2021-03-18, 08:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Var ska de äta då, i matsalen?

Ja att inte ha något annat matbord än det i köket är bara det ett tacky medelklassfenomen på gränsen mot WT.
Citera
2021-03-18, 08:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja att inte ha något annat matbord än det i köket är bara det ett tacky medelklassfenomen på gränsen mot WT.

Oj, då är det nog synd om största delen av den Svenska befolkningen.
Citera
2021-03-18, 08:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Oj, då är det nog synd om största delen av den Svenska befolkningen.

Nä det är väl inget fel att vara tacky medelklass, det är väl de allra flesta.
Citera
2021-03-18, 08:46
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Nä det är väl inget fel att vara tacky medelklass, det är väl de allra flesta.

Jag tror att du har missat innebörden av både tacky och WT.

Att inte ha en separat matsal är för de flesta en fråga om avsaknaden av medel för att kunna ha det. Detta har inget med tacky eller WT att gör, dessa handlar om medvetna levnadsstilar och val.
Citera
2021-03-18, 08:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag tror att du har missat innebörden av både tacky och WT.

Att inte ha en separat matsal är för de flesta en fråga om avsaknaden av medel för att kunna ha det. Detta har inget med tacky eller WT att gör, dessa handlar om medvetna levnadsstilar och val.

Då är det väl ett medelklassfenomen att bara ha matplats i köket (och TVsoffan, men den räknas inte, ryser... ) vi stryker tacky och WT, men att ha ketchup på maten är och förblir ett tacky medelklass WT fenomen.
Citera
2021-03-18, 08:53
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Då är det väl ett medelklassfenomen att bara ha matplats i köket (och TVsoffan, men den räknas inte, ryser... ) vi stryker tacky och WT, men att ha ketchup på maten är och förblir ett tacky medelklass WT fenomen.

Vi kan väl säga att det är mest övre medelklass och överklass som som har matsal och lämna det där ;-)

Sen handlar väl tacky om att man försöker vara lite finare än vad man är, eller att det vill spegla ett speciellt politiskt/kulturellt ideal, och där fungerar väl ketchupflaskan dåligt, jag skulle tro att ketchupflaskan mer avspeglar vanlig svensson.
Citera
2021-03-18, 09:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vi kan väl säga att det är mest övre medelklass och överklass som som har matsal och lämna det där ;-)

Sen handlar väl tacky om att man försöker vara lite finare än vad man är, eller att det vill spegla ett speciellt politiskt/kulturellt ideal, och där fungerar väl ketchupflaskan dåligt, jag skulle tro att ketchupflaskan mer avspeglar vanlig svensson.

Du har rätt, vi är överens!
Hela mitt liv har revolutionerats sedan jag börjat erkänna att jag har fel när jag inser att jag har det!
Citera
2021-03-18, 09:06
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Du har rätt, vi är överens!
Hela mitt liv har revolutionerats sedan jag börjat erkänna att jag har fel när jag inser att jag har det!

😀🥂
Citera
2021-03-18, 10:56
Medlem
deLuzes avatar
Citat:

Citat:

Såvida det inte är särskild hemmagjord ketchup och att detta måste dryftas under varje måltid, varefter ketchupen andaktsfullt avsmakas medan TM-familjen håller ett litet seminarium om varför hemmagjord ketchup är mycket bättre, nyttigare och godare än den som köps i affären. Givetvis känner ingen någon större skillnad, men det är inte smaken som räknas utan hur det ser ut. Bonuspoäng får man dessutom ifall ketchupen är tappad på ett unikt kärl, gärna inköpt under en spännande resa som kan bli föremål för nästa samtal under middagen.
Senast redigerad av deLuze 2021-03-18 kl. 10:58.
Citera
2021-03-18, 21:19
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Såvida det inte är särskild hemmagjord ketchup och att detta måste dryftas under varje måltid, varefter ketchupen andaktsfullt avsmakas medan TM-familjen håller ett litet seminarium om varför hemmagjord ketchup är mycket bättre, nyttigare och godare än den som köps i affären. Givetvis känner ingen någon större skillnad, men det är inte smaken som räknas utan hur det ser ut. Bonuspoäng får man dessutom ifall ketchupen är tappad på ett unikt kärl, gärna inköpt under en spännande resa som kan bli föremål för nästa samtal under middagen.
Tacky är inte samma sak som pretentiös hippster. Varför är det så många i den här tråden som sammanblandar de två? Det är snarare varandras två motsatser.

Tacky medelklass är inte att göra sin egen ketchup. Snarare att ha bernaisesås och bbq sås till allt. Eller att spruta ketchup på pizzan.
Citera
2021-03-18, 21:56
Medlem
Citat:

felpost
Citera
2021-03-18, 22:01
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Tacky är inte samma sak som pretentiös hippster. Varför är det så många i den här tråden som sammanblandar de två? Det är snarare varandras två motsatser.

Tacky medelklass är inte att göra sin egen ketchup. Snarare att ha bernaisesås och bbq sås till allt. Eller att spruta ketchup på pizzan.

Tacky är att försöka showa på ett smaklöst sätt, att försöka göra sig märkvärdig med hjälp av attribut som man egentligen inte förstår sig på. Det viktiga är alltså inte vad man gör utan hur, och framför allt varför man gör det.

Att ha bea och bbq-sås till allt är inget man skryter med. Jag vet inte hur ofta du sett en välbärgad villapappa som försöker impa eller en villamamma som instagramskryter med att ha en pizza som är nersprutad ketchup. Det händer inte för det är inget som ger poäng bland medelklassen. Denna tråd handlar ju nämligen om en särskild typ av tacky, nämligen tacky medelklass. De skryter som jag beskrev ovan: allt ska vara fint, dyrt, exklusivt, och trendigt, men eftersom de inte har något genuint intresse så blir det bara platt, vulgärt och smaklöst. Dessutom göt bristen på verkligt intresse att de hakar på varenda jävla trend bara för att kunna visa att de är "med". Kort sagt, det blir bara yta, yta, yta.
Senast redigerad av deLuze 2021-03-18 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in