ stå för sina anklagelser med sin namn och person. Det vore väldigt konstigt om hon inte behövde uppge sin identitet till rättsväsendet. Lika självklart är det att också hon blir granskad och ifrågasatt under processens gång i likhet med Lambertz.

Jag har väldigt svårt att se hur folkdomstolar som Flashback ska kunna genomföra en meningsfull granskning eftersom tillgången till information är starkt begränsad och den information som finns är filtrerad och vinklad. Vi kan t ex inte höra parterna och ställa frågor till dem.

Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Just detta är viktigt.

Om konsekvensen av att anmäla någon är mild, medan konsekvensen att bli anmäld är omfattande, oavsett utgång i polisundersökning eller rättegångar, då finns ett problem. Och detta är vår verklighet idag.
Hur menar du att det skulle vara annars? Ska den som helt sanningsenligt anmäler ett brott riskera att själv blir dömd om anmälan inte leder till fällande dom I brist på bevis?
Senast redigerad av Sandkaka 2021-03-19 kl. 00:41.
Citera
2021-03-19, 00:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det där är ju inte sant. Jag ser x slå ner Y, jag anmäler händelsen som faller under allmänt åtal. Y blir MÅ, jag behöver inte ens vittna.

Möjligen missförstod jag. Tror vi tycker lika

Ja, du har rätt i att det kan handla om allmänt åtal och det påstådda brottsoffret kan till och med mena att inget brott begåtts. Det hände här: (FB) Känd finansman åtalad för våldtäkt på rivieran

Ja, i sådana fall kan man förstås inte kräva att målsäganden står för något alls. Men det tillhör ändå undantagen.
Citera
2021-03-19, 00:43
Medlem
Dom släpper Lambertz vid nästa häktnings förhandling. Åklagaren vet att det är kört.
Citera
2021-03-19, 00:46
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackniggeryoe
Dom släpper Lambertz vid nästa häktnings förhandling. Åklagaren vet att det är kört.
Vet du något eller är det önsketänkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in