2021-03-18, 12:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vilket år köptes huset och av vem? Esbs pappa eller?
När Esbjörn var i yngre tonåren och av hans föräldrar. Sen ärvde syskonen det. Och när syskonen dog ärvde Esbjörn det själv genom att syskonbarnen efterskänkte sina andelar till honom.
2021-03-18, 12:20
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Så märkligt detta, men ebba har ju sol å vårat Esbjörn och utnyttjat hans svaghet.
Bra reflekterat och ännu ett exempel att lägga till högen Exempel på högen ’Ebbas tvivelaktiga handlingar. ’
Tillräckligt mycket tyder på det för att hon skulle lägga sig platt och dra sig ur iallafall.
2021-03-18, 12:21
Medlem
Diagnosen på gubben är av mindre betydelse, det måste ju ändå finnas någon som säger att Ebba verkligen utnyttjade gubbfn med. Att det hon gjorde gick över gränsen i det avseendet.

"tjat" är ju rätt harmlöst, det fanns inget hot.

Esbjörn kan inte vittna, endera har han verkligen dåligt minne - eller så har de korkat nog sagt att han har det vilket gör hans vittnesmål meningslöst ändå.

Så.. kan det finnas skriftligt? Sms?
Knappast. Ser inte framför mig att Ebba skickar en förvanskad värdering, eller annat som är felaktigt över ett sms. Det är hon för smart för.

Vittnen? Ebbas vänner lär inte direkt såga hennes agerande.. oavsett.
Ebbas vittne vid kontraktsskrivande lär inte direkt kasta ett objektivts ljus över vad som hände, och sas där.

"officiella" personer. Ingen mäklare, ingenting. Om nu det stämmer att det var släktingar där och sågade ned träd etc så kan ingen direkt heller vittna om eventuella händelser då.

Det är snyggt. Det är clean. Inga spår, eller öppna frågetecken. ingenting.
Nice!

Så kan folk snacka skit om värdinnans ärvda fastighet i många många år....? Trots att det säkert var en helt laglig uppgörelse så... visst.... då borde de väl kunna se med samma ögon på detta....
2021-03-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Juridiskt är det rätt det du skriver, men jag har inte uttalat mig om juridiken utan om vad Ebba lovat på sin Facebooksida.
Jag vet att du vill tolka det som ett oreserverat löfte att inte genomföra affären, om Esb verkligheten inte vill, för att det gynnar dit syfte att få henne att framstå som omoraliskt. Men det är inte ett oreserverat löfte, det finns i en kontext som en del av ett stycke.

Det är inte hon som ska bena ut betydelsen av hur han kan ångra något han inte förstår, det åligger honom själv. I förlängningen kan man till och med hamna i ett resonemang hur man kan vara säker på att det är när han ångrar sig som hans verkliga vilja framförs eller om det var när han skrev på avtalet eftersom han rimligen inte kan förstå varken det ena eller andra.
2021-03-18, 12:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vi vet ju redan att han inte är dement!
Det vet vi efter dom initierade psykologutredningar som gjorts 2010, 2012 och 2020.
Så nej du, inte ens din vilja att överdriva dina åsikter hjälper.
Esbjörn har intyg på att han inte är dement, samt har både rättshandlingsförmåga och förstånd att begripa komplexa saker.
Vi vet att han inte var det 2010 eller 2012. Men det finns ingen undersökning gjord 2020. Det var ju ett papper Ebba viftade med från någon läkare som inte ens träffat honom.
Jag tycker dessutom vi lekmän kan kalla kognitiva funktionsnedsättning för demens, för de leder ju till precis samma svårigheter för den drabbade personen.
2021-03-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Nej det tror tusan det! På 1500-1600-talen visste kvinnorna sin plats (dvs de var omyndiga för det mesta).

Förenklat resonemang om fruntimmer som visste sin plats, det handlar om kvinnor och män som haft mer eller mindre makt, och hur de utövat den makt de har över massorna, i alla tider.

Att vi nu har annat statsskick, eller fler människor som lever bättre än förr, har inget med människan natur att göra, där det alltid gått en skiljelinje mellan goda och onda människor i den krets som utövar makt.

Dina jämförelser med Bamse är vad det handlar om, från upplysta despoter och grymma härskare till folkvalda som förstör det system som möjligjorde deras väg till makten. Vi ser i flera länder hur folk röstar fram diktatur, med odemokratiska ledare. Där en viss retorik går hem hos folk, som vill ha ett bättre liv.

När jag ser Ebba Busch agerande i olika sammanhang vill inte jag att hon tar hand om mig som gammal och svag. När hon kommer med sin retorik, om den verklighet KD ansvarar delvis för i landstingen, vet jag att en röst på henne är bortkastad, för det enda hon vill ha är makt och pengar. I en gränslöshet som hittills har fått passera.
2021-03-18, 12:28
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu var det ej det hon bjöd men
Inte lönt att förklara för någon som inte vill förstå 🤥
Vad menar du? Ebba sa 3,8 Esbjörn svarade 3,9.
Så vad menar du att Ebba inte bjöd.
Jag tycker att om man är mrdveten om att det finns en värdering på 4,2 (+\-) är det ju något fel på en om man som säljare inte säger 4,4 som första bud när någon bjuder 400 tusen under värderat pris på huset. Jag hade till och med sagt minst 4,6. Det vill säga höjt det hon sänkte.
2021-03-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jasså, vad menar då tingsrätten med

Det är den som påstår att ett giltigt avtal föreligger som har bevisbördan.

