2021-03-18, 11:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Mitt fetade.

Detta är pudelns kärna. Esb tror nog faktiskt att han kan vrida klockan tillbaka bara han tjurar tillräckligt tydligt. Det har nog hans "rådgivare" också trott.
Klart att han är en tjurgubbe. Varför tror du jag kallar honom Vresbjörn?

Men enligt mig så ser pudels kärna olika ut beroende på från vilket håll man tittar.
Esbjörns egna kärna.
Det enda Vresbjörn säger är att han ångrat sig. Han säger inte att det finns felaktigheter i förfarandet.
Kolla här detta står att läsa i den delen som är sammanställd av tingsrätten
Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet. Esbjörn Bolin gör inte heller gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning. Vad gäller det sistnämnda antecknas dock att det är domstolen som känner rätten

Det sista är intressant, här utsliter inte tingsrätten att Esbjörn faktiskt inte förstår fast han själv påstår sig göra det.

Den kärnan Ebba borde se.
Jag menar att vare sig Ebba har rätt till att genomföra köpet eller inte. Och oavsett hur smidigt det vore för henne att bo där. Så kommer det att förstöra hennes karriär att driva en tvist och kräva 400 tusen i vite av en gammal man med en kognitiva funktionsnedsättning. Och där tingsrätten säger. Apapap, det är vi som bedömer det när motparten säger att han inte lider av någon psykisk störning. Detta plus alla små taffliga och klumpiga fel hon gjort, skriver att Esbjörn fått ta del av två värderingar, att han ska stå för hantverkskostnader efter att värderingen är gjord, och när hon till råga på allt betalar mindre än hennes egen värderings minsta pris. Så tycker jag att hon borde se att hon inte kan vinna detta även om hon vinner huset.

Jag tycker ju i och för sig att Ebba känns som en ganska obehaglig person. Men jag tycker att det är jag som är hennes vän, som säger sluta stopp du mister trovärdighet, god will och begår kariärsmässig Seppuku om du driver igenom detta.
Jag tycker att alla ja-sägare som blint försvarar och bortförklara faran i att driva detta mål gör henne en gentjänst.

Att inte förstå att detta riskerar att bli en trovärdighets kris är att stoppa huvudet i sanden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Den riktige Hugo Grotius hade aldrig accepterat att ett fruntimmers som Ebba Busch härjar i politiken och i bostadsträsket.

Men vem bryr sig om de rättigheter en äldre människa har av naturen given honom av den banala anledningen att han bara är en människa?
Jag har noterat för ett tag sedan att du anser att unga kvinnor bör ha sämre rättigheter än äldre män, du vill inte ens se dem som politiker eller husägare. Det är en ganska ålderdomlig syn både på jämställdhet och demokrati.
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Eftersom ännu ingen lagfart beviljats skulle det räcka om de tre upprättade exemplaren av köpeavtalen revs i bitar.

Och Esbjörn går därifrån med Ebbas handpenning, tar sina egna utgifter och får behålla fastigheten, när Ebba får ta sina utgifter plus all skit hon fått på sig.

Riktigt bra deal som jag verkligen tror att alla inblandade kommer acceptera. Not.
2021-03-18, 12:03
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Den riktige Hugo Grotius hade aldrig accepterat att ett fruntimmers som Ebba Busch härjar i politiken och i bostadsträsket.

Men vem bryr sig om de rättigheter en äldre människa har av naturen given honom av den banala anledningen att han bara är en människa?
Nej det tror tusan det! På 1500-1600-talen visste kvinnorna sin plats (dvs de var omyndiga för det mesta).
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Och Esbjörn går därifrån med Ebbas handpenning, tar sina egna utgifter och får behålla fastigheten, när Ebba får ta sina utgifter plus all skit hon fått på sig.

Riktigt bra deal som jag verkligen tror att alla inblandade kommer acceptera. Not.
Där är vi helt överens.
Medlem
ragnarokkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
En senil person är mycket olämplig. Vem tänker du initsierar en sådan undersökning på en person som Wresbjörn?
Han har inga barn och hans Sambo är död. Det ligger i en demens sjukdoms natur att vilja dölja sitt tillstånd för omgivningen. Man slutar inte skämmas för att man är gammal och man vill behålla sin värdighet fast man är gammal.

Jag tvivlar på att Vresbjörn själv skulle söka för detta. För att nästan ingen gör det på eget bevåg.

