2021-03-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Bra fråga.
Risken att bli drabbad av en allvarlig biverkning av vaccinet ska vara betydligt mindre än att bli allvarligt sjuk av sjukdomen.
Just nu verkar som att risken av biverkningar vara ganska hög.

Finland fortsätter ju vaccinera som vanligt.

UK fortsätter också som vanligt vad jag vet.
Citera
2021-03-18, 16:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det vet jag inte men klistrar in lite av artikeln till dig.
Tack!

Intressant om detta stämmer.

Då blir det stopp, och det blir svårt att konstruera om vaccinet.
Särskilt om man inte vet den exakta mekanismen för biverkningen.
Ännu underligare är att 17 miljoner doser har injicerats, och först nu kommer biverkningarna.

Att man tidigare skulle ha mörkat biverkningarna tror jag inte på en sekund.
Citera
2021-03-18, 16:32
Medlem
Citat:
Lunds Universitetssjukhus rapporterar in 1 avliden efter vaccination med Astrazeneca vaccinet.

https://www.sydsvenskan.se/2021-03-18/sus-anmaler-dodsfall-efter-vaccination-tidigare-frisk-kvinna

Undras om det är handhavandefel?

Lyckats man injicera i blodet istället för i muskelvävnad så ökar antagligen risken för en allvarlig reaktion. Glöm inte kolla leg och CV på den som vaccinerar dig...
Citera
2021-03-18, 16:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har funderat på det där med att den brittiska varianten skulle slå hårdare mot yngre. Det skulle inte förvåna mig om det egentligen är för att ungdomarna levt sterilt ett år.

När pandemin slog tills så hade ju barn och ungdomar fortfarande ett starkt immunförsvar från alla gamla förkylningar (coronavirus) som de haft 2019-2020. Den fördelen lär ju ha urholkats efter ett år utan virus.
Det låter inte speciellt troligt. De flesta människor har rejält med T-celler mot Coronavirus. De försvinner inte på ett år. Det finns gott om teorier som handlar om att korsimmunitet skulle vara orsaken till att vissa människor inte blir allvarligt sjuka av SARS-CoV-2.
Citera
2021-03-18, 16:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dödsfall kopplat till AZ i Lund. Klippt från Sydsvenskan.

Sus anmäler dödsfall efter vaccination – tidigare frisk kvinna dog på Lunds lasarett
En patient på Skånes universitetssjukhus har avlidit, med misstänkt koppling till vaccination. Det bekräftar sjukhuset på torsdagseftermiddagen.

"Enligt närstående till kvinnan var hon fullt frisk innan hon vaccinerades med Astra Zenecas vaccin. Men i samband med vaccinationen fick hon kraftig huvudvärk och influensasymtom. Enligt den närstående fick kvinnan intensivvård, men hennes liv gick inte att rädda.
– Det känns fruktansvärt sorgligt och onödigt. Jag vill att det här ska komma fram, säger den anhöriga till tidningen."

Jag vill absolut inte tona ner det hemska med ett dödsfall, men jag känner igen tonen i citatet från den anhöriga.
Jag kan sätta ganska mycket pengar på att detta är en ”frisk” kulturberikare som strukit med.
Ungefär som den gravida kvinnan i Sörmland som avled av covid-19. Hon var fullt frisk, men man glömde att nämna att hon hade typ 8 barn och var gravt överviktig..
Citera
2021-03-18, 16:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lyckats man injicera i blodet istället för i muskelvävnad så ökar antagligen risken för en allvarlig reaktion. Glöm inte kolla leg och CV på den som vaccinerar dig...

CV? Menar du allvar?
Citera
2021-03-18, 16:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Bra fråga.
Risken att bli drabbad av en allvarlig biverkning av vaccinet ska vara betydligt mindre än att bli allvarligt sjuk av sjukdomen.
Just nu verkar som att risken av biverkningar vara ganska hög.
Hög?
Det är ungerär en på miljonen som drabbats vad man vet.

Om hela jordens befolkning vaccineras med AZ:s vaccin får 7 000 personer allvarliga biverkningar vad man vet idag.

