2021-03-18, 21:28
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Sofia reagerade förstås adekvat på låttexten och hade rationella argument att backa upp med. Anton och hans polare har aldrig fått sin jargong kritiserad förut och Anton har trott att den töntiga texten och att skratta åt den understryker hans underfundiga nördpersonlighet. Han är övertygad om att han är en mycket snäll och god person med lättsam klyftig humor. Han är inte alls van att bli ifrågasatt och har förväntningen att Sofia ska ta hela honom som den perfekta mannen han tycker att han redan är. När hon inte agerar som han förväntat sig och fogar sig, tappar han fotfästet.

Antons fel var inte i första hand den omogna grabbjargongen utan att han vägrade acceptera att Sofia tog illa vid sig och behövde smälta uppkevelsen innan hon kunde prata om den. När han reste sig i vredesmod visade han på stor omognad och brist på empati.

Jag tror de kan bygga något på övriga gemensamma kvaliteter men bara om Sofia har tålamod med Antons barnsliga hållning och om han vågar ta tillfälle till självreflektion, med hennes hjälp.

Klockren analys, särskilt angående Antons personlighet.
Blir mycket intessant att se hur detta utvecklar sig
Citera
2021-03-18, 21:30
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
OMG, har bara sett början än - hemma och sjuk men inte riktigt orkat mer- men det här måste vara den värsta intoleransen från en individ mot andra människor jag sett i mannaminne.
Susanna tycker det är jättejobbigt att Johan biter på naglarna och sen blev hon jätteupprörd i en situation då hon varit på honom att han inte får spotta för att han gurglade.
Johan förklarar att han har mycket saliv och dragit ner på nagelbitandet.

Normala människor ger sig inte på andra människors beteendemönster och hackar, styr och försöker ändra på dem i ett sånt här inledningsskede.
Det är inte friskt. Det är totalsjukt.

Kalle terapeuten förklara det med att Susanna är på sin vakt för tidigare relationer hon varit med om. Men, hur kan hon ge sig på sådana skitsaker?
Hon kan klaga på det och bli oattraherad av det men hon har ingen som helst rättighet att domdera och toppstyra den typen av "tiks" som folk kan ha.

"Hur känns det att jag pratar och kommenterar allt du gör?" säger Susanna. (Det var ju bra självinsikt att hon tar upp det.)
Dock, hon har ingen som helst rättighet att göra så med en främmande människa.
För det första är det totalstört (och tänk er vad jävla psykande om ni mötte en sån person), för det andra, vad är det hon ska bevaka i det hänseendet för att inte hamna i samma mönster som tidigare relationer?

Glöm att hon får en relation genom att haka upp sig på skitsaker och detaljer. Hon måste faktiskt vara djupt psykiskt störd. Jag har inte sett något liknande.

Avsnitt tre och fyra va ingen bra look för Susanna, men jag tycker att hon växte i det femte. Grävis kan fortfarande få bättre och jag betvivlar att hon kom till insikt på egen hand, men det krävs likväl förnuft för att erkänna att du har haft en kass attityd.
Citera
2021-03-18, 21:38
Medlem
Gud vad Anton sjönk i detta avsnitt. Tar en shot och en halv öl, sedan kommer könsrocken fram och han vill "ta debatten". Nä du Anton, ta inte den debatten.

Jag är team Ellinor, sexigt med en kvinna som kan prata känslor på riktigt och himla osexigt med en man som saknar den förmågan. Men det kanske är tv-kamerorna?
Citera
2021-03-18, 21:42
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uvin
Redan konstaterats i tråden, men alltså, Anton, hur jävla osmidig får man vara? Okej att han stod på sig i början för sin musiksmak, och inte la sig platt direkt, det kan till och med ses som positivt. Men när låttexten har diskuterats ett varv, och hela jävla rummet, inklusive kompisen, vill gå vidare till något annat för att försöka rädda situationen (38:30), då framhärdar han! "Nej, vi kör! Det är bra diskussion!" Öh, nej, det är motsatsen. Helt sanslöst. Är han helt omogen och emapatistörd? Är det spriten? Förlåt, behövde bara reagera av mig.

