Citat:
Ursprungligen postat av
Axel61
Jo så skulle jag också kunna tänka mig om man vill vara mer oberoende av en central. Så har min situation varit de 16 år jag kört, kunnat sitta hemma och vänta. Men ändå varit bunden till ett schema som bestämt när jag ska köra.
Om privatkörningarna kommer igång igen så skulle det ändå ta tid att etablera sig och göra sig känd som Uber förare. Man bör ändå vara några stycken som kan täcka en större del av dygnet, annars tror jag att folk blir besvikna om du inte är tillgänglig alltid.
Att sen kunna leva på det är en mycket lång väg.
Jag kör för Uber och är anställd av en åkare (som driver åkeriet som en bisyssla, han har ett helt annat jobb också) i Stockholm. Har jobbat så sedan sommaren 2015. Har för det mesta haft taxibilen själv och kunnat börja och avsluta körpassen där jag bor. Före Coronapandemin kunde jag faktiskt leva bra på detta jobb. Jobbade 5 pass/vecka, oftast onsdag till söndag, nästan bara kvällar, ute ca 9-10 timmar i snitt, inklusive raster, oftast ca en halvtimmes rast per pass. Så jobbar jag nu också, men tjänar betydligt mindre p.g.a corona. Nu får jag ut i snitt 11500 efter skatt per månad, före corona var motsvarande siffra 18500 kr. Då kunde jag resa utomlands 2-3 ggr/år, nästan hälften av gångerna utanför Europa. Får se hur det blir efter corona.