Läs då inlägg 96 gällande Lidingö 2020-12-14 Kvinna allvarligt skadad, attackerad med hammare i tvättstugan.
Återkoppla gärna
Om den kvinnan hade dött i tvättstugan så hade säkert hennes man blivit misstänkt p.g.a. tidigare anmälan. Men hon överlevde mirakulöst och kunde själv berätta vad som hänt.
LW överlevde inte och kan inte berätta. Därför misstänktes direkt (och fortfarande) den man som hon hade anmält.
Fallet på Lidingö visar att det kan finnas andra förklaringar. Det måste inte vara den som tidigare blivit anmäld eller den vi tycker har mest motiv.
Som jag fått lära mig i den här tråden så finns motivet endast i GMs huvud. Det kan vara vad som helst. Det visar fallet med polacken tydligt.
Som jag förstår det, var ambulansen först på plats:
A145/11
"Åtgärder som första polis på plats
Jag tjänstgjorde vid aktuellt tillfälle som yttre befäl och befann mig i närområdet då jag som
fösta polis beordrades till platsen. Informationen som gick ut över polisradion var att någon
allmänhet anträffat en livlös kropp på platsen.
Då jag endast några få minuter senare anlände till platsen fanns redan ambulans på platsen.[...] "
HR s.197,202
Larmet kom 14:33
Polis
Biträda ambulans
Livlös kropp
14:37 Tyst framkörning
14:38 Påbörjat uppdrag
14:41 29-3900 HAR HITTAT EN KROPP, KAN VARA SAKNADE LENA,
LIGGER RÄTT I TID
14:42 REJÄL AVSPÄRRNING
Det hade varit aktivitet i området den dagen redan innan. Polisen var redan där, avspärrningar var också redan gjorda, dock i annan del av området. Man pratade om fynd.
Media var där.
"På lördagsförmiddagen hittade polisen ett föremål i området efter tips från allmänheten – och har spärrat av platsen."
//
"Och på lördagsförmiddagen, vid 11:30-tiden, var polisen återigen på plats i närområdet kring Lena Wesströms radhus i Hjärsta, Örebro.
Detta efter att en person från allmänheten ringt in om att hen anträffat ett föremål i skogen.
– Vi har anträffat ett föremål i skogen som vi är intresserade av. Vi tror eventuellt att det har med försvinnandet att göra, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl.
Med tanke på polisens närvaro i området efter försvinnandet, andra avspärrningar, så kunde knappast polisavspärrningar göra att man med bestämdhet kunde säga att det var Lena man hittat.
Däremot borde en ambulans signalera att något ovanligt hänt. Särskilt om man var i närheten planket på Byalagssidan och såg polisen anlända och spärra av.
Det borde man då minnas, att ja, ambulansen var där och polisen spärrade av.
Nej, det går ju inte att bekräfta, vilket dock är vad som sägs (både JS och SD) - men som hon sen dementerar.
Vet hon däremot om att LW ligger där får det ju dignitet.
Det är konstigt alltihop.
Jo, jag har läst FUP och Amb var först, sen den polis du citerade. Det är kontakt med inre befäl, en bil på plats som koordinerar (forts och läs händelserapport så ser du) även om det ska gå undan givetvis. Det stämmer inte på minuten beroende på antal händer som hinner jobba.
Men just detta att dubbelkolla samtal JS och jämföra med aktivitet ser jag som intressant.
Även den buss som nämns, är det första bil el fanns det ens nån placerad på motorvägen vid den tiden?
Amb nämner de som sagt inte, om den nu inte står på "ovansidan".
Framförallt så var huvamannen en man så varför det tjaffsas om detta förstår jag inte.
Hur exakt kan du veta att det var en man?
Att ett vittne säger det? Jo, tjena, alla som vittnat säger sanningen till 110%, dvs lika effektivt som dansante TM
Nej, det går ju inte att bekräfta, vilket dock är vad som sägs (både JS och SD) - men som hon sen dementerar.
Vet hon däremot om att LW ligger där får det ju dignitet.
Det är konstigt alltihop.
Jo, jag har läst FUP och Amb var först, sen den polis du citerade. Det är kontakt med inre befäl, en bil på plats som koordinerar (forts och läs händelserapport så ser du) även om det ska gå undan givetvis. Det stämmer inte på minuten beroende på antal händer som hinner jobba.
Men just detta att dubbelkolla samtal JS och jämföra med aktivitet ser jag som intressant.
Även den buss som nämns, är det första bil el fanns det ens nån placerad på motorvägen vid den tiden?
Amb nämner de som sagt inte, om den nu inte står på "ovansidan".
Var det normal resväg?
Uttalandet "hoppas hon är död" tyder på att det var oklart ifall LW skulle överleva överfallet.
Någon skulle lära sig en läxa, så blev det visst lite tokigt.
Undrar om det namngavs cashens namn per slag?
Enligt rättsläkaren så avled LW inte omedelbart, utan var vid liv ett tag efteråt, dock troligen medvetslös
Hur exakt kan du veta att det var en man?
Att ett vittne säger det? Jo, tjena, alla som vittnat säger sanningen till 110%, dvs lika effektivt som dansante TM
Jag förutsätter att ett vittne som sett personen vet bättre än postare här.
Om den kvinnan hade dött i tvättstugan så hade säkert hennes man blivit misstänkt p.g.a. tidigare anmälan. Men hon överlevde mirakulöst och kunde själv berätta vad som hänt.
LW överlevde inte och kan inte berätta. Därför misstänktes direkt (och fortfarande) den man som hon hade anmält.
Fallet på Lidingö visar att det kan finnas andra förklaringar. Det måste inte vara den som tidigare blivit anmäld eller den vi tycker har mest motiv.
Som jag fått lära mig i den här tråden så finns motivet endast i GMs huvud. Det kan vara vad som helst. Det visar fallet med polacken tydligt.
Och ända så sitter du här vecka ut och vecka in och skärskådar LWs privatliv för att hitta motivet hos henne?
Uttalandet "hoppas hon är död" tyder på att det var oklart ifall LW skulle överleva överfallet.
Enligt rättsläkaren så avled LW inte omedelbart, utan var vid liv ett tag efteråt, dock troligen medvetslös
Eller också tyder det på att LW var försvunnen och HD hoppades att hon var död.
Ja, strokesköterskan är väl känd med multipla skalltrauma, dvs dålig prognos oavsett om den skadade råkar överleva och hamna i resp.