2021-03-18, 22:20
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukt
Johan/Susanna:
Susanna behöver motstånd men grävis är alldeles för snäll, tystlåten och gör allt för att inte störa henne. Hon behöver någon som pratar med och mot henne.

Lars/Ellinor
Varför kaviar ens anmält sig till programmet är en gåta. Vill inte öppna sig och trivs bäst i flyktiga sammanhang. Samtidigt som Ellinor vill öppna sig och verkar jordnära. Kan aldrig hålla.

Anton/Sofia
Anton försöker styra och ställa och få in Sofia i hans Alingsås. Skulle kunna funka om han inte var så otroligt oflexibel och oförstående för andra människors upplevelser.

Tycker att tjejerna har vuxit i detta fjärde avsnitt medan killarna inte har klivit fram som några kap.

För att göra reklam för sin podd?
https://open.spotify.com/show/1EFFUX8VGHeBpknrwSGaDt?nd=1
Citera
2021-03-18, 22:28
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uvin
Redan konstaterats i tråden, men alltså, Anton, hur jävla osmidig får man vara? Okej att han stod på sig i början för sin musiksmak, och inte la sig platt direkt, det kan till och med ses som positivt. Men när låttexten har diskuterats ett varv, och hela jävla rummet, inklusive kompisen, vill gå vidare till något annat för att försöka rädda situationen (38:30), då framhärdar han! "Nej, vi kör! Det är bra diskussion!" Öh, nej, det är motsatsen. Helt sanslöst. Är han helt omogen och emapatistörd? Är det spriten? Förlåt, behövde bara reagera av mig.

Det är inte fönsterglas. Se vid 21:40 i avsnitt 5, på hans öra genom glasögat.

Helt jävla otroligt. Han måste ha dåligt ölsinne eller något? Björn Rosenström var väl kul tills man var 17. Man drar inte upp den på en midsommarfest vid matbordet. Möjligtvis kl 04 när det bara är du och polaren om du nu fortfarade tycker det är något att lyssna på.

Well säg att du ändå startade det, folk småskrattade i 1 min. När de slutar skratta slutar ni sjunga och stänger musiken. Eller så när ni är klara med er föreställning så drar man en överslätande kommentar om ungdomsminnen och att texten är en smula ofräsch. Läget är fortfarande helt ok och det kan räddas. Men nej, du ska ta "diskussionen"? Diskussionen om att du på en midsommarsmiddag ska skråla Björn Rosenström? DHSAJDSHJDKSA för helvete Anton spara Björn till andra tillfällen :S
Citera
2021-03-18, 22:31
Medlem
Susanna: Spottar alltid. Av princip.
Elli-lår: Sväljer alltid. Vill bara ha mer. Gillar smaken och konsistensen.
Sofia: Spottar i början. Sväljer när hon börjat känna sin partner. Men gör olika beroende på humör (som vi ju sett kan skifta fort!)
Citera
2021-03-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Usch, vilken vedervärdig, äcklig sång. Sofias reaktion var adekvat. Inte normalt att vuxna sitter och sjunger med i en sån text och inte reflektera över vad de sitter och sjunger.

Men jag reagerade också över att Anton inte lyssnade in Sofia, när hon sa "att det räcker nu" vid matbordet.

Nä, alla killar är inte såna Sofia. Visst kunde jag som är kvinna, skråla med andra killar i fräcka visor vid studentikosa fyllefester, men det där lät som en superäcklig sång som verkligen går över alla gränser.

(Ja, jag tillhör dem som även tycker gangster-rap är så sjuk, att den ens får existera.)

Håller helt med. Visst, såna sånger kan vara kul när man är 14 år eller redlöst berusad med sina barndomsvänner. Men på en stel fest med en kamera från public service? Nej.
Citera
2021-03-18, 22:35
Medlem
Intressant att se totalskiftet mellan förhållandenas status i dagens avsnitt.

Roligast av allt var att se läkarstudenten se obekväm ut i någon typ av studentikosa haremsbyxor när frugan vill prata om lite känslor. Som läkarstudent ställs man väl ändå för många svåra frågor om bla. döden, jag trodde det var en del av utbildningen?
Citera
2021-03-18, 22:36
Medlem
Ledarens avatar
Anton ska ha skapat en av de mer obekväma stunder jag sett i TV sedan Filip bjöd på rostbiff i "Tro, hopp och kärlek".
Citera
2021-03-18, 22:42
Medlem
mendokses avatar
Jag tror Susanna undermedvetet vill bli satt på plats (som typ alla feminister och alla kvinnor egentligen) och blir bara mer och mer frustrerad över hur mycket Johan trippar på tårna för att inte göra henne upprörd.