Den här tråden är ett måste om man tittar ensam, just för dump av tankar. Men nej, jag tror inte att Anton är empatistörd. Jag tror däremot att varken han eller kompisen har haft några förhållanden tidigare, och att Anton - som nu har brud - ville visa sig på styva linan. Sen såg han det säkert också, som du va inne på, som en chans att stå på sig. Dock otroligt illa valt tillfälle, vilket ju alltid är lätt att konstatera med facit i hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Jag är team Ellinor, sexigt med en kvinna som kan prata känslor på riktigt och himla osexigt med en man som saknar den förmågan. Men det kanske är tv-kamerorna?

Kamerorna gör säkert sitt, men de filmar väl inte 24/7? Det lär ha funnits flera chanser för Kaviar att skruva av korken efter att de gått till sängs eller just klivit upp, men så verkar inte ha skett.
Senast redigerad av fjollcigg 2021-03-18 kl. 21:48.
Citera
2021-03-18, 21:48
Medlem
Anton sjönk i dagens avsnitt... Susanne snäppade upp lite men känns ändå väldigt märklig.
Senast redigerad av arline 2021-03-18 kl. 21:51. Anledning: Blev fel..
Citera
2021-03-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Gud vad Anton sjönk i detta avsnitt. Tar en shot och en halv öl, sedan kommer könsrocken fram och han vill "ta debatten". Nä du Anton, ta inte den debatten.

Jag gillar Ellinor bäst av tjejerna, de andra två verkar knepiga och feministiska.
Vi får se hur de går för de tre paren.
Citera
2021-03-18, 22:02
Medlem
NiccoJs avatar
Anton var kanske 6-7 år då Rosenströms första skiva kom ut. Ändå sitter bonnläpparna o skrålar, ganska fjantigt.
Citera
2021-03-18, 22:06
Medlem
Johan/Susanna:
Susanna behöver motstånd men grävis är alldeles för snäll, tystlåten och gör allt för att inte störa henne. Hon behöver någon som pratar med och mot henne.

Lars/Ellinor
Varför kaviar ens anmält sig till programmet är en gåta. Vill inte öppna sig och trivs bäst i flyktiga sammanhang. Samtidigt som Ellinor vill öppna sig och verkar jordnära. Kan aldrig hålla.

Anton/Sofia
Anton försöker styra och ställa och få in Sofia i hans Alingsås. Skulle kunna funka om han inte var så otroligt oflexibel och oförstående för andra människors upplevelser.

Tycker att tjejerna har vuxit i detta fjärde avsnitt medan killarna inte har klivit fram som några kap.
Citera
2021-03-18, 22:07
Medlem
Lars och Sofia skulle nog passat bra.
Citera
2021-03-18, 22:10
Medlem
Johan och Lars är de enda vettiga, resten behöver jobba med sig själva. Även om Lars är lite konstig så gillar jag ändå hans lättsamhet. Folk som ältar mycket och gräver i det förflutna är alltid de som behöver gå till psykologer och är olyckliga, då lever jag hellre som Lars.
Citera
2021-03-18, 22:14
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Avsnitt tre och fyra va ingen bra look för Susanna, men jag tycker att hon växte i det femte. Grävis kan fortfarande få bättre och jag betvivlar att hon kom till insikt på egen hand, men det krävs likväl förnuft för att erkänna att du har haft en kass attityd.

Men är hon sådär intolerant för andra människors behov överhuvudtaget?
Hon kan ju inte ha några vänner alls om de är tvungna att utplåna sina behov, benägenheter och små ovanor för att hon inte står ut med det.
Det är vansinnigt egoistiskt.

Hon har ingen rättighet alls att kräva att folk ska vara exakt som hon är då det gäller vanor.

Det var det första tjafset också om städning. Hon kollar på att man är på millimetern som henne, annars duger det inte. Och så drar hon in feminism att hon skulle riskera bli nedtryckt om han inte städar exakt lika noga som hon.
Han hade ju städat och fint hos sig nu när vi kom in i hans lägenhet i det här avsnittet.

Ja, hon är falsk och en skruvad despot.
Citera
2021-03-18, 22:16
Medlem
Evikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jmbfb
Johan och Lars är de enda vettiga, resten behöver jobba med sig själva. Även om Lars är lite konstig så gillar jag ändå hans lättsamhet. Folk som ältar mycket och gräver i det förflutna är alltid de som behöver gå till psykologer och är olyckliga, då lever jag hellre som Lars.

Men Johan är glad på riktigt, Lars är på flykt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in