2021-03-18, 15:04
Medlem
DigGaNs avatar
Efter att Ethereum utvecklare först kom up med "Proof of Stake" så har det kommit upp massa olika alternative och versioner av Proof of Stake, med deras egna för- och nackdelar.

Vad de alla har gemensamt är att de försöker fixa "samförstånds problemet" (consensus) genom att använda andelar i nätverket istället för "Proof of Work" som försöker fixa samma problem genom att göra dyra beräkningsinsatser i massvis av datorer.

Här är några av de existerande Proof of Stake systemen och några exempel på vilken kryptovaluta använder vilket

Proof of Stake CBC/FFG (CBC/FFG PoS) - Ethereum 2.0

I Ethereum så kan du delta i nätverket genom att låsa 32 ETH (just nu) och på så sätt få rätten att köra en "validator node". Denna datorn har i uppgift att säkra nätverket genom att skapa nya block. Om datorn gör fel eller går offline så kommer en del av dina låsta ETH att försvinna, och på så sätt tvinga dig att bete dig bra på nätverket. Man får en del av det nya blocket om man kommer fram med blocket själv, eller om man validerar redan existerande block. Vilka validerare som väljs varje gång bestäms av hur mycket ETH man har låst up.

Pure Proof of Stake (PPoS) - Algorand

Algorands Pure Proof of Stake fungerar lite annorlunda än de andra systemen. Först så kan vem som helst väljas som validerare, om man har åtminstone 1 ALGO i sin wallet, så alla i nätverket får ALGO varje block. PPoS fungerar likt FFG men istället för att välja vem som får validera block baserat på hur många ALGO de har, så väljs validerar slumpmässigt via VRF.

Delegated Proof of Stake (DPoS) - Cardano/Tezos/EOS

Eftersom många Proof of Stake system brukar vara dyra för en vanlig människa att ge sig in i (för att delta i Ethereum 2.0 consensus behöver du ha minst 32 ETH), så har några kedjor valt sig att använda Delegated Proof of Stake. Detta fungerar på samma sätt generellt med skillnaden att istället för att validera själv så röstar du på vem som ska validera. Så du ger ett delegat till någon annan att validera för dig, lite typ som representativ demokrati.

Nominated Proof of Stake (NPoS) - Polkadot

Polkadot använder sig av Delegated Proof of Stake med en tvist. Om du röstar för en dålig "delegate" i Delegated Proof of Stake så händer inget med din egen andel, medans den som validerar förlorar sin stake. Eftersom detta kan missbrukas, så kör Polkadot Nominated Proof of Stake istället där om du röstar för en dåligt validerare, så förlorar du också del av din stake. Detta gör att folket röstar bara för validerare som de faktiskt förstår kommer göra ett bra jobb, istället för i Delegated Proof of Stake system där alla röstar vilt utan att kolla vem valideraren är

Finns det några system jag har missat här? Vilken tror du kommer fungera bäst? Efter att kollat närmare på dessa fyra så har jag kommit fram till att antigen någon version of PPoS eller NPoS kommer vara metoden att gå framåt, men jag har haft fel förut och kan ha fel igen. Det jag känner mig ganska säker på är att DPoS inte kommer att fungera eftersom EOS haft stora problem med att faktiskt göra nätverket decentraliserat och det verkar inte finnas några vägar kvar där som fixar problemen med DPoS.
Citera
2021-03-18, 16:06
Avslutad
Intressant trådstart. Tack!

Är det DPoS du menar är fel, eller faktumet att just EOS implementering är fel?

Jag menar, kan DPoS fungera bättre med en mer decentraliserad token (vet inte hur Cardano och Tezos står sig där)?
Citera
2021-03-18, 16:33
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Intressant trådstart. Tack!

Är det DPoS du menar är fel, eller faktumet att just EOS implementering är fel?

Jag menar, kan DPoS fungera bättre med en mer decentraliserad token (vet inte hur Cardano och Tezos står sig där)?

Jag har inte följt DPoS själv på senaste tiden. Jag ska möta en som jobbar med DPoS i helgen som ska ge mig en bättre bild på hur det ser ut nu för tiden, sista gången jag kollade på det var runt 2019. Men efter det kan jag ge en bättre uppdatering

Vad jag menar med den bilden jag har nu är att DPoS ser ut att dra sig till att inte vara decentraliserat eftersom valutan samlar sig runt omkring de validerare som redan har mycket av valutan och rösterna, och eftersom det inte finns någon skäl att inte rösta (till skillnad från NPoS där man blir straffad om man röstar fel) så kommer massa användare att delegera utan att sätta sig in i den man delegerar till, vilket leder till sämre säkerhet och decentralizering.

