2021-03-18, 11:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Eftersom ännu ingen lagfart beviljats skulle det räcka om de tre upprättade exemplaren av köpeavtalen revs i bitar.

Och alla utgifter som den drabbade har fått lägga ut + handpeng?
Det är detta allt handlar om ej att det inte går.
Esb vill bara riva
EB vill ha för sina utlägg
Fullt normalt i mina ögon.
2021-03-18, 11:28
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Och alla utgifter som den drabbade har fått lägga ut + handpeng?
Det är detta allt handlar om ej att det inte går.
Esb vill bara riva
EB vill ha för sina utlägg
Fullt normalt i mina ögon.
Givetvis måste båda parterna vara överens om hur allt ska lösas.
2021-03-18, 11:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det finns självklar massor av olika 80-åringar. Min första länk handlade ju just om 80-åringar som jobbar och hur man tänker på ljussättning vid deras arbetsplatser. Jag är övertygad om att om du frågar dina två 80 åringar så kommer båda att bekräfta att de har betydligt sämre mörkerseende än när de var unga. De kommer oxå att bekräfta att de har större problem med ögon än förr och att det är svårt att urskilja samtal i bullriga miljöer. För att de har ögon och öron som funkat i 80 år. Kroppen blir sliten när den blir sliten funkar den sämre. Att kalla något som drabbar alla. Det vill säga åldrande, för diskriminering säger betydligt mer om dig än om mig. Sen är självklart åldrandet och när det drabbar dig individuellt, det finns kärnfriska 90 åringar.

Men att förneka åldrandets påverkan på människor är som att förneka att barn växer. Åldrandet är en del av livet. Och det kommer att drabba och påverka alla av oss som får leva. Det börjar om man ska hård dra det i 39- års åldern så vi får väll tack gud för att det är en ganska långsam process.

Min farmor var krutgumma. Bodde själv i lägenheten utan hemtjänst till hon var 91. Fullständigt klar i huvudet, men visst var hon lomhörd och skumögd och även om hon var klar hade jag aldrig velat att hon gick igenom en stor fastighets affär själv. För att det tog längre tid för henne att ta in och bearbeta ny information.

å vad bra, då finns det ju en massa att jämnföra med. På hur många har han skrivet hela sitt namn?

Tyvärr, jag är ledsen det finns inget du kan ta för att vidga dina perspektiv.

Det är ju inte som att anledningen till att jag inte tycker att Esbjörn är ond och har fel, ( men med intellektuell och kropp som en 20-åring) och Ebba är god och har rätt. Beror på att jag inte förstår vad ni menar. Jag har idiot förklarar inte heller dig för din åsikt.
Och då begår ju faktiskt dessa invandrare ett brott mot enligt Svensk lag.

Så du tänker alltså att det inte finns någon form av kollektiv etik som håller ihop ett samhälle?
Självklart finns det många olikheter men jag vill tänka att likheterna är större. Att det är det som binder ihop oss och gör att Sverige är Sverige. Och detta handlar ju just om vad som hände i Sverige i somras.

Ingen har påstår annat än att det har ett stort renoveringsbehov. Men det är ett renoveringsobjekt med strand tomt, i ytterkant av storstadsregionerna. Dessa Renoveringsobjekt är det hetaste som finns.

Du får ruckla det hur mycket du vill. På öppna marknaden hade det gått för närmare 6 miljoner. Folk vill flytta i Corona och folk vill renovera.
Att Ebba köpte det för 3,9 är oskäligt. Synd att hon inte gav 5 miljoner från början. Då hade man iallafall inte tänkt att hon var oredlig från början.

Lite intressant är ju att det i inlagan till tingsrätten inte står ett ord om hantverks kostnaderna Esbjörn skulle stå för efter det att huset var värderat. Det att hon gjort två värderingar var oxå borta. Jag kan ju tycka att det är väldigt oskäligt att bjuda 200 tusen under minus värderings budet. Det vill säga 400 tusen under det som påstås vara värderingsbudet.!

Nu var det ej det hon bjöd men
Inte lönt att förklara för någon som inte vill förstå 🤥
2021-03-18, 11:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Precis och det är där Esb drog från mötet.
Vände i princip i dörren.
Binninge var inte ens där som stöd.
Och iom det ville han ej träffas mer.
Det var efter det EB lämnade in till tinget.
2021-03-18, 11:36
Medlem
Citat:
Eftersom ännu ingen lagfart beviljats skulle det räcka om de tre upprättade exemplaren av köpeavtalen revs i bitar.

Det räcker inte för att återställa alla andra delar. Handpenning ska återgå till köparen, alla kostnader för köparen ska ersättas av säljaren. Sådant ska det skrivas avtal om.

