2021-03-18, 10:40
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Jag förstod det första axiomet, men inte de andra två. Skulle du kunna simplifiera dem?

Dessutom, "The free will theorem of John H. Conway and Simon B. Kochen states that if we have a free will in the sense that our choices are not a function of the past..."

Hur kan vår vilja inte vara beroende av det förflutna?
Det är frågan du själv måste besvara om du inte vill motsäga vetenskaplig bevisning.
Införskaffa dig domänkunskaper annorstädes och ta sen med den hit - det är så ohyfsat att bara vilja bli serverad.

Meningen med livet är som sagt att inte vara dum. Försök att leva lite mera!
Citera
2021-03-18, 11:04
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Det är frågan du själv måste besvara om du inte vill motsäga vetenskaplig bevisning.
Införskaffa dig domänkunskaper annorstädes och ta sen med den hit - det är så ohyfsat att bara vilja bli serverad.

Meningen med livet är som sagt att inte vara dum. Försök att leva lite mera!

Du har blivit serverad kunskap av forskare hela ditt liv. Du vill väl inget annat? Gud så ohyfsat... Jag kan försöka leva lite mera genom att be dig simplifiera axiomen, om du förstår dem, det vill säga. Om du vägrar är du snål.
Citera
2021-03-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Absolut, men den är och förblir ju likafullt fortfarande min vilja, varför jag menar att vi, utan motsägelser, kan betrakta den som fri.
Jag kan inte se vari friheten ligger. Det är din omgivning som avgör vilken vilja du får, och du har inget annat val än att lyda denna vilja. Alltså är det alltid din omgivning som bestämmer vad du ska göra.
Citera
2021-03-18, 14:36
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag kan inte se vari friheten ligger.

Friheten ligger i att jag kan göra det jag faktiskt känner för att göra. Frihet känns ganska rimligt att betrakta som motsatsen till tvång.

Citat:
Det är din omgivning som avgör vilken vilja du får...

Självklart är min vilja ett resultat av naturlagar och tidigare händelser som ligger bortom min kontroll, men det kan ju inte gärna förhålla sig på något annat vis. Hur skulle man någonsin kunna skapa sin egen vilja?
Citera
2021-03-18, 14:38
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Hur kan din vilja vara obunden i en bundenhet av naturlagar?

Det är lite oklart vad som avses med termen "obunden" i det här sammanhanget. Vad är en bunden respektive obunden vilja, menar du?
Citera
2021-03-18, 15:14
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Det är lite oklart vad som avses med termen "obunden" i det här sammanhanget. Vad är en bunden respektive obunden vilja, menar du?

En bunden vilja innebär begränsade valmöjligheter, och en obunden vilja är motsatsen. Som sagt, Flammarion formulerade motargumentet väl. Däremot formas viljan av externa faktorer, vilket innebär att viljan är bunden, som Gul-groda påstår. Och det är ett påstående jag kan hålla med om.

Livselixiret kaffe har dig i sitt våld. Och mig med för den delen
Citera
2021-03-18, 16:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Om man förstår sammanhangen så behövs inga såna semantiska lapptäcken.
Jag har i alla fall aldrig hört talas om "obunden vilja".
Citera
2021-03-18, 20:39
Medlem
Citat:
Du har blivit serverad kunskap av forskare hela ditt liv. Du vill väl inget annat? Gud så ohyfsat... Jag kan försöka leva lite mera genom att be dig simplifiera axiomen, om du förstår dem, det vill säga. Om du vägrar är du snål.
Nej, jag har törstigt vandrat runt i öknen och med mödosamt arbete sökt all närande kunskap omkring mig.
Blir inte serverad - jag är tvärtom en sådan där som dagligdags serverar många som undermedvetet ber mig om det!
Mästare måste också serva sina undersåtar, annars tar deras flockmentalitet över och blir farlig på riktigt.

Om du skall lyckas lära dig någonting här i livet på riktigt så får du nog också anstränga dig lite mer.
Du har i vart fall skymtat öknen, men nu måste du börja vandra och sedan vaska all sand efter den dagg som finns där.

Istället för att sätta dig på knä och be mig mata dig kan du väl prova att använda en sökmotor?

Menar du på riktigt att det är snålt att inte serva alla slavar som ber om det?
Nog för att jag är rikligt tjockpluskad, men så rik är jag inte att alla slavar kan vara mina.
Ditt liv är ditt ansvar, om du vill vara egenmäktig. Det vill du väl? Livegenskap är tufft.

Om du mot min förmodan fortfarande önskar bli skedmatad kan du väl åtminstone ta upp frågan i rätt tråd?
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-18 kl. 20:50.
Citera
2021-03-18, 21:50
Medlem
Citat:
Friheten ligger i att jag kan göra det jag faktiskt känner för att göra. Frihet känns ganska rimligt att betrakta som motsatsen till tvång.

