2021-03-17, 23:35
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan läsa det med olika glasögon som du själv sa. Jag tolkar meningen som att den hör ihop med den påföljande:
Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.
Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.
En som är van att skriva ser direkt att den påföljande meningen som börjar med ”Och” är grammatiskt helt ofullständig. Dessa två meningar hänger ihop och handlar om ”inkapabel”.

Kan du utveckla det? Om han är inkapabel att fatta beslut hur ska han då kunna ge uttryck för att han verkligen inte vill?
2021-03-17, 23:37
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Just det, ett brev som Esbjörn inte har skrivit. Sedan gör de istället upp om att mötas på Kullen för att åka till banken tillsammans.

Så mina frågor kvarstår.
Brevet var undertecknat av Esbjörn och innehöll en tydlig viljeförklaring.
2021-03-17, 23:41
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Du kanske skulle vara ärlig nog att erkänna att när du uttalar dig om Ebba så pratar du bara om den "moral" som du bara bygger på vinklade antaganden, men när du uttalar dig om Binninge och Esbjörn så uttalar du dig tvärtom enbart om just det juridiska och skyr plötsligt moralen som pesten.

Ditt oärliga och inkonsekventa sätt att konsekvent framställa saker diametralt olika beroende på person har jag påpekat för dig otaliga gånger, men du gör väl som alltid och ignorerar eller byter samtalsämne. Fegt.

Esbjörn har givit uttryck för att han vill frånträda avtalet. Ebba har sagt att hon ska gå en sådan önskan till viljes. (OBS: jag ger här tusan i vad "juristen" kan tänkas ha för åsikter.)

Moral är personlig. Förhoppningsvis har många ungefär samma moral annars skulle inte samhällen fungera. Ett rättssamhälle bygger på vad som ibland kallas "det allmänna rättsmedvetandet" vilket kan sägas vara summan av allas moral. (Detta forum är ett exempel på där moral och rätt inte är helt kompatibla. Här tillåts nämligen sådant som är olagligt i Sverige.)
2021-03-17, 23:46
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Hur ställer du dig till den moraliska biten:
-att den ena parten stoppar handpenningen i fickan och behåller den,
-att den parten egenhändigt hävt ett avtal parten medgett att den ingått i
-att den ena parten vägrar att delta i möten för att nå någon form av uppgörelse och
-sedan inte verkar ta något ansvar för den situation parten skapat?

Ingångsvärden:
Parten är rättsförmögen
Parten visat en egen värdering, som är rimlig mot försäljningspriset

Det du skriver är intressanta frågeställningar.

Min utgångspunkt är att Esbjörn givit uttryck för att han vill backa från avtalet och att Ebba sagt sig vara villig till det. Att det inte gått att fixa ser jag som resultat av låsningar som uppstått på grund av hur Ebba skött affären. Så här har jag utvecklat det tidigare:

Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet.

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.
2021-03-17, 23:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Kan du utveckla det? Om han är inkapabel att fatta beslut hur ska han då kunna ge uttryck för att han verkligen inte vill?

Det är smått ofattbart att du är så trög.

Vad hon sa var att om han verkligen inte vill sälja, så skulle hon backa. Samt, att om det är så att han är inkapabel att fatta beslut, så backar hon även i det fallet.

Det som menas och som alla, utom du då, förstår är att om han är inkapabel att fatta beslut, så kan inte bara han själv inte avgöra om han vill eller inte, utan även vi andra kan inte heller avgöra det, och därför kommer hon att avstå även i det fallet.

Men istället för att Esbjörn själv meddelade Ebba att han verkligen inte ville sälja, så kom de överens om att träffas på Kullen för gemensam färd till banken. Att han inte ville sälja var ju något Ebba hört på omvägar från någon annan än Esbjörn, och brevet som skickades hade ju inte Esbjörn själv skrivit. Inte så konstigt att Ebba undrar om det verkligen är Esbjörns vilja som framförs. Det tvivlar jag också på. Särskilt med tanke på Matz samtal till Ebba som Esbjörn också berättat om, fast där han inte ville säga vad Matz sa till Ebba för att det var för grovt språk.

