2021-03-17, 09:12
Medlem
Hej igen,

En fråga om "UPP" igen.

"Tänk på att ditt bostadskökonto är personligt och kopplat till ditt personnummer. Det går alltså inte att skapa UPP ett gemensamt konto för ett hushåll, skapa UPP ett konto åt någon annan exempelvis dina barn eller överlåta ditt konto och dina ködagar till någon annan"

"Om du inte kan skapa det nu kan du skapa UPP det vid senare tillfälle"

Ni kanske förstår min fråga då jag har ställt den många gånger. Vad är skillnaden mellan att säga skapa ett konto och skapa upp ett konto i första exemplet. Sedan i andra har man först sagt bara "skapa" sen "skapa upp"

Tack snälla för era svar 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼.
Citera
2021-03-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej igen,

En fråga om "UPP" igen.

"Tänk på att ditt bostadskökonto är personligt och kopplat till ditt personnummer. Det går alltså inte att skapa UPP ett gemensamt konto för ett hushåll, skapa UPP ett konto åt någon annan exempelvis dina barn eller överlåta ditt konto och dina ködagar till någon annan"

Ni kanske förstår min fråga då jag har ställt den många gånger. Vad är skillnaden mellan att säga skapa ett konto och skapa upp ett konto i första exemplet. Sedan i andra har man först sagt bara "skapa" sen "skapa upp"

Kan det betyda att det man gör är avslutat med "upp" I detta sammanhang?
Citera
2021-03-17, 10:36
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Kan det betyda att det man gör är avslutat med "upp" I detta sammanhang?

Uttrycket ”skapa upp” existerar inte. Jag har faktiskt aldrig hört det. Det verkar vara någon nyliberal modefluga som inte tillför betydelse, utan bara förvirring.
Citera
2021-03-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Uttrycket ”skapa upp” existerar inte. Jag har faktiskt aldrig hört det. Det verkar vara någon nyliberal modefluga som inte tillför betydelse, utan bara förvirring.

Ja, tänkte väl. Känns som att alla gillar att använda "upp" nuförtiden.
Citera
2021-03-17, 11:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hej igen,

En fråga om "UPP" igen.

Det idiomatiskt korrekta som använts inom bankernas inlåning har varit att lägga upp ett konto och att lägga upp lån. Det handlar då om att lägga upp det in något slags system.
Citera
2021-03-17, 11:32
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ja, tänkte väl. Känns som att alla gillar att använda "upp" nuförtiden.

Ja, verkligen. Det finns ingen anledning att ta efter såna löjligheter.
Citera
2021-03-18, 07:42
Medlem
Hej,

Vad är skillnaden mellan främja, befrämja, skåda och beskåda. Vad är det speciellt med detta "be"?

Tack
Citera
2021-03-18, 08:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hej,

Vad är skillnaden mellan främja, befrämja, skåda och beskåda. Vad är det speciellt med detta "be"?

Tack

Prefixet be- kan ha lite olika förklaringar, men det allmänna är att det inskärper betydelsen. Det gäller dock att inte se alla inledande be... som ett prefix. I exempelvis begära kommer inledningen från bedja.
Citera
2021-03-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Prefixet be- kan ha lite olika förklaringar, men det allmänna är att det inskärper betydelsen. Det gäller dock att inte se alla inledande be... som ett prefix. I exempelvis begära kommer inledningen från bedja.

Ja, det är annorlunda med "begära" eftersom det finns inget ord som heter "gära".
Citera
2021-03-18, 10:54
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Har du någon källa på det där med "begära"? Jag har kollat både Hellquist och SAOB men jag hittade ingenting där som tyder på att det skulle handla om något annat än det vanliga be-prefixet.

Däremot fann jag i SAOB att "begära" också kan (eller kunde) vara ett substantiv. När jag slog upp det fick jag dock bara hänvisningen "se föregående", vilket jag antar syftar på artikeln för verbet. Det gjorde mig inte mycket klokare.
Citera
2021-03-18, 11:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Har du någon källa på det där med "begära"? Jag har kollat både Hellquist och SAOB men jag hittade ingenting där som tyder på att det skulle handla om något annat än det vanliga be-prefixet.

Däremot fann jag i SAOB att "begära" också kan (eller kunde) vara ett substantiv. När jag slog upp det fick jag dock bara hänvisningen "se föregående", vilket jag antar syftar på artikeln för verbet. Det gjorde mig inte mycket klokare.

Det var nog en lite obetänkt reptiltanke som jag inte kan belägga.
Citera
2021-03-19, 08:42
Medlem
Hej,

Läste idag i en bok " Tidningar är VIKTIGA i en demokrati" . Säger man inte " Tidningar är VIKTIGT I en demokrati" jrf Det är viktigt med tidningar i en demokrati.

Varför har man använt plural "viktiga" om man pratar generellt. Jag vet att "tidningar" är plural.

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in