I EOS fall (och troligen Cardano/Tezos också, om de inte hittat någon lösning för detta) så har EOS suttit med samma validerare (kallas för Block Producers i EOS) under lång tid nu, och de som redan sitter som validerare har gått ihop och röstar för varandra. Så vart jag vet, så har de inte kommit upp med någon lösning till detta och ser ut som att de är nöjda med hur läget är, till skillnad från marknaden som ser ut att säga att EOS ser rätt dött ut. Om Tezos/Cardano inte har någon lösning till detta, så ser det ut som att de är "dead on arrival" också, men som sagt har jag inte läst för mycket om just DPoS ännu, speciellt inte Tezos/Cardano's version av DPoS.
Citera
2021-03-18, 16:34
Medlem
Vi har Elrond också, dem kallar sitt för Secured Proof of Stake (SPoS):

https://docs.elrond.com/technology/architecture-overview/
https://docs.elrond.com/detailed-comparison/overview/

Just nu krävs 2500 EGLD för att vara en validator.

Citat:
If the validator consistently misbehaves or performs malicious actions, it will be fined accordingly and lose EGLD, an action known as stake slashing, and by also having its validator status removed. This form of punishment is reserved for serious offences.

Validator nodes each have an individual rating score, which expresses their overall reliability and responsiveness. Rating will increases for well-behaved nodes: every time a validator takes part in a successful consensus, its rating is increased.

The opposite is also true: a validator which is either offline during consensus or fails to contribute to the block being produced will be considered unreliable. And a consistently unreliable validator will see its rating drop.

Consensus selection probability is strongly influenced by a validators rating. The consensus process favors validators with high rating and will avoid selecting validators with low rating.

This implies that a node with high rating produces far more rewards than a node with low rating, so it is essential that operators maintain their validators online, up-to-date and responsive.

Moreover, if the rating of a validator becomes too low, it will be jailed. A jailed validator will not be selected for consensus - thus earning no rewards. To restore the validator, it must be unjailed, which requires a fine to be paid, currently set to 2.5 EGLD.
Citera
2021-03-18, 16:47
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Vi har Elrond också, dem kallar sitt för Secured Proof of Stake (SPoS):

https://docs.elrond.com/detailed-comparison/overview/

Just nu krävs 2500 EGLD för att vara en validator.

Tack, jag hade inte sett SPoS innan, spännande!

Snabb tur genom deras whitepaper verkar visa att de inte använder sig av VDF för deras "randomness source" vilket leder till hålet att någon kan manipulera röstningen om man kan hinner göra uträkningen snabbare än vad nätverket kan göra. Verkar vara lite ruschat att man inte implementerade VDF innan lanseringen av mainnet.

Annars är det intressant att de har delat in hela nätverket i shards (likt hur ETH2.0 gör shards) så man kan validera olika delar och på så sätt göra hela kedjan snabbare och mera effektiv total sätt.

Men, verkar också som att vilka validerare som blir valda beror på hur mycket stake man har + en "rating" som alla validerare får. Man får högre rating efter att man har kört sin validerare längre. Verkar som att detta kommer leda till samma problem EOS har, där de bara har X validerare som har funnits där på lång tid utan att ha bytts, vilken leder till sämre säkerhet och mindre total decentralisering.
Citera
2021-03-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Tack, jag hade inte sett SPoS innan, spännande!

Snabb tur genom deras whitepaper verkar visa att de inte använder sig av VDF för deras "randomness source" vilket leder till hålet att någon kan manipulera röstningen om man kan hinner göra uträkningen snabbare än vad nätverket kan göra. Verkar vara lite ruschat att man inte implementerade VDF innan lanseringen av mainnet.

Annars är det intressant att de har delat in hela nätverket i shards (likt hur ETH2.0 gör shards) så man kan validera olika delar och på så sätt göra hela kedjan snabbare och mera effektiv total sätt.

Men, verkar också som att vilka validerare som blir valda beror på hur mycket stake man har + en "rating" som alla validerare får. Man får högre rating efter att man har kört sin validerare längre. Verkar som att detta kommer leda till samma problem EOS har, där de bara har X validerare som har funnits där på lång tid utan att ha bytts, vilken leder till sämre säkerhet och mindre total decentralisering.

Hmm, det står att det ska vara helt random här:
https://docs.elrond.com/technology/secure-proof-of-stake/

Citat:
At the beginning of each round, SPoS selects validators for consensus using a randomness source that can be neither predicted, nor influenced. It is surprisingly simple, requiring only to be calculated from the previous block and to be signed by the consensus leader of the current round (also known as the block proposer). The resulting signature will be the randomness source for the next round, and due to its reliance on the immediately preceding block, it cannot be known more than a round in advance.

....

The time necessary for random selection of the consensus group is exceptionally short (around 100 ms, often less). This efficiency is a consequence of the fact that consensus selection is deterministic once the randomness source is known, thus there is no communication requirement. This allows total round times on the order of mere seconds.