Esbjörns oförmåga att själv uttrycka vad han verkligen ville, hans och hans anhangs tilltag att hänga ut Ebba i pressen samt de hotelser och grova språk som Matz tog till mot henne i sina hotelser, samt Esbjörns vägran att prata med Ebba, gjorde att hon inte kunde backa rent praktiskt, eftersom det kräver att man träffas och gör upp, och istället ledde till den tvist vi har i dag. Att hon drog tillbaka sitt uttalande om att backa om Esbjörn verkligen inte ville sälja, är inget konstigt givet Esbjörn-ligans agerande, och till skillnad från Esbjörns ånger avseende avtalet, så är Ebba i sin fulla rätt att göra som hon vill på den punkten, såväl juridiskt som moraliskt. Det förstår nog du också, även om du varken vill erkänna det för oss eller ens dig själv, förblindad av hat som du tycks vara.
2021-03-18, 00:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Brevet var undertecknat av Esbjörn och innehöll en tydlig viljeförklaring.

Vi vet inte med säkerhet vem som undertecknat brevet. Det mest troliga är att det inte är Esbjörn eftersom sättet namnteckningen på brevet är skriven på inte stämmer överens med Esbjörns övriga namnteckningar, men däremot stämmer överens med sättet som brevet är skrivet på. Det finns flera karakteristika som skiljer mellan namnteckningarn, och flera dito som stämmer överens mellan namnteckningen på brevet och texten i brevet.

Detta har vi redan diskuterat i tråden.

Självklart påstår Esbjörn att det är han som undertecknat, men det är mest sannolikt som så mycket annat från honom bara ännu en lögn.
2021-03-18, 00:01
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Vi vet inte med säkerhet vem som undertecknat brevet. Det mest troliga är att det inte är Esbjörn eftersom sättet namnteckningen på brevet är skriven på inte stämmer överens med Esbjörns övriga namnteckningar, men däremot stämmer överens med sättet som brevet är skrivet på. Det finns flera karakteristika som skiljer mellan namnteckningarn, och flera dito som stämmer överens mellan namnteckningen på brevet och texten i brevet.

Detta har vi redan diskuterat i tråden.

Självklart påstår Esbjörn att det är han som undertecknat, men det är mest sannolikt som så mycket annat från honom bara ännu en lögn.

Ebba skriver så här på sin Facebooksida:
I början av september får jag ett brev med information om att säljaren Esbjörn har ändrat sig. Brevet är inte skrivet av Esbjörn men undertecknat av honom.
2021-03-18, 00:03
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Dessutom verkar det som om Ebba läst upp innehållet i kontraktet för Esbjörn. Han borde fått en kopia o ett par dagar på sig att läsa o sätta sig in vad det innebar.

När det är en affär på flera miljoner duger det inte med att någon läser vad det innehåller, för hur kan man vara säker på att allt berättas o att allt blir förstått!
Bakläxa Ebba!

Ja det borde han ha fått! Mycket möjligt att han satt och skruvade sig nervöst där vid köksbordet, ensam och förlägen av Ebba Busch och hennes sällskaps envetna uppvaktning, och kanske inte så konstigt om han då lite tafatt försökte komma ur knipan genom att säga: ”Men det här får vi ta annan dag flickor för det är så mörkt här inne nu så jag ser inte vad det står på fröken Ebbas papper”. Och då blev väl svaret: ”Men käre Esbjörn, den viktiga och riksberömda partiledaren Ebba Busch har kommit ända från huvudstaden bara för att träffa just dig! Och hon har faktiskt bara tid just idag för hon har så många tusen gånger viktigare saker att pyssla med, hon ska iväg och hålla föredrag för tusentals människor, och hon måste resa bort igen, under Säpos beskydd, direkt efter det här lilla besöket hos dig.Träffas igen en annan dag!? Nej men snälla Esbjörn, det sker bara om du sätter dig ner igen så vi kan läsa upp det här som Ebba och Theo har knåpat ihop och sen ska du skriva på här och här och här och här för att intyga att du hört på, precis som du och Ebba kommit överens om att du ska välja att göra när ni drack kaffe sist. Du måste visa att du står för ditt löfte om att hennes barn ska få leka här medan ni sitter på verandan och myser—hon kom hit bara för att du sa innan att ni visst skulle kunna komma överens om att hon ska rusta upp här för att rädda släkthuset som du älskar, men det går ju bara om du skriver på här och här och här, ju!”
2021-03-18, 00:09
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Det du skriver är intressanta frågeställningar.

