Citat:
Ursprungligen postat av
Grotius
Eftersom fastighetsköp är ett formalavtal med krav på skriftlighet så tror jag inte på din idé. Däremot tror jag att det Ebba utfäst kan skada henne politiskt och mänskligt om hon inte infriar det.
Detta är mycket svårt. Jag är vilsen, men känner på mig att det är detta som fattas i denna tvist.
Det avtal som skrevs på av parterna är enligt Jordabalken ett bindande avtal utan formkrav, om att skriva ett avtal med formkrav. Frågan är om det går att häva, och jag tror det går, eftersom man inte slutfört köpet med en lagfart.
Min uppfattning är att det är fel sorts talan i domstolen. Jag ser mer en talan där Ebba Busch inte accepterar Esbjörns hävning och har rätt till ersättning för skada, om hon lidit skada, orsakad av Esbjörn.
Hade Ebba Busch haft ett köpebrev med formkrav uppfyllda enligt JB, som är tvingande rekvisit för att beviljas lagfart med vändande post, hade Ebba haft en lagfart, och då hade det varit kört för Esbjörn.
Detta är svårare juridik än vad ombuden, från båda parter i denna tvist behärskar. Det är på nivå professor i civilrätt, eller affärsjuridisk advokatbyrå som sysslar med fastighetsöverlåtelser. Det är en balansgång mellan den fria avtalsrätten och tvingande regler i Jordabalken, där ett köp inte alltid blir bindande trots att det rör sig om fast egendom.