Med det inte sagt att Vresbjörn är dement. Men vi vet inte att han inte är det. Som sagt en demens utredning.
Men bara kognitiva funktionsnedsättning kan vara nog så besvärliga.
Här kan du läsa om Kognitiv hälsa och funktion under åldrandet från statens utredningar.
http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2013/05/eb6fc16d.pdf

Är du medveten om att de redan mötts i rätten? Att om Esbjörn är dement har hans ombud haft god tid på sig att skaffa intyg om detta och ordnat god man eller förvaltare? Om dessa intyg varit utfärdade korrekt hade rätten redan tagit ställning till dem. Rätten har inte gjort något av detta. Vad säger det dig? Mig säger det väldigt mycket.

Men du fortsätter din politiska kampanj och hoppar från isflak till isflak. Kanske blåste det ovanligt mycket den dagen så Esbjörn inte hörde riktigt? Och tydligen vet du också hur nära motorsågarna de stod också. Det är bara du som inte märker hur ihålig din kampanj är.

Esbjörn har blivit utnyttjad och utsatt för rena övergrepp och är under hård press. Men inte av Ebba.

Har han ens blivit av med körkortet än? Rätten kan vara snabb att återkalla sånt för åldringar.
2021-03-18, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ebbas meningar:
Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.
Som jag läser meningarna backar Ebba ur affären dels om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, dels om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill.

Så det finns här två budskap.

Det ena, som Ebba inte tror på, är att Esbjörn inte är kapabel att fatta beslut av den aktuella arten. Är det dock så är Ebba villig att inte genomföra affären.

Det andra är att om Esbjörn verkligen inte vill; alltså faktiskt har möjlighet att göra denna typ av affärer men har ångrat sig. Då skriver Ebba att hon inte ska genomföra affären.

Esbjörns talan i rätten bygger på att han har ångrat sig för att han inte förstod att han skrev på ett avtal eller vad äganderätt betyder. Om domstolen går på den linjen så kommer självklart EB att backa ur affären. Men det återstår att se om Esbjörn verkligen har ångrat sig för att han inte var kapabel att fatta beslut, som han själv hävdar.

Bevisbördan ligger inte hos EB, den ligger hos ESB att visa att han ångrade sig för att han inte var kapabel att förstå att han skrev på ett köpeavtal.
2021-03-18, 12:07
Medlem
En sak jag funderat på är när papperna skrevs och röjarbetarna var där samtidigt.
Esbjörn sade ju då till ebba; ”dom får bara ta ner döda träd och små träd”.
Varvid ebba gick till fönstret och sade till dom detta...

Alltså ... om han säljer huset har ju ebba rätt att ta ner varenda träd hon vill.

Och varför skulle ebba spela och säga detta till dom, då visste hon ju att Esbjörn inte vart med på noterna.

Så märkligt detta, men ebba har ju sol å vårat Esbjörn och utnyttjat hans svaghet.
2021-03-18, 12:10
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Att man vill flytta och renovera pga av Corona finns väl inget som säger.
Att hela världen flyr för detta patetiska viruset gör inte måste man måste flytta.

Varför skulle Esbjörn stå för hantverkarkostnaderna?
Huset köptes ju i befintligt skick.
Ja varför skulle Esbjörn stå för hantverkskostnader. Det är den stora frågan. Men Ebba säger i ett raderar Facebook meddelande
-att sanering, tömning av förråd, städning av tomt och hantverks kostnader
Är anledningen till det avdrag som gjorts på priset.

Det finns massor som säger att folk vill flytta längre från stadskärnan och önskar att bo i hus på grund av Corona. Typ hela bostads marknaden faktiskt.
Googla på saken så får du se att jag har rätt.
Hipsters som nu inte orkar vara så coola längre, vill nu självförverkliga sig själva genom husrenovering.
2021-03-18, 12:13
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörns talan i rätten bygger på att han har ångrat sig för att han inte förstod att han skrev på ett avtal eller vad äganderätt betyder. Om domstolen går på den linjen så kommer självklart EB att backa ur affären. Men det återstår att se om Esbjörn verkligen har ångrat sig för att han inte var kapabel att fatta beslut, som han själv hävdar.

Bevisbördan ligger inte hos EB, den ligger hos ESB att visa att han ångrade sig för att han inte var kapabel att förstå att han skrev på ett köpeavtal.
Juridiskt är det rätt det du skriver, men jag har inte uttalat mig om juridiken utan om vad Ebba lovat på sin Facebooksida.
2021-03-18, 12:14
Medlem
Vilket år köptes huset och av vem? Esbs pappa eller?
2021-03-18, 12:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Jasså, vad menar då tingsrätten med

Det är den som påstår att ett giltigt avtal föreligger som har bevisbördan.

Vi får nog tänka att de ska bevisa lite båda två.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in