2021-03-17, 17:36
Medlem
Zneekahs avatar
Koppar går bra idag och turqoise hill svarar starkt med +7%. Har fått riktigt stark avkastning från turqoise på bara några dagar. Så nöjd med detta köp hitills. Freeport står istället på lite minus. Jag ska verkligen inte dra för snabba slutsatser men konceptet med små bolag med potential till en jävla massa utvinning/fyndigheter/råvara har ruggig tenbag aura och jag tror det är så jag vill positionera mig för supercykeln.

edit: ber om ursäkt för min lilla kopparrelaterade dagboksanteckning, det skulle förstås hamnat i supercykel tråden
Senast redigerad av Zneekah 2021-03-17 kl. 18:24.
Citera
2021-03-17, 19:48
Medlem
Smutzs avatar
Nu har jag tagit mig i kragen, fällt ner pungen och köpt lite Denison. Man kan ju inte gå upp varje morgon, se sig själv i spegeln och veta att man inte äger en endaste uran-aktie. Det är helt enkelt inte värdigt.
Citera
2021-03-17, 21:43
Medlem
Zneekahs avatar
Det här med att välja uranaktie alltså.

Urvalsprocessen kantas av parametrar som inte är i närheten så tydliga som i andra bolag med en intäkt / PE och ett lättuggat koncept och en pipeline som är lätt att ta in.

"Strumphuset säljer strumpor, de tjänar 50 kr för ett par strumpor, och de ska öppna 2 nya strumpbutiker för att sälja fler strumpor. Intäkt 250M P/E 4,3"

I uran är det explorations, producers och development, potentiella fyndigheter, diverse skulder, som är mer eller mindre intressanta, allt är virrigt. Men jag läser och youtubar främst findingvalue men en del annat. Jag har tagit mig från 0,001% förståelse av uranmarknaden till 0,002% och då kände jag att det var dags att få in foten ! Jag har alltså gjort mitt första lila köp och jag kommer säkert tänka annorlunda framöver men jag ska in i båten med en blygsam position. Jag tänkte bjuda på mina egna tankegångar för att vara transparent med hur MIN urvalsprocess ser ut. Det här ska absolut inte ses som en köprek och det är högst välkommet att skjuta sank på mitt resonemang, det är lite min förhoppning faktiskt.

Valet föll på UEC för att:

1. Den var rejält röd idag. De genomför en offering på 10M aktier till instutition á $3,05 som beräknas vara klar på fredag. Kanske borde jag väntat till fredag alltså men jag köpte in mig på 2,90 så tror inte den trillar ner så mycket mer. Isåfall, lesson learned.
2. Jag ryggar Blackrock(6%) och Vanguard(5%) och en del annat löst wall st folk. Säga vad man vill om de där grabbarna men de måste ju vara smartare än mig.
3. CEO Amir Adnani verkar vara en driftig entrepenör. Ingen gruvgubbe kanske men såna har han bredvid sig. Roligt team för övrigt med Spencer Abraham som tydligen var energiminister 2001-2005 under Bush. (tänker inte låtsas att jag visste det sen innan men rolig läsning). En wizkid och en politiker alltså i urangamet. Backade av lite mer branschutinerade kollegor. Nog fan kan de ta sig fram. Och nog fan borde de kunna dra upp en aktiekurs.
4. Typ startklara för produktion av AMERIKANSKT uran. Förstått att detta kan vara ganska viktigt, är väl främst att ryskt uran ska dras ner på men sett lite anekdoter här och där om att amerikanskt kan komma att premieras även över t.ex. kanadensiskt och ev värderas högre? Osäker.

Företaget kändes lite roligt och tilltalade mig i alla fall. Ev lite orutinerat.
Kommer säkert hitta klart mer tilltalande bolag framöver men jag ville in och det blev såhär.
Min tankeprocess är alltså inget jag vill att någon ska rygga, finns klart mer påläst folk att gå efter isåfall.

Jag siktar på 3-4 aktier i lite olika market caps, delar av världen, produktionen och så vidare. Kommer nog inte röra mig så mycket över $1B i market cap som jag tänker i nuläget iaf.
Citera
2021-03-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Det här med att välja uranaktie alltså.

