Citat:
Vilket inte innefattas av tingsrättens användande av ordet manipulation. Tingsrätten skiljer på manipulation och att klippa ur en delmängd. Sedan gör tingsrätten en bedömning av båda delarna.
I frågan om manipulation menar tingsrätten att det skulle krävas expertis som kvinnan inte hade. Den bedömningen har jag inget att invända mot.
I frågan om att klippa ur en delmängd tycker tingsrätten att hennes förklaring, att hon "valt ut den sekvens hon uppfattat som relevant för polisanmälan", framstår som "rimlig". Den bedömningen är enligt mig helt uppåt väggarna.
Även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad". Du måste hålla isär begreppen.
Precis. Tingsrätten köpte av någon konstig anledning hennes förklaring. Hovrätten visste - i mitt tyckte - bättre. Det har dock inget med domstolens användande av ordet "manipulation" att göra. De prövar frågan men under annan rubrik.
Som sagt, även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad".
Bevisar enligt vem? Var?
I frågan om manipulation menar tingsrätten att det skulle krävas expertis som kvinnan inte hade. Den bedömningen har jag inget att invända mot.
I frågan om att klippa ur en delmängd tycker tingsrätten att hennes förklaring, att hon "valt ut den sekvens hon uppfattat som relevant för polisanmälan", framstår som "rimlig". Den bedömningen är enligt mig helt uppåt väggarna.
Även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad". Du måste hålla isär begreppen.
Precis. Tingsrätten köpte av någon konstig anledning hennes förklaring. Hovrätten visste - i mitt tyckte - bättre. Det har dock inget med domstolens användande av ordet "manipulation" att göra. De prövar frågan men under annan rubrik.
Som sagt, även hovrätten uttrycker på sida 4 att de delar tingsrättens bedömning att ljudfilen inte är "tekniskt manipulerad".
Bevisar enligt vem? Var?
Man kan väl kanske se det som så att hon i teknisk mening inte manipulerat filen, men att genom att selektera ut en bit av verkligheten och undanhålla en annan del så manipulerar hon om inte ljudfilen så i alla fall innebörden av den.
Grovt förenklat:
Om man har en 45 minuter lång ljudfil där de första 30 minuterna innehåller ett samtal om att man ska ha hårt rollspelssex- alltså en fiktiv våldtäkt som en del i dominans/undergivenhet - och resterande 15 minuter innehåller själva sexet.
Då blir det ju grovt missvisande att bara redovisa de sista 15 minuterna. Det framstår ju då som en våldtäkt - trots att det sker planerat och med samtycke.
Då kan jag tycka att manipulerat är ett rättvisande ord för åtminstone innebörden av beviset. För då har man ju gjort en selektering av innehållet i syfte att påvisa något som inte stämmer överens med vad som inträffade.
Nu är det så klart ett extremt exempel, men belysande.
Det är faktiskt rätt konstigt att spela in hela händelsen och sen sitta och klipp i den.
Om man nu på riktigt anser sig traumatiserad är man väl knappast svinpeppad på att lyssna på och jobba med materialet, utan ser till att lämna in hela filen.
Att skylla på filstorlek är naturligtvis trams.