2021-03-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Om determinismen är sann skulle ingenting kunna ha gått till på något annat sätt än vad det gjorde, det stämmer, men det är ju just precis min vilja som gör vissa av de här sakerna (som t ex mitt kaffedrickande) ofrånkomlig. Det är ju inga externa händelser i form av tvång som gör kaffedrickandet ofrånkomligt. Det är ju min egen vilja som gör det ofrånkomligt. Varför skulle vi inte då kunna betrakta mitt kaffedrickande som ett nyttjande av den fria viljan?

Din vilja att dricka kaffe är antingen förbestämt eller slump, inget av det är fri vilja trots att det är egen vilja.
Citera
2021-03-17, 22:48
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Din vilja att dricka kaffe är antingen förbestämt eller slump, inget av det är fri vilja trots att det är egen vilja.

Och vad skulle en "fri vilja" vara då, menar du?
Citera
2021-03-17, 23:54
Medlem
Citat:
Om determinismen är sann skulle ingenting kunna ha gått till på något annat sätt än vad det gjorde, det stämmer, men det är ju just precis min vilja som gör vissa av de här sakerna (som t ex mitt kaffedrickande) ofrånkomlig. Det är ju inga externa händelser i form av tvång som gör kaffedrickandet ofrånkomligt. Det är ju min egen vilja som gör det ofrånkomligt. Varför skulle vi inte då kunna betrakta mitt kaffedrickande som ett nyttjande av den fria viljan?
Fast din vilja uppstår alltid som en konsekvens av externa händelser. Man kan säga att kaffet tvingar dig att dricka det. Du inser att du har kaffe tillgängligt vilket automatiskt framkallar viljan att dricka det, en vilja som du måste lyda. Viljan att dricka kaffe av denna anledning är inte friare än viljan att dricka kaffe under vapenhot.
Citera
2021-03-18, 00:36
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Fast din vilja uppstår alltid som en konsekvens av externa händelser. Man kan säga att kaffet tvingar dig att dricka det. Du inser att du har kaffe tillgängligt vilket automatiskt framkallar viljan att dricka det, en vilja som du måste lyda. Viljan att dricka kaffe av denna anledning är inte friare än viljan att dricka kaffe under vapenhot.
Allt man Sitt Liv gjort Sedan man föddes in I Världen har man haft Egenmakt och Egenansvar för, Och Så kommer det Att vara för Allt levande i Hela universum Så länge någonting Alls lever i universums temporala tillstånd!!!!!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-18 kl. 00:40.
Citera
2021-03-18, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Allt man Sitt Liv gjort Sedan man föddes in I Världen har man haft Egenmakt och Egenansvar för, Och Så kommer det Att vara för Allt levande i Hela universum Så länge någonting Alls lever i universums temporala tillstånd!!!!!
Då bör vi börja åtala småbarn och även alla djur och växter som bryter mot lagen.
Citera
2021-03-18, 01:38
Medlem
Citat:
Då bör vi börja åtala småbarn och även alla djur och växter som bryter mot lagen.
Vilken lag? Vaddå ”bör”? Varför?!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-18 kl. 01:44.
Citera
2021-03-18, 01:46
Medlem
Citat:
Vilken lag? Vaddå ”bör”? Varför?
Sveriges rikes lag om handlingarna begås i Sverige. Det är väl rimligt om de som du bedömer det har egenmakt och egenansvar?
Citera
2021-03-18, 02:26
Medlem
Citat:
Sveriges rikes lag om handlingarna begås i Sverige. Det är väl rimligt om de som du bedömer det har egenmakt och egenansvar?
Fuck din slavmoral, inga andra lagar än naturens mysterier bestämmer över mig!

Man kan ALDRIG härleda ett Bör från något Är.

Du är ynklig och fattigare än sten, sämre än mögel!
Citera
2021-03-18, 08:15
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Fast din vilja uppstår alltid som en konsekvens av externa händelser.

Absolut, men den är och förblir ju likafullt fortfarande min vilja, varför jag menar att vi, utan motsägelser, kan betrakta den som fri.
Citera
2021-03-18, 08:40
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Absolut, men den är och förblir ju likafullt fortfarande min vilja, varför jag menar att vi, utan motsägelser, kan betrakta den som fri.

Hur kan din vilja vara obunden i en bundenhet av naturlagar?
Senast redigerad av FettoBob 2021-03-18 kl. 08:43.
Citera
2021-03-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Hur kan din vilja vara obunden i en bundenhet av naturlagar?
Ställ dig den frågan efter att du satt dig in i hur det kommer sig att teoremet om den fria viljan är starkare än Bells teorem!

https://en.wikipedia.org/wiki/Free_will_theorem
Citat:
According to Cator and Landsman,[4] Conway and Kochen prove that "determinism is incompatible with a number of a priori desirable assumptions". Cator and Landsman compare the Min assumption to the locality assumption in Bell's theorem and conclude in the strong free will theorem's favor that it "uses fewer assumptions than Bell’s 1964 theorem, as no appeal to probability theory is made". The philosopher David Hodgson supports this theorem as showing quite conclusively that "science does not support determinism": that quantum mechanics proves that particles do indeed behave in a way that is not a function of the past.[5] Some critics argue that the theorem applies only to deterministic models.[6]

Svaret på frågan bevisar att du är fri att välja livsexperiment själv i en deterministisk natur!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-18 kl. 10:01.
Citera
2021-03-18, 10:32
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ställ dig den frågan efter att du satt dig in i hur det kommer sig att teoremet om den fria viljan är starkare än Bells teorem!

https://en.wikipedia.org/wiki/Free_will_theorem

Svaret på frågan bevisar att du är fri att välja livsexperiment själv i en deterministisk natur!

Jag förstod det första axiomet, men inte de andra två. Skulle du kunna simplifiera dem?

Dessutom, "The free will theorem of John H. Conway and Simon B. Kochen states that if we have a free will in the sense that our choices are not a function of the past..."

Hur kan vår vilja inte vara beroende av det förflutna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in