Urvalsprocessen kantas av parametrar som inte är i närheten så tydliga som i andra bolag med en intäkt / PE och ett lättuggat koncept och en pipeline som är lätt att ta in.

"Strumphuset säljer strumpor, de tjänar 50 kr för ett par strumpor, och de ska öppna 2 nya strumpbutiker för att sälja fler strumpor. Intäkt 250M P/E 4,3"

I uran är det explorations, producers och development, potentiella fyndigheter, diverse skulder, som är mer eller mindre intressanta, allt är virrigt. Men jag läser och youtubar främst findingvalue men en del annat. Jag har tagit mig från 0,001% förståelse av uranmarknaden till 0,002% och då kände jag att det var dags att få in foten ! Jag har alltså gjort mitt första lila köp och jag kommer säkert tänka annorlunda framöver men jag ska in i båten med en blygsam position. Jag tänkte bjuda på mina egna tankegångar för att vara transparent med hur MIN urvalsprocess ser ut. Det här ska absolut inte ses som en köprek och det är högst välkommet att skjuta sank på mitt resonemang, det är lite min förhoppning faktiskt.

Valet föll på UEC för att:

1. Den var rejält röd idag. De genomför en offering på 10M aktier till instutition á $3,05 som beräknas vara klar på fredag. Kanske borde jag väntat till fredag alltså men jag köpte in mig på 2,90 så tror inte den trillar ner så mycket mer. Isåfall, lesson learned.
2. Jag ryggar Blackrock(6%) och Vanguard(5%) och en del annat löst wall st folk. Säga vad man vill om de där grabbarna men de måste ju vara smartare än mig.
3. CEO Amir Adnani verkar vara en driftig entrepenör. Ingen gruvgubbe kanske men såna har han bredvid sig. Roligt team för övrigt med Spencer Abraham som tydligen var energiminister 2001-2005 under Bush. (tänker inte låtsas att jag visste det sen innan men rolig läsning). En wizkid och en politiker alltså i urangamet. Backade av lite mer branschutinerade kollegor. Nog fan kan de ta sig fram. Och nog fan borde de kunna dra upp en aktiekurs.
4. Typ startklara för produktion av AMERIKANSKT uran. Förstått att detta kan vara ganska viktigt, är väl främst att ryskt uran ska dras ner på men sett lite anekdoter här och där om att amerikanskt kan komma att premieras även över t.ex. kanadensiskt och ev värderas högre? Osäker.

Företaget kändes lite roligt och tilltalade mig i alla fall. Ev lite orutinerat.
Kommer säkert hitta klart mer tilltalande bolag framöver men jag ville in och det blev såhär.
Min tankeprocess är alltså inget jag vill att någon ska rygga, finns klart mer påläst folk att gå efter isåfall.

Jag siktar på 3-4 aktier i lite olika market caps, delar av världen, produktionen och så vidare. Kommer nog inte röra mig så mycket över $1B i market cap som jag tänker i nuläget iaf.
Härligt! Håller du dig under $1B market cap slipper du Wallstreetbets också, man får nämligen inte diskutera sådana bolag, borde vara positivt med tanke på senaste tiden!
Citera
2021-03-18, 05:53
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Nu har jag tagit mig i kragen, fällt ner pungen och köpt lite Denison. Man kan ju inte gå upp varje morgon, se sig själv i spegeln och veta att man inte äger en endaste uran-aktie. Det är helt enkelt inte värdigt.
Välkommen din stolle. Då fick du ett bättre gav än mig där.

Gentlemen, medan ni sov sött i er madrasserade cell kröp spoten över 30! To Uranus!
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-18 kl. 06:33.
Citera
2021-03-18, 07:59
Avslutad
Elon Musk to Boost Uranium Like Bitcoin? Huge Wall of Money Coming Says Expert

https://youtu.be/EM0uhVvhU5g

Citat:
The bullish case for uranium is heating up, says Justin Huhn, editor of Uranium Insider. Winter storms in parts of the south and central U.S. have led to a surge in nuclear power demand. This coupled with the electrical vehicle revolution powered by Elon Musk, who recently stated that electricity demand will likely double over the next two decades as a result of the update of electric vehicles. Uranium has the ability to be that clean source of energy underpinning the electric vehicle baseload. We have seen a tremendous wall of money enter the space, Huhn tells our Daniela Cambone.
Citera
2021-03-18, 08:52
Medlem
Tror ju stenhårt på uran. Läst som en galning senaste veckorna och känner mig trygg att förvalta mina pengar i anusbolag. Här är en bra introduktion för den som är intresserad att bygga en kunskapsgrund.