Vi får nog tänka att de ska bevisa lite båda två.
Du läser bara de meningar som du tror talar för din fantasi. Läs gärna även nästa mening.

”Om någon kan visa upp en skriftlig handling som framstår som ett bevis om ett avtal, blir det den utpekade motpartens sak att motbevisa att ett avtal har kommit till stånd.”

Det finns ett skriftligt avtal så den delen är nu bevisad. Då återstår att motbevisa det.
2021-03-18, 12:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Är du medveten om att de redan mötts i rätten? Att om Esbjörn är dement har hans ombud haft god tid på sig att skaffa intyg om detta och ordnat god man eller förvaltare? Om dessa intyg varit utfärdade korrekt hade rätten redan tagit ställning till dem. Rätten har inte gjort något av detta. Vad säger det dig? Mig säger det väldigt mycket.
.
om en demensutredning är pågående så är den inte klar än. Du vet det är precis den typen av sjukvård som får vänta när vi har en brinnande pandemi i vår värld. Denna typ av utredning är det normalt långa väntetider för och de tar tid att genomföra.
2021-03-18, 12:37
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag förstår inte att det fortfarande inte verkar ha gått in i huvet på en del. Det framgår tydligt av den inlänkade MUF sammanställningen att avtal otvetydigt föreligger. Esbjörn saknade inte rättshandlingsförmåga varken vid avtalspåskriften eller vid MUF. Tvång föreligger inte.
Här borde det vara solklart vad som gäller.
Det som var nytt var att Esbjörn uppgav att han inte förstod vad han signerat. Vilket jag tycker är en ny efterhandskonstruktion eftersom ånger inte funkar. Med varför signerar han avtalet och även paginerar varje sida? Fattar man inte så frågar man eller vägrar skriva. Han har ju försjutton dessutom varit ingenjör så han har ju en del i skallen. Han var ju rättsförmögen (eller vad det kan heta).

Hade Esbjörn varit senil, lite "off" eller besvärats av "minnesluckor", hade han aldrig kunnat hålla en uppdiktad story tät, utan slirat och sumpat detaljerna. Här ser man klart att gubben går efter ett "manus" som snickrats ihop av Binninge, för att försöka med 31:an.

Det dom gjorde bort sig på stavas koordination, då det var flera kockar i denna soppa. Sen blev ju Esbjörn torpederad via TV4:as bortklippta inslag som sen visades 4 dar senare med resultatet att Marcus Oscarsson tvingades fimpa hela facebook-sidan om detta ärende av TV4:s jurister, om nån nu ev skulle anmäla dessa 2 inslag till GRN skulle TV4 garanterat torska i granskningen.

Att Binninge m.fl lagt upp en viss strategi för att pressa Ebba att backa är solklar.
1: Den famösa facebook-diskussionen var första stora beviset. (raderat nu-men sparat)
2: Monicas gnäll i FB över att kommunen inte ville placera EsB var andra beviset (raderat nu)
3: EsB:s andra mål där en annan helt okänd "jurist" företrädde EsB, annars skulle det äventyra upplägget.
4: Binninge:s "avhopp" och försök att fördröja än mer sket sig också.

Det enda positiva i detta ärende är att sveriges medborgare får se hur illa vårt rättssystem fungera då man utan kontroll släpper in personer som "ombud" som helt strider mot den vandel som ombuden förutsätt att ha, och att mediadrev med lätthet kan påverka nämndemännens beslut i olika ärenden.

Mest frapperande är att advokatsamfundet valt att vara helt tysta i denna juridiska cirkus, att jämföra med t.ex ASAP Rocky, Assange, Quick-målet med flera där dom yttrat sig under pågående process, här väljer förbundet total tystnad. Uppsala Tingsrätt har mer och mer blivit ett vuxendagis...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vad menar du? Ebba sa 3,8 Esbjörn svarade 3,9.
Så vad menar du att Ebba inte bjöd.
Jag tycker att om man är mrdveten om att det finns en värdering på 4,2 (+\-) är det ju något fel på en om man som säljare inte säger 4,4 som första bud när någon bjuder 400 tusen under värderat pris på huset. Jag hade till och med sagt minst 4,6. Det vill säga höjt det hon sänkte.

ja exakt. Det är ett tydligt tecken att man inte har en j-a aning om pengars värde eller har någon vana alls vid fastighetsköp.

Att köpa utan budgivning, utan visningar = man förväntas få betala mer än den värdering som finns.

Esbjörn sitter alltså med "makten", men lägger ett underbud... men men... han har alla hästar i stallet.
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du läser bara de meningar som du tror talar för din fantasi. Läs gärna även nästa mening.

”Om någon kan visa upp en skriftlig handling som framstår som ett bevis om ett avtal, blir det den utpekade motpartens sak att motbevisa att ett avtal har kommit till stånd.”

Det finns ett skriftligt avtal så den delen är nu bevisad. Då återstår att motbevisa det.
Jag läste den biten oxå.
Och jag har ångrat mig, det verkar inte alls mest strategiskt riktigt för Ebba att de till att ha saker som stärker hennes ord. Hon kan bara luta sig tillbaka och tugga tobak till i höst. Sen kan hon glida in på tingsrätten i dagarna tre och titta på när Vresbjörn krossas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in