Dessutom bör båda parter vara på samma ställe när detta sker och det bör nog dessutom skrivas ett dokument (med bevittnade underskrifter) om att alla exemplar av kontraktet som "rivs" är i original och att det inte finns ytterligare original eller kopior. Det finns idag så avancerade kopiatorer att det inte är möjligt för ett otränat öga att avgöra om det är ett original eller kopia man har framför sig. Så det bör nog både köpare och säljare vara angelägna att försäkra sig mot.

Jag kan dessutom bara gissa mig till att Lantmäteriet också vill ha ett bevittnat dokument om att affären har återgått, för att avsluta ärendet om vilande lagfart.

Om man ska reversera en fastighetsaffär tillsammans med en sån lögnaktig person som Esb visat sig vara och med det entourage som han har, är det nog bäst för motparten att ordna med både livrem, hängslen och vittnen.
2021-03-18, 11:41
Medlem
Citat:
Eftersom fastighetsköp är ett formalavtal med krav på skriftlighet så tror jag inte på din idé. Däremot tror jag att det Ebba utfäst kan skada henne politiskt och mänskligt om hon inte infriar det.

Detta är mycket svårt. Jag är vilsen, men känner på mig att det är detta som fattas i denna tvist.

Det avtal som skrevs på av parterna är enligt Jordabalken ett bindande avtal utan formkrav, om att skriva ett avtal med formkrav. Frågan är om det går att häva, och jag tror det går, eftersom man inte slutfört köpet med en lagfart.

Min uppfattning är att det är fel sorts talan i domstolen. Jag ser mer en talan där Ebba Busch inte accepterar Esbjörns hävning och har rätt till ersättning för skada, om hon lidit skada, orsakad av Esbjörn.

Hade Ebba Busch haft ett köpebrev med formkrav uppfyllda enligt JB, som är tvingande rekvisit för att beviljas lagfart med vändande post, hade Ebba haft en lagfart, och då hade det varit kört för Esbjörn.

Detta är svårare juridik än vad ombuden, från båda parter i denna tvist behärskar. Det är på nivå professor i civilrätt, eller affärsjuridisk advokatbyrå som sysslar med fastighetsöverlåtelser. Det är en balansgång mellan den fria avtalsrätten och tvingande regler i Jordabalken, där ett köp inte alltid blir bindande trots att det rör sig om fast egendom.
2021-03-18, 11:43
Medlem
Citat:

Fast han kom ju inte till det mötet, kom och kom, han kom dit med en följeslagare som vägrade lämna sitt namn (!) och sen vände han i dörren och gick!

1. Var han pressad av följeslagaren att riva kontraktet fast han egentligen inte ville det?
2. Var handpenningen redan borta så han inte kunde fullfölja rivningen och skämdes?
3. Var han för pressad av alla som var runtomkring honom, sälj/sälj inte och media så han sprang därifrån som ett jagat djur??
2021-03-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det finns självklar massor av olika 80-åringar. Min första länk handlade ju just om 80-åringar som jobbar och hur man tänker på ljussättning vid deras arbetsplatser. Jag är övertygad om att om du frågar dina två 80 åringar så kommer båda att bekräfta att de har betydligt sämre mörkerseende än när de var unga. De kommer oxå att bekräfta att de har större problem med ögon än förr och att det är svårt att urskilja samtal i bullriga miljöer. För att de har ögon och öron som funkat i 80 år. Kroppen blir sliten när den blir sliten funkar den sämre. Att kalla något som drabbar alla. Det vill säga åldrande, för diskriminering säger betydligt mer om dig än om mig. Sen är självklart åldrandet och när det drabbar dig individuellt, det finns kärnfriska 90 åringar.

Men att förneka åldrandets påverkan på människor är som att förneka att barn växer. Åldrandet är en del av livet. Och det kommer att drabba och påverka alla av oss som får leva. Det börjar om man ska hård dra det i 39- års åldern så vi får väll tack gud för att det är en ganska långsam process.

Min farmor var krutgumma. Bodde själv i lägenheten utan hemtjänst till hon var 91. Fullständigt klar i huvudet, men visst var hon lomhörd och skumögd och även om hon var klar hade jag aldrig velat att hon gick igenom en stor fastighets affär själv. För att det tog längre tid för henne att ta in och bearbeta ny information.

å vad bra, då finns det ju en massa att jämnföra med. På hur många har han skrivet hela sitt namn?

Tyvärr, jag är ledsen det finns inget du kan ta för att vidga dina perspektiv.

Det är ju inte som att anledningen till att jag inte tycker att Esbjörn är ond och har fel, ( men med intellektuell och kropp som en 20-åring) och Ebba är god och har rätt. Beror på att jag inte förstår vad ni menar. Jag har idiot förklarar inte heller dig för din åsikt.
Och då begår ju faktiskt dessa invandrare ett brott mot enligt Svensk lag.