https://www.reddit.com/r/investing/comments/kpjvhs/2021_will_be_an_unforgettable_year_for_uranium/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Elon Musk to Boost Uranium Like Bitcoin? Huge Wall of Money Coming Says Expert

https://youtu.be/EM0uhVvhU5g

Mer sannolikt än osannolikt att cryptopengar kommer börja tryckas in i uran. Tror vi kan få våldsamma svängningar framöver. Viktigt att också börja fila på en exitstrategi inför framtiden.
Senast redigerad av steam machine 2021-03-18 kl. 09:01.
Citera
2021-03-18, 09:20
Medlem
bajssprutans avatar
Känns som det börjar bli hög tid att trycka in keramiken som man säger på pokerspråk. Vad är hyfsat billigt fortfarande ?

Alla vet vad som händer när elon twittrar
Citera
2021-03-18, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Tror ju stenhårt på uran. Läst som en galning senaste veckorna och känner mig trygg att förvalta mina pengar i anusbolag. Här är en bra introduktion för den som är intresserad att bygga en kunskapsgrund.

https://www.reddit.com/r/investing/comments/kpjvhs/2021_will_be_an_unforgettable_year_for_uranium/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Intressant. Ska läsa.

Citat:
Mer sannolikt än osannolikt att cryptopengar kommer börja tryckas in i uran. Tror vi kan få våldsamma svängningar framöver. Viktigt att också börja fila på en exitstrategi inför framtiden.

Exit från vad?
Citera
2021-03-18, 10:36
Medlem
Hur stor del av väskan har ni i Uranus? Själv ligger jag på 9% idag.
Citera
2021-03-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Exit från vad?

Vi kommer förmodligen se våra depåer växa enormt denna cykel. Viktigt att veta hur man då ska gå tillväga för att realisera vinster. Lättare sagt än gjort... Jag vill inte se mina uranusbröder- och systrar sålt smöret och tappat pengarna sas

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Känns som det börjar bli hög tid att trycka in keramiken som man säger på pokerspråk. Vad är hyfsat billigt fortfarande ?

Jag gillar https://finance.yahoo.com/quote/UUUU?p=UUUU
Drog typ 2-3 dagar före många andra bolag förra och tror därför det varit lite vinsthemtagningar senaste dagarna.
Senast redigerad av steam machine 2021-03-18 kl. 11:48.
Citera
2021-03-18, 11:53
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine

Känns som att vi går in i en svängig period.

Amatörteori: En viss typ av aktier kommer få mycket uppmärksamhet i början, kanske en sorts "reddithypeperiod" - amerikanska aktier då inte alla kan köpa t.ex. kanadensiskt. jag tänker UUUU, UEC, enCore, NexGen.

Kanske inte nödväntigtvis de största intäktsvinnarna framöver med ökat spotpris.

Sen kanske kanadensiska explorers uppe i athabasca får en senare "boom" när det börjar dra igång sin verksamhet och spotpriset hunnit krypa längre upp och UUUU och liknande börjar kännas högt värderade ?

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

2 mini explorers i athabasca som såg lite intressanta ut men verkligen bara snabbläst deras presentationer. Purepoint / Skyharbour. båda cirka $30M. Skyharbour verkar ha väldigt nära band med denison, med CEO i deras styrelse om jag förstod rätt. Kanadenser med rutin men mycket ovisshet typ är väl min lilla snabba tolkning.

Lite större pjäs: UEX $156M. Här är jag lite köpsugen men ska läsa mer.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Hur stor del av väskan har ni i Uranus? Själv ligger jag på 9% idag.

1.5% i nuläget siktar väl på att växa till 10% i runda slängar. Beroende på hur allt utvecklar sig !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in