2021-03-18, 14:59
Avslutad
Både ärtsoppa och pannkakor med sylt och grädde är ju jättegott!

Måste du luncha ute? Matlåda är ju en idé på torsdagar annars.
Citera
2021-03-18, 15:02
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Älskar ärtsoppa (Med lite senap i) och pannkakor...Mums..
Citera
2021-03-18, 15:08
Medlem
Tråkigare ju finns ju inte heller i matväg. Så jävla slappt och torftigt!
Hatar ärtsoppa men pannkakor njae, funkar men det är inget jag vill äta helst heller.
Typiskt Svennar som även firar nationaldagen med en flaksa pommac äter skiten. Nördar med andra ord
Citera
2021-03-18, 15:17
Medlem
Firewaias avatar
Härligt med lite ärtsoppa och pannkakor på en torsdag, men det blir nog inte mer än 3-4 ggr per år. Men så är jag inte en mansbäbis som inte kan laga mig en egen middag och måste äta ute varenda dag. Patetiskt att se alla dessa kontorstöntar som inte ens kan koka sig ett ägg.
Citera
2021-03-18, 15:31
Medlem
personligen väljer jag gärna bort ärtsoppan och mumsar i mig en större mängd pannkakor för att bli riktigt mätt. Ärtsoppan är ett onödigt tillägg egentligen. Pankakorna är rika på både protein och energi. Men en del kanske tycker det är gott med ärtsoppa. Jag tillhör inte den gruppen.
Citera
2021-03-18, 15:41
Medlem
Jag älskar ärtsoppa och pannkakor! Gärna med ett glas punsch vid sidan. Men det är något jag lagar hemma i så fall och jag håller med om att det är overkill att en restaurang serverar det varje torsdag. En eller två gånger i månaden borde räcka om handlar om en sedvanlig lunchrestaurang och inte en matsal i ett äldreboende.
Citera
2021-03-18, 16:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

"Rätten är också extremt daterad" skriver du. Enligt vem då? Uppenbarligen inte de flesta då rätten fortsatt är på toppen av menyn och älskas av många. Jag gillar skomakarlåda, strömming och Wallenbergare också men uppenbarligen har ärtsoppan stått sig minst lika bra eller hur menar du?
Citera
2021-03-18, 16:13
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute.
Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor?

1. Med ordentligt med senap och timjan i: jäkligt gott!
2. Mättande
3. Lika klassiskt som sill och nubbe på midsommar

Lunchar man på Eggers så får man dessutom en skvätt punsch till :-)
Citera
2021-03-18, 16:15
Medlem
Citat:
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Alla militärer gör det varje torsdag och kommer fortsätta göra det även när du ligger i graven! Det är faktiskt gris i soppan och det är jättenyttigt.

Stark senap och mycket grädde!

Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Lunchar man på Eggers så får man dessutom en skvätt punsch till :-)

Vissa lever på gräddhyllan och har det bra.

Kul att se att TS får så mycket verbalt stryk i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Svensk husmanskost är nog det äckligaste som finns.

Gå och häng dig, sen åker du hem och betalar själv för det.
Senast redigerad av kneppsomfaen 2021-03-18 kl. 16:35.
Citera
2021-03-18, 16:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi som har passerat 40 så klart.
Jag äter bruna bönor med fläsk också.
Den här klassiska maten gör en mätt hela dagen!
Båda är mycket goda! Och vart tog paltbröd med fläsk och vit sås vägen? Jag tänker nu inte på "pitepalt" (vad det nu är för något), utan den rikiga palten som är gjord på grisblod...
Citera
2021-03-18, 16:28
Medlem
Alltid på en Torsdag i Armèn

Ärtsoppa och iskall Punch - En klassiker
Hugga in på några pannkakor sen..
Citera
2021-03-18, 16:30
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Båda är mycket goda! Och vart tog paltbröd med fläsk och vit sås vägen? Jag tänker nu inte på "pitepalt" (vad det nu är för något), utan den rikiga palten som är gjord på grisblod...
Bra fråga, sist jag åt paltbröd måste varit 10-15 år sedan hos min mormor. Bor dock i Stockholm och min mormor i Ångermanland så kanske vanligare där uppe men aldrig sett på någon restaurang här någonsin vad jag kan minnas. Finns så många grymma rätter som borde serveras mer.

Angående pitepalt är väl det ungefär samma sak som kroppkakor väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in