Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-Heart
Tror dokumentationen är mer uppdaterad än whitepaper (2019)
Randomness nämns ju bland deras grundpelare:
https://docs.elrond.com/technology/architecture-overview/
Problemet är runt vad för bild du har i nätverket mellan blocken som produceras. Om du vet vem som deltar i röstningen så kan du manipulera röstningen. I Elrond så vet du vem som deltar och om du kan göra beräkningar snabbare så kan du komma i mellan. Som jag förstår det, så menar Elrond att sharding kan användas som ett annat säkerhets lager här också vilket inte är så begripligt. I Algorand så vet man inte vilka som deltar i röstningen förrns det är klart, så ingen manipulering är möjlig.
Men, massa gissningar här från min sida så jag ska kolla närmare på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Proof of Stake är en marketing-scam enligt mig. Det är omöjligt att göra säkert och decentraliserat. Det kräver tillit till centrala punkter och det finns diverse attackvektorer. Så PoS är inget man kan säkra ett $1T dollar monetärt nätverk som Bitcoin är iaf. Kanske duger för NFT tokens ...
12 år efter Bitcoins white-paper kom ut så finns det ännu ingen lösning som är lika säkert som PoW, fast utan "energislöseriet". Energiåtgången i PoW är nyckeln till säkerheten. Det finns ingen central server att stänga ner, ingen delegat att muta, inga privatnycklar som kan läcka och skapa stake i nätverket.
Om du vill diskutera PoS VS PoW så kan du öppna en ny tråd, skulle vara trevligt att prata om faktiskt

Sen så kan vi hålla oss till diskutera diverse PoS system här.
Citat:
Ursprungligen postat av
TDKii
Cosmos har likt Polkadot ett system där även "delegerare" straffas genom slashing om deras "validerare" missköter sig.
Cosmos Whitepaper
Citat:
Ursprungligen postat av
176-671
Solana (#28) verkar ha en annan approach ”prof of history”+ PoS. Jag kan dock inte säga att jag är påläst.
Tack båda två! Ska kolla närmare på hur de fungerar.