Min utgångspunkt är att Esbjörn givit uttryck för att han vill backa från avtalet och att Ebba sagt sig vara villig till det. Att det inte gått att fixa ser jag som resultat av låsningar som uppstått på grund av hur Ebba skött affären. Så här har jag utvecklat det tidigare:

Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet.

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.

Så har jag också uppfattat situationen, Ebba är lite uppe i det blå och jag tror hennes politiska karriär kommer ta skada av detta. Hon verkar hjärtlös medan hon försöker framstå som schyst. Menar hon att vi är dumma eller? Har inget förtroende för henne alls. Vill inte ens se henne i politiken. Subba
2021-03-18, 00:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jippie! Vi är överens!

Javisst, så långt. Problemet för dig är att du tror att man kan stanna tiden och strunta i hur folk beter sig. Vilket kan tyckas lite konstigt när du har så starka synpunkter angående moral, men bara gällande vissa individer.

Vi är förmodligen också överens om att Esbjörn och Ebba har ingått ett köpeavtal om fastighet.
Därmed torde hela saken vara biff. Vi är överens, Ebba har köpt fastigheten. Men av någon anledning nöjer du dig inte med det, men av någon anledning nöjer du dig istället med vad Ebba sagt på fejjan.

Som sagt, jag har påtalat din extremt omoraliska inkonsekvens många gånger.
2021-03-18, 00:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
I början av september får jag ett brev med information om att säljaren Esbjörn har ändrat sig. Brevet är inte skrivet av Esbjörn men undertecknat av honom.

Så skriver hon när hon återger den information hon fått. Men var hon där ner den som undertecknade brevet nu gjorde det? Nej, just det. Som jag skrev, vi vet inte vem som undertecknade brevet. Vi vet bara att Esbjörn påstår att han gjorde det, trots att han inte skrivit brevet. Däremot kan vi notera att namnteckningen inte matchar Esbjörns övriga namnteckningar.

Vi vet heller inte om Esbjörn har en aning om vad som står i brevet, om han läst det eller om han fått det uppläst för sig. Om han inte förstod avtalet han undertecknade, hur vet vi då att han förstod brevet som han påstås ha undertecknat, om han nu ens någonsin delgivits brevets innehåll.
2021-03-18, 00:57
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Vad som jag tycker är lite intresant här är,
Avtalet undertecknas 20/8. Esbjörn säger att han ångrade sig dagen efter.
Jag har läst i tidningar eller här att Ebba satte in handpenningen dagen efter. Men det gjorde hon inte riktigt hon satte in den den 26/8.
Om Ebba oxå har Swedbank hade han dom då. Annars dem27/8. Kanske det var först när handpenningen kom han till fullo förstod. Så fick Ebba ett handskrivet brev den 3/9(?). Jag tror Esbjörn menade att han ångrade sig dagen efter handpenningen kom.

Intressant att handstilen och undertecknandet inte stämmer överens med hans normala. Exakt samma sak ha ju sagts om kontraktet. Att hans handstil inte stämmer överens med hans vanliga. Hur många har vi att jämföra? För om det bara finns dom två att till ha, så kan vi kanske bara konstatera att de inte stämmer överens.

På kontraktet skrev han ju dessutom alla sina namn. Det är ju oxå lite konstigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in