There is a security advantage to having rounds this short: SPoS is built on the premise that a malevolent actor cannot adapt faster than the timeframe allowed by a round in order to influence the block that will be proposed.
Citera
2021-03-18, 17:24
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Hmm, det står att det ska vara helt random här:
https://docs.elrond.com/technology/secure-proof-of-stake/

Verkar som att deras egna dokumentation inte är i kapp deras egna whitepaper (eller tvärtom). Enda man kan göra då är ge sig in i koden, och det har jag inte riktigt tid för nu. Men, i brist på kod, så skulle jag gå efter deras whitepaper iallafall, eftersom det är riktat till människorna som kodar, medans dokumentation är riktat till alla andra.

Såhär säger deras egna dokument:

Citat:

The block proposer is the validator in the consensus
group who’s hash of the public key and randomization
factor is the smallest. In contrast to Algorand’s [3]
approach, where the random committee selection can
take up to 12 seconds, in Elrond the time necessary for
random selection of the consensus group is considerably
reduced (estimated under 100 ms) excluding network
latency. Indeed, there is no communication requirement
for this random selection process, which enables Elrond
to have a newly and randomly selected group that
succeeds in committing a new block to the ledger in
each round. The tradeoff for this enhancement relies on
the premise that an adversary cannot adapt faster than
the round’s time frame and can choose not to propose
the block.
A further improvement on the security of the
randomness source, would be the use of verifiable delay
functions (VDFs) in order to prevent any tampering
possibilities of the randomness source until it is too
late. Currently, the research in VDFs is still ongoing
- there only a few working (and poorly tested) VDF
implementations

https://elrond.com/assets/files/elrond-whitepaper.pdf

Så verkar som att Elrond föredrar snabbare transaktioner före att vara säker på att nätverket inte kan missbrukas. De skyller på att VDFs inte är klara för att användas i production/mainnet, det är därför de inte har det ännu.
Citera
2021-03-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Verkar som att deras egna dokumentation inte är i kapp deras egna whitepaper (eller tvärtom). Enda man kan göra då är ge sig in i koden, och det har jag inte riktigt tid för nu. Men, i brist på kod, så skulle jag gå efter deras whitepaper iallafall, eftersom det är riktat till människorna som kodar, medans dokumentation är riktat till alla andra.

Såhär säger deras egna dokument:

https://elrond.com/assets/files/elrond-whitepaper.pdf

Så verkar som att Elrond föredrar snabbare transaktioner före att vara säker på att nätverket inte kan missbrukas. De skyller på att VDFs inte är klara för att användas i production/mainnet, det är därför de inte har det ännu.

Tror dokumentationen är mer uppdaterad än whitepaper (2019)
Randomness nämns ju bland deras grundpelare:

Citat:
4. Secure randomness source with BLS signing, which makes it non-biasable and unpredictable.
Citera
2021-03-18, 17:43
Medlem
SvenskHODLers avatar
Proof of Stake är en marketing-scam enligt mig. Det är omöjligt att göra säkert och decentraliserat. Det kräver tillit till centrala punkter och det finns diverse attackvektorer. Så PoS är inget man kan säkra ett $1T dollar monetärt nätverk som Bitcoin är iaf. Kanske duger för NFT tokens ...

12 år efter Bitcoins white-paper kom ut så finns det ännu ingen lösning som är lika säkert som PoW, fast utan "energislöseriet". Energiåtgången i PoW är nyckeln till säkerheten. Det finns ingen central server att stänga ner, ingen delegat att muta, inga privatnycklar som kan läcka och skapa stake i nätverket.
Citera
2021-03-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Proof of Stake är en marketing-scam enligt mig. Det är omöjligt att göra säkert och decentraliserat. Det kräver tillit till centrala punkter och det finns diverse attackvektorer. Så PoS är inget man kan säkra ett $1T dollar monetärt nätverk som Bitcoin är iaf. Kanske duger för NFT tokens ...

12 år efter Bitcoins white-paper kom ut så finns det ännu ingen lösning som är lika säkert som PoW, fast utan "energislöseriet". Energiåtgången i PoW är nyckeln till säkerheten. Det finns ingen central server att stänga ner, ingen delegat att muta, inga privatnycklar som kan läcka och skapa stake i nätverket.

Uppenbarligen så fungerar PoS.
Citera
2021-03-18, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Uppenbarligen så fungerar PoS.
Nja, det är ännu på laboratoriet stadiet skall sägas. Ju mer det växer i värde, desto mer utsatt för attacker kommer det bli och då kommer det få bekänna färg.
Citera
2021-03-18, 21:30
Medlem
Cosmos har likt Polkadot ett system där även "delegerare" straffas genom slashing om deras "validerare" missköter sig.
Citat:
Validators in Cosmos have a similar role to Bitcoin miners, but instead use cryptographic signatures to vote. Validators are secure, dedicated machines that are responsible for committing blocks. Non-validators can delegate their staking tokens (called “atoms”) to any validator to earn a portion of block fees and atom rewards, but they incur the risk of getting punished (slashed) if the delegate validator gets hacked or violates the protocol. The proven safety guarantees of Tendermint BFT consensus, and the collateral deposit of stakeholders–validators and delegators–provide provable, quantifiable security for nodes and light clients.
Cosmos Whitepaper
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in