Självklart är min vilja ett resultat av naturlagar och tidigare händelser som ligger bortom min kontroll, men det kan ju inte gärna förhålla sig på något annat vis. Hur skulle man någonsin kunna skapa sin egen vilja?
Fast du kan ju aldrig göra något annat än det du känner för att göra (inom ramen för vad din kropp tillåter). Även om du skulle bli hotad att göra något så väljer du att göra det du känner för att göra (eller åtminstone känner mest för att göra av de alternativ som står till buds).
Citera
2021-03-18, 22:00
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Nej, jag har törstigt vandrat runt i öknen och med mödosamt arbete sökt all närande kunskap omkring mig.
Blir inte serverad - jag är tvärtom en sådan där som dagligdags serverar många som undermedvetet ber mig om det!
Mästare måste också serva sina undersåtar, annars tar deras flockmentalitet över och blir farlig på riktigt.

Om du skall lyckas lära dig någonting här i livet på riktigt så får du nog också anstränga dig lite mer.
Du har i vart fall skymtat öknen, men nu måste du börja vandra och sedan vaska all sand efter den dagg som finns där.

Istället för att sätta dig på knä och be mig mata dig kan du väl prova att använda en sökmotor?

Menar du på riktigt att det är snålt att inte serva alla slavar som ber om det?
Nog för att jag är rikligt tjockpluskad, men så rik är jag inte att alla slavar kan vara mina.
Ditt liv är ditt ansvar, om du vill vara egenmäktig. Det vill du väl? Livegenskap är tufft.

Om du mot min förmodan fortfarande önskar bli skedmatad kan du väl åtminstone ta upp frågan i rätt tråd?

Av brist på vatten har din vandring ute i öknen fått dig att se i syne. Ser du verkligen en oas? Det är en inbillning att du skulle vara "mästare över slavar" på Flashback. Att du har läst böcker, och utgår ifrån uttrycket "kunskap är makt" är uppenbart, men du utövar den med en typ av förvrängning; "kunskap är omogenhet". Det säger en del om din brist på självinsikt. Det var visst ingen oas... Det är ett tragikomiskt beteende, med tanke på din mening med livet är att lära känna dig själv så väl som möjligt innan du dör.
Citera
2021-03-18, 22:59
Medlem
Citat:
Av brist på vatten har din vandring ute i öknen fått dig att se i syne. Ser du verkligen en oas? Det är en inbillning att du skulle vara "mästare över slavar" på Flashback. Att du har läst böcker, och utgår ifrån uttrycket "kunskap är makt" är uppenbart, men du utövar den med en typ av förvrängning; "kunskap är omogenhet". Det säger en del om din brist på självinsikt. Det var visst ingen oas... Det är ett tragikomiskt beteende, med tanke på din mening med livet är att lära känna dig själv så väl som möjligt innan du dör.
Kan det vara så att du har missat det väsentliga med min dialektiska metodik? Jag badar.

Jag vill bli motsagd, och att mina argument blir sönderslagna.
Önskar inget hellre än att alla dessa "slavar" lär sig leva fria med egenmakt och ansvar för sina egna känslor.
Istället för att gnälla på mig kan ni väl försöka hitta argument annat än i ert sårade arsel? Det bevisar bara mig rätt.

Att slavmoralister blir sårade av att andra har råd att spela allan är inget argument för mig att sluta, tvärtom.
Givetvis har du rätt i att jag beter mig omoget - att tro att jag tycker annat är ren inbillning -
Däremot förstår du inte att jag vill se er andra bemästra mig (det är detta som är min implicita uppmaning)!
Om du läser länken (om Falstaff fakir) i min signatur så begriper du kanske vad det är för idioti jag begagnar.

Själv tycker du att det är underhållande tills jag vänder mig mot dig?
Det är bara kul när jag sågar folk i din utgrupp?
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-18 kl. 23:04.
Citera
2021-03-19, 00:02
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Kan det vara så att du har missat det väsentliga med min dialektiska metodik? Jag badar.

Jag vill bli motsagd, och att mina argument blir sönderslagna.
Önskar inget hellre än att alla dessa "slavar" lär sig leva fria med egenmakt och ansvar för sina egna känslor.
Istället för att gnälla på mig kan ni väl försöka hitta argument annat än i ert sårade arsel? Det bevisar bara mig rätt.

Att slavmoralister blir sårade av att andra har råd att spela allan är inget argument för mig att sluta, tvärtom.
Givetvis har du rätt i att jag beter mig omoget - att tro att jag tycker annat är ren inbillning -
Däremot förstår du inte att jag vill se er andra bemästra mig (det är detta som är min implicita uppmaning)!
Om du läser länken (om Falstaff fakir) i min signatur så begriper du kanske vad det är för idioti jag begagnar.

Själv tycker du att det är underhållande tills jag vänder mig mot dig?
Det är bara kul när jag sågar folk i din utgrupp?

Du badar till jag drar ur badkarsproppen, unge man.

Om du vill bli motsagd, och få dina argument sönderslagna, bör du backa tillbaka till min fråga istället för att bete dig omoget: Hur kan vår vilja inte vara beroende av det förflutna? "Teoremet" du länkade är sant om våra val inte är beroende av det förflutna. Människan är formade av det förflutna. Människan är en produkt av univerums förflutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in