Hittills har cirka 2,7 miljoner människor dött i covid och fler dör varje dag.

7000 personer med allvarliga biverkningar är ett lågt pris för att rädda många miljoner människor från att dö i covid.

10 personer med allvarliga biverkningar i Sverige är ett lågt pris för att få hela befolkningen vaccinerad.

Edit
Många hoppar gladeligen in i sin bil och kör iväg utan en tanke på att det dör 200 till 300 personer i trafiken årligen och att 2000 till 3000 måste vårdas på sjukhus efter bilolyckor.

Nu plötsligt är det ett problem att något tiotal personer kan drabbas av allvarliga biverkningar av ett vaccin.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-18 kl. 16:47.
Citera
2021-03-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ungdomarna har ju gått i skolan som vanligt, förutom att de tvättat händerna lite oftare.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
De yngre barnen har också varit i skola och förskola som vanligt.

Det skulle vara märkligt om god handhygien och i övrigt lite mera försiktighet med att pussas och kramas skulle vara negativt!

Från början fick man ju uppfattningen att det var just pus-och-kramländerna som drabbades värst.
Fast inte ens svenska barn har levt "som vanligt". Det har varit nolltolerans mot förkylningssymptom på både förskolor och grundskolor.

Virus har inte heller cirkulerat i samhället samma utsträckning. Det såg man ju på influensa, RS m.m. som försvann direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det låter inte speciellt troligt. De flesta människor har rejält med T-celler mot Coronavirus. De försvinner inte på ett år. Det finns gott om teorier som handlar om att korsimmunitet skulle vara orsaken till att vissa människor inte blir allvarligt sjuka av SARS-CoV-2.
Det är mer än jag vet, men immunitet mot snälla coronavirus sitter bara i ungefär 6-12 månader (enligt Nature) så det är ju i rätt tidsfönster.

Det här med korsimmunitet är såklart gammal skåpmat. Men jag kan inte minnas att man har diskuterat följderna av att leva sterilt i ett år, eller i alla fall inte i sammanhanget att det skulle vara orsaken varför den brittiska varianten verkar drabba unga personer i större utsträckning.
Citera
2021-03-18, 16:44
Medlem
Returpappers avatar
Ett sätt att minska en alltför stark immunreaktionen är att ge hälften så mycket vaccin, eller anpassa den mer efter kroppsstorlek. Nu gör man inte det alls som jag förstår, lika mycket till alla om de väger 50 kg eller 150 kg.

Om första sprutan gick bra borde den andra inte vara något problem.

Att vaccinering (inte specifikt för covid) kan ge trombocytopeni står faktiskt i vissa sidor som jag hittade men det kanske är mycket ovanligt.
Citera
2021-03-18, 16:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hög?
Det är ungerär en på miljonen som drabbats vad man vet.

Om hela jordens befolkning vaccineras med AZ:s vaccin får 7 000 personer allvarliga biverkningar vad man vet idag.

Hittills har cirka 2,7 miljoner människor dött i covid och fler dör varje dag.

7000 personer med allvarliga biverkningar är ett lågt pris för att rädda många miljoner människor från att dö i covid.

10 personer med allvarliga biverkningar i Sverige är ett lågt pris för att få hela befolkningen vaccinerad.

Det är ett billigt pris sett till totalen.

Men det är ett alldeles för högt pris att betala om det visar sig att orsaken är AZ-vaccinet.
Och det visar sig att biverkningen drabbar yngre, yngre som löper en mycket liten risk att bli allvarligt sjuka av viruset.
Citera
2021-03-18, 16:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja men det är inte omöjligt. Saker och ting blir ju inte bättre för att man vill det, utan för att man gör något åt det!

Klart att det inte är omöjligt. Men det är inte heller speciellt troligt att Sverige skulle ha en sån utstickande IFR.

Din andra kommentar förstår jag inte vad den har för relevans för min fråga.
Citera
2021-03-18, 16:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja vad händer med barn som t ex haft dagmamma, barnpassning av morföräldrar eller inte gått på dagis kontinuerligt innan skolan?

Det tycker jag var en dålig liknelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in