Hon vill att han ska dra en gräns då det är hans roll som man. Därför hittar hon bara på nya saker att störa sig på och det blir till slut ett helt sjukt beteende vilket hon även nu fattat själv. Hon förstår förmodligen inte själv varför hon har betett sig så dock.
Johan kanske klarar av att rida igenom det med hans superlugna obrydda stil men frågan är hur förhållandet kommer fungera sedan om han inte kan sätta sig emot henne. Han är bättre än henne, och han måste visa det för att hon ska kunna respektera honom.
Tricket med att dejta en feminist är att inte lyssna på vad de säger, eftersom vad de säger är precis tvärtemot vad de egentligen vill. Hon vill att han tar kommandot, precis som när de virrade runt i skogen.

Relationer mellan män och kvinnor är väldigt lika relationer mellan människor och hundar. Hundarna vill att människan som äger dem ska vara lugna, varma, beskyddande ledare så att de själva kan slappna av i sin roll som undergiven. I brist på tydligt ledarskap måste hundarna ta över ledarrollen själva och då blir de osäkra, förvirrade och aggressiva eftersom de innerst inne vet att de inte kan leda lika bra som människan.

Angående Antons sång är det inte sången som är problemet, vilket också är varför Sofia inte kan säga vad det var för fel på själva sången när de sitter och pratar. De skulle förmodligen kunna garva till låten "knulla barn" om de satt för sig själva och ingen filmade. Problemet var att Anton och hans kompis gjorde mer än hälften av sällskapet obekväma vid middagsbordet och förstörde stämningen helt.
Det hade inte varit lika illa i en större grupp men nu blev det bara killarna mot tjejerna och när de sedan skulle diskutera texten så blir det ännu mer tävling mellan grupperna där killarna ska visa att de har rätt.
Senast redigerad av mendokse 2021-03-18 kl. 23:02.
Citera
2021-03-18, 22:43
Medlem
majkenofdooms avatar
Lars har vuxit för mig (han började dock på många minus). Det finns en viss självinsikt hos honom som jag inte trodde skulle finnas. Sen ju längre in i programmet man kommer blir det ju solklart att han har något form av trauma från barndomen som han har byggt upp en hel fasad för att dölja.

Ellinor däremot verkar ju omättligt behov av känslor på längden och tvären och att öppna sig. Öppnar man sig om religion och tonåren och den andra parten inte gillar prata barndom och inte är religiös så kanske man inte kan räkna med mest respons i världen. Dock ger väl Lars för lite för vad som kan tyckas rimligt, en konstanderade fras och några klappar och hon vill djupdyka.

Både är långt åt varsitt håll, för långt för att det ska kunna överbyggas känns det som.
Citera
2021-03-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmbfb
Johan och Lars är de enda vettiga, resten behöver jobba med sig själva. Även om Lars är lite konstig så gillar jag ändå hans lättsamhet. Folk som ältar mycket och gräver i det förflutna är alltid de som behöver gå till psykologer och är olyckliga, då lever jag hellre som Lars.

Samma här. Kan inte fatta vad fan som är fel med att vara lättsam. Vem FAN orkar älta massa känslor och vara så förbannat djup? I synnerhet om man jobbar inom vården som detta par gör då är det väl fan mer hälsosammare att ta livet lite lättsamt utanför arbetstid.
Citera
2021-03-18, 22:50
Medlem
Är sjuksköterskan adlig? Fan så påkostat det verkade vara hos föräldrarna.
Citera
2021-03-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det var produktionen som sa åt Susanna att ändra sitt beteende, de förstod att hon mobbade honom och att de då hade varit tvungna att avbryta deras medverkan så de tog ett allvarligt snack med henne.

Hur vet du det? Spännande!
Citera
2021-03-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Men kära lilla prinsessan på ärten... nu har vi gått vilse.
Jag hade hoppats på ett NMR-möte men det här är en mycket känslig liten knopp, och hon blir samtidigt en sedvanlig sexistisk prinsessa och en partydödare.

Så 1-0 till Anton för hans normala person. Sofia kan återkomma till programmet när hon är vuxen.

Tycker tvärtom. Anton och hans slafsiga kompis var tölpaktiga. Jag har inget emot Björn Rosenström men sammanhanget här var helt fel. Och han skulle inte framhärda med sitt tjafs sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in