Så du tänker alltså att det inte finns någon form av kollektiv etik som håller ihop ett samhälle?
Självklart finns det många olikheter men jag vill tänka att likheterna är större. Att det är det som binder ihop oss och gör att Sverige är Sverige. Och detta handlar ju just om vad som hände i Sverige i somras.

Ingen har påstår annat än att det har ett stort renoveringsbehov. Men det är ett renoveringsobjekt med strand tomt, i ytterkant av storstadsregionerna. Dessa Renoveringsobjekt är det hetaste som finns.

Du får ruckla det hur mycket du vill. På öppna marknaden hade det gått för närmare 6 miljoner. Folk vill flytta i Corona och folk vill renovera.
Att Ebba köpte det för 3,9 är oskäligt. Synd att hon inte gav 5 miljoner från början. Då hade man iallafall inte tänkt att hon var oredlig från början.

Lite intressant är ju att det i inlagan till tingsrätten inte står ett ord om hantverks kostnaderna Esbjörn skulle stå för efter det att huset var värderat. Det att hon gjort två värderingar var oxå borta. Jag kan ju tycka att det är väldigt oskäligt att bjuda 200 tusen under minus värderings budet. Det vill säga 400 tusen under det som påstås vara värderingsbudet.!

Att man vill flytta och renovera pga av Corona finns väl inget som säger.
Att hela världen flyr för detta patetiska viruset gör inte måste man måste flytta.

Varför skulle Esbjörn stå för hantverkarkostnaderna?
Huset köptes ju i befintligt skick.
2021-03-18, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nog för att alla partiledare innerst inne drömmer om att bli statsministrar, men Ebba har väl inte uttalat den ambitionen till 2022? Hennes parti har minst folkligt stöd av de som kan tänkas ingå i hennes block.

Regera gör hela regeringen.
2021-03-18, 11:49
Medlem
Citat:
Håller med om att det rättsligt sätt är tämligen ointressant. Mer intressant tycker jag att det är ur Ebbas perspektiv att hon ville att affären skulle gå schysst och korrekt till. Så här har jag resonerat om det tidigare:

Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet.

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.

Den riktige Hugo Grotius hade aldrig accepterat att ett fruntimmers som Ebba Busch härjar i politiken och i bostadsträsket.

Men vem bryr sig om de rättigheter en äldre människa har av naturen given honom av den banala anledningen att han bara är en människa?
2021-03-18, 11:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Frågan är om han ens visste om det då eller inte alls.

Fick han vetskap efter att RO gruppen dragits igång och media började skriva?

Googlar runt lite och läser att Esb varit i huset sen liten, han var 15 år står det på andra ställen.
Fakta är inte alltid fakta.

Om Esbjörn är född år X och fastigheten köptes av hans far år Y, är det ju lätt att räkna ut hur gammal Esbjörn var då den inköptes. Men det utesluter inte att han kan ha varit där innan hans far köpte den. Hans far köpte väl kåken av någon i släkten?

Men det är egentligen ointressant. Fastigheten kan vara förknippad med massa trevliga minnen och han kan sälja den ändå. Jag har gjort mig av med ägodelar jag helst inte hade velat sälja, men var tvungen av olika skäl.

Med tanke på alla olika orsaker Esbjörnsidan har angett till ångern, så tror jag inte på någon av dom. Har man ångrat sig, brukar man veta varför och stå kvar vid det.

Esbjörn har sålt något han inte ville sälja. Fast han kommer inte ihåg att han sålde det. Men han ångrade sig redan nästa dag. Men sen ångrade han sig först när det röjdes sly. Fast det var ju samma dag, innan kontraktet skrevs på, så han ångrade sig innan han ens hade skrivit på. Men sedan gick han ut och pratade med de som röjde och var glad. För att sedan polisanmäla röjningen, fast det var inte han. Sedan ångrade han sig igen, för att Ebba tjatade hål i huvudet på honom, fast en stund senare fanns det inga påtryckningar från Ebbas sida. Men hon hade förfört honom. Sedan visade sig det att Ebba är ingen dam, så han blev väl stött och ville ha mer pengar för det där han inte hade sålt och inte skulle sälja.

(Nej, jag vet, det är inte rabblat i rätt kronologisk ordning)
2021-03-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Precis och det är där Esb drog från mötet.
Vände i princip i dörren.
Binninge var inte ens där som stöd.
Och iom det ville han ej träffas mer.
Det var efter det EB lämnade in till tinget.
Binninge hade inga kontanter